ریاست جمهوری افغانستان: اظهارات وزیر دفاع پاکستان مداخله‌جویانه و غیرمسوولانه است

گزارشگر:دوشنبه 23 قوس 1394 - ۲۲ قوس ۱۳۹۴

ریاست جمهوری افغانستان، اظهارات وزیر دفاع پاکستان را غیرمسوولانه و مداخله‌جویانه خوانده است.
ارگ در اعلامیه‌یی گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان قادر به حفاظت از مسیر پایپ لاین گاز هستند و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهند در امور داخلی افغانستان مداخله کند.
پیشتر خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان که همزمان، تصدی وزارت آب و برق این کشور را هم برعهده دارد، در مصاحبه‌یی به صراحت گفته بود که mandegar-3پاکستان بر طالبان افغانستان نفوذ دارد و از این نفوذ برای جلوگیری از مزاحمت طالبان برای عملیات اجرای طرح خط لوله گاز ‹تاپی› استفاده خواهد کرد.
او به بی بی سی اردو گفته بود: طرح خط لوله گاز تاپی برای هر چهار کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند نقش مهمی در کاهش بحران انرژی پاکستان ایفا کند. به همین دلیل، نهایت تلاش خود را برای تکمیل به موقع این طرح بکار خواهیم گرفت و سعی خواهیم کرد مسایل امنیتی را که در خاک افغانستان پیش روی اجرای این طرح قرار دارد، برطرف کنیم.
وی با بیان این‌که این طرح برای افغانستان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت که هیچ یک از گروه‌های افغانی با اجرای طرح تاپی مخالف نخواهند کرد.
حالا ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌یی گفته است: دولت افغانستان، اظهارات خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان را مبنی بر این‌که حکومت آن کشور بخاطر تامین امنیت پایپ لاین گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند(تاپی) در خاک افغانستان، از طالبان تقاضای کمک می‌کند، غیر مسوولانه و خلاف تعهدات رهبران آن کشور در مورد عدم مداخله در امور داخلی افغانستان، می‌داند.
در این اعلامیه آمده است: انتقال لوله گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی منطقه‌یی می‌باشد که در اثر تلاش‌های دولت افغانستان با سایر شرکای منطقه‌یی به خصوص ترکمنستان از مرحله طرح به مرحله تطبیق رسید و امروز(دیروز) سنگ تهداب آن از سوی سران و مقامات عالی رتبه افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند گذاشته شد.
در این اعلامیه گفته شده که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مطابقت با قانون اساسی و سایر قوانین نافذه، وظیفه دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و تامین امنیت شهروندان کشور را به عهده دارند و قادر اند که از تأسیسات عامه و خصوصی به ویژه لوله گاز تاپی که بیش از ۷۰۰ کیلو متر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند، حفاظت نمایند. دولت افغانستان غرض تامین امنیت این لوله گاز نیروی ویژهء را آماده ساخته است و مردم افغانستان، مخصوصاً آنهایی‌که این لوله از مناطق شان عبور می‌کند نیز با درک منفعت و مسوولیت ملى خود از هرگونه صدمه زدن به این پروژه بزرگ اقتصادى ملى، از فعالیت‌هاى خراب کارانه گروه‌هاى آشوب‌گر جلوگیرى خواهند نمود.
ارگ نوشته که اظهارات وزیر دفاع پاکستان نمایانگر آنست که یک تعداد از مقامات آن کشور هنوز هم علاقمند مداخله در امور افغانستان هستند و روابط نزدیک با طالبان و نفوذ قابل ملاحظه بالای آنان دارند و ادعای برحق دولت و مردم افغانستان مبنی بر مداخله بعضی از عناصر پاکستان در امور افغانستان را ثابت می‌سازد.
براساس این اعلامیه: دولت جمهوری اسلامی افغانستان یکبار دیگر از رهبران پاکستان می‌خواهد تا به تعهدات‌شان مبنی بر مبازره مشترک علیه تروریزم و افراطیت عمل نمایند و دیگر به چنین اظهارات غیر مسوولانه اجازه ندهند.

اشتراک گذاري با دوستان :