امروز بستۀ نهایی پیشنهادات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی ارایه می‌شود

گزارشگر:دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3مسؤولان کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی می‌گویند، بستۀ نهایی پیشنهادات اصلاح نظام انتخاباتی امروز (دوشنبه، ۳۰ آذر) به ریاست اجرایی ارایه می‌شود.
صدیق‌الله توحیدی معاون کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی، می‌گوید که تغییر در نظام انتخاباتی، تغییر حوزه‌های انتخاباتی و ایجاد کمیتۀ شفافیت، سه مورد پیشنهادی‌یی بودند که رییس جمهور چندی پیش برای بررسی‌های بیشتر، به این کمیسیون ارجاع داده بود.
به گفتۀ آقای توحیدی، کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان در پنج ماهی که گذشت، تمامی موارد اصلاحی را با کارشناسان انتخاباتی در میان گذاشته و در نتیجه طرح نهایی را بر اساس مهلت تعیین شده تدوین کرده است.
هم‌چنان آقای توحیدی می‌گوید که این کمیسیون افزون بر سه مورد گفته شده، موارد دیگری نیز چون بررسی انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری، چه‌گونه‌گی برگزاری انتخابات شوراهای روستاها و شوراهای ولسوالی را پیشنهاد کرده اند.
گفتنی است که کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی، بستۀ نخست پیشنهادی را که شامل ده مورد بود، حدود سه ماه پیش به حکومت ارایه کرد و رییس جمهور از آن میان، هفت مورد آن را تأیید کرد و چندی پیش نیز طی یک فرمان تقنینی، به تشکیل کمیتۀ گزینش حکم داد.
اما عبدالرؤف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان، در نشست روز شنبۀ این مجلس، آغاز به کار کمیتۀ گزینش را خلاف قانون اساسی خواند. رییس مجلس گفته بود که تا کنون فرمان رییس جمهور در مورد صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، از سوی مجلس نماینده‌گان تأیید و یا رد نشده است و تشکیل کمیتۀ گزینش خلاف قانون اساسی کشور است

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.