حبیب حکیمی روشنفکر و تحلیلگر چیره‌دست افغانستان درگذشت

گزارشگر:دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

حبیب حکیمی تحلیلگر مسایل افغانستان در رسانه‌های بین‌المللی، آگاه مسایل خاورمیانه، روزنامه‌نگار و پژوهشگر چیره‌دست کشور، ظهر روز یکشنبه (٢٩ قوس ١٣٩۴ه.ش) در اثر حملۀ ناگهانی قلبی درگذشت.
حبیب حکیمی، از مجاهدان روشنفکر و دیگراندیش بود. او سال‌ها در صفوف مجاهدین بر ضد نظام کمونیستی و رژیم طالبان مبارزه کرد.
mandegar-3آقای حکیمی، از دانشگاه اسلام‌آباد در رشتۀ اسلام‌شناسی فوق‌لیسانس داشت. او در کنار زبان‌های رسمی افغانستان، به عربی، انگلیسی و اردو نیز تسلط کامل داشت و مسایل جاری کشور را در رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی عربی و الجزیره به تحلیل می‌گرفت.
حبیب حکیمی در ولایت بدخشان در یک خانوادۀ بزرگ و معروف زاده شد و تحصیلات ابتدایی خویش را در همین ولایت به پایان رسانید. او سپس به صفوف مجاهدین پیوست و پیشینۀ عضویت در جمعیت اسلامی افغانستان را داشت.
حبیب حکیمی، در چندسال پسین به حیث مشاور ارتباطات کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و سردبیر مجلۀ آغاز تغییر کار می‌کرد.
از مرحوم حکیمی، ده‌ها مقاله در زمینه‌های مختلف، در رسانه‌های داخلی و خارجی از جمله در روزنامۀ ماندگار،به چاپ رسیده است.
درگذشت حبیب حکیمی، بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های اجتماعی و در میان جامعۀ روشنفکری افغانستان داشته است.
روزنامه‌نگاران و فرهنگیان افغانستان، مرگ این اندیشورز کشور را ضایعه‌یی جبران‌ناپذیر خوانده‌اند.
حبیب حکیمی به علوم دینی تسلط کامل داشت.
اکرام اندیشمند از نویسنده‌گان کشور گفته که مرگ حبیب حکیمی خبری بسیار تلخ و غم انگیز بود. او هنوز جوان بود و بسیار جوان‌تر که می‌باید قلم و زبانش سال‌های بیشتری برای هموطنان و همزبانانش در داخل و خارج، اندیشه و آگاهی می‌بخشید.
آقای اندیشمند نوشته است: «حکیمی از مجاهدمردان روشنفکر و آزاده بود. او از مردان صادق روزگار ما بود. با ریاکاری و تظاهر میانۀ خوبی نداشت و آنچه که در دل و سر داشت به زبان و قلم می‌آورد. به انسان و انسانیت عشق می‌ورزید و به تغییر و تحول در اندیشه و تفکر آدم‌ها در مسیر توسعه و عدالت باور داشت.»
مراسم جنازۀ مرحوم حکیمی امروز(دوشنبه،٣٠قوس ١٣٩۴) در قبرستان سرای شمالی، عقب فابریکۀ برق حرارتی برگزار و در همانجا به خاک سپرده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.