تغییر فرماندهی «مآموریت حمایت قاطع» در شمال

گزارشگر:سه شنبه 1 جدی 1394 - ۳۰ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، اگر به سلاح‌های ثقیل تجهیز شوند به حضور نیروهای بین‌المللی نیازی نیست. مقامات در ولایت بلخ از حامیان بین‌المللی افغانستان خواهان تجهیز بیشتر نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان هستند.
این مقامات باورمند هستند که اگر کشورهای حامی افغانستان سلاح‌های ثقیله مانند، توپ و تانک و هواپیماهای جنگی در اختیار نیروهای دفاعی افغانستان قرار دهند این نیروها می‌توانند با شورشیان برزمند و در آن صورت به نیروهای بین المللی جهت تامین امنیت نیازی نیست.
عطا محمد نور، والی سرپرست بلخ در مراسم تغییر فرماندهی آموزشی،مشورتی وحمایوی شمال درکمپ مارمل در پایگاه این نیروها در شهر مزار شریف ضمن بیان این سخنان افزود: «من طرفدار افزایش نیروهای دوستان بین المللی نیستم که در این جا تلفات وضایعات بدهند، اگر آنها نیروهای دفاعی ما را با سلاح‌های نیمه متعارف منطقه (توپ ،تانک ،طیارات جنگی )تجهیز کنند آنها می‌توانند که در برابر تمام تهدید ها ایستاده‌گی کنند.»
به گفته آقای نور درسال ۲۰۰۱ که نیروهای بین المللی وارد افغانستان شدند تنها مشکل، مبارزه با طالبان و القاعده بود. اما حالا وضعیت افغانستان بد تر از آن زمان شده است ،داعش که در خاورمیانه پدید آمد حالا به افغانستان رسیده است.
او میگوید: «اگر در برابر داعش بطور منظم ،منسجم وقاطع مبارزه صورت نگیرد ،فاجعه بزرگتر از سال های ۲۰۰۱پیش می آید. اگر تصمیم در این زمینه گرفته شود بنا به روحیه مردم تغیر وضعیت ممکن است.»
نور گفت اگر به صلح وثبات افغانستان توجه نشود وضعیت بعدی آن که ناشی از این بی توجهی باشد بربسیاری از کشورها تأثیر گذار است. او از کشورهای حامی افغانستان به ویژه آلمان خواست که برای جلو گیری از فرار جوانان به خارج ،در افغانستان بویژه بلخ که از امنیت نسبی برخور دار است، درجهت ایجاد زمینه های کار سرمایه گذاری نمایند.
دراین مراسم دگرجنرال عبدالحمید فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین بلخ از کمک وحمایت نیرو های نظامی آلمان هم دربخش آموزش نیروهای قول اردوی ۲۰۹شاهین وحمایت ازباز پس گیری ولایت قندز از دست مخالفان یاد آوری وتشکری کرد. او از نیرو های بین المللی که در افغانستان حضور نظامی دارند ،بخصوص آلمان خواست که بجای اشتراک درجنگ در تجهیز قوت های نظامی افغانستان توجه بیشتر نمایند.
جنرال حمید گفت:»ما نمی‌خواهیم که قوت های بین المللی که در افغانستان است عملاً در جنگ اشتراک بکنند. ما با کمبود سلاح ثقیل مانند تانک ها و هواپیماهای جنگی مواجه هستیم ،از دوستان ما می خواهیم که در رفع این کمبود ما را کمک نمایند.»
برید جنرال اندریاس هانیمن، فرمانده آموزشی، مشوره دهی وحمایوی شمال در ماموریت قاطع حین سپردن این مسوولیت به هموطن آلمانی اش برید جنرال هارتموت رینک گفت: «هدف مشترک ما را مبارزه با مخالفین ودفاع از شهروندان افغان تشکیل میدهد و در همین مورد فرماندهی آموزشی،مشوره دهی وحمایوی شمال در چارچوب ماموریت تعیین شده و درچارچوب نیرو های در اختیار داشته، سهم خویش را ادا نموده است و هدف مشترک ما افزایش اثر بخشی دربرابر شورشیان وبهبود توانایی نیرو های افغان بخاطر تا مین امنیت به مردم افغانستان می باشد.»
گفتنی است که در مأموریت قاطع در شمال بیش از ۱۶۰۰ سرباز از ۲۲کشور حضور دارند و فرماندهی این نیروها بدوش آلمان است. کشور آلمان بر علاوه تمدید مأموریت نظامی نیرو هایش الی پایان سال ۲۰۱۶برتعداد نیرو هایش نیز از۸۵۰ تن آنرا به ۹۸۰ افزایش داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.