سخنگوی شاخۀ انشعابی طالبان: اطمینان داریم ملا اختر منصور زنده نیست

گزارشگر:دوشنبه 14 جدی 1394 - ۱۳ جدی ۱۳۹۴

عبدالمنان نیازی دیروز با انتشار یک نوار صوتی در شبکه‌های اجتماعی گفت که هنگامی به این اطمینان (زنده نبودن ملا منصور) دست یافته که پس از توافق طرفین بر سر آتش‌بس و مبادلۀ زندانیان دو طرف، «هیبت الله آخند» معاون اختر محمد منصور، دیدار میان آنان با اختر منصور را امکان‌پذیر ندانسته است.
mandegar-3نیروهای اختر منصور و حامیان عبدالرسول رهبر شاخۀ انشعابی طالبان، حدود یک ماه قبل در منطقۀ زیرکوه شهرستان «شیندند» هرات با یکدیگر درگیر شدند و در این درگیری‌ها ده‌ها تن از نیروهای طرفین به قتل رسیدند و سرانجام با پادرمیانی بزرگان اقوام غرب افغانستان، به درگیری‌های خود پایان دادند.
سخنگوی گروه انشعابی طالبان گفت که گروه عبدالرسول بر سر آتش‌بس و مبادله زندانیان با گروه منصور به توافق رسید و با وجود این‌که قرار شده زندانیان دو طرف مبادله شوند، اما نزدیکان منصور اجازۀ ملاقات با او را نمی دهند و همین اقدام آنان را به این باور رسانده است که ملا اختر منصور در درگیری های اخیر کشته شده است.
نخستین‌بار سلطان فیضی سخنگوی معاون اول رییس جمهوری افغانستان به رسانه‌ها گفت که اختر منصور در ۲۵ کیلومتری شهر «کویته» پاکستان در منطقه‌یی به نام قشلاق در منزل «عبدالله سرحدی» با وی به مشاجره و سپس درگیری مسلحانه پرداخته و سرحدی همان جا کشته می‌شود، اما منصور بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.
محمد اشرف‌غنی رییس جمهوری افغانستان گفته است که شواهدی دال بر کشته شدن رهبر طالبان وجود ندارد و یک هفته پس از انتشار خبر قتل منصور، گروه طالبان یک نوار صوتی از وی پخش کرده است.
برخی از کارشناسان صدای پخش‌شده را متعلق به منصور ندانستند، اما برخی دیگر از تحلیل‌گران آشنا با گروه طالبان گفتند که صدای پخش شده متعلق به منصور است.
این احتمال وجود دارد که اظهارات عبدالمنان نیازی، برای دیدار نماینده‌گان شاخۀ انشعابی طالبان با محمد اختر منصور برای کسب اطمینان از زنده بودن او صورت گرفته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.