هُشدار علمای پروان: انگیزۀ قتل علمای دینی در ولایات پروان و کاپیسا باید مشخص شود

- ۲۰ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3حمله مسلحانه چندی پیش بر دو عالم دینی در پروان و کاپیسا، خشم علمای دینی ولایت پروان را بر انگیخته است.
این علمای دینی می‌گویند: قتل مولوی حبیبی در پروان و مولوی حمدالله در ولسوالی کوهستان ولایت کاپیسا، قابل نگرانی است و باید قتل علمای دینی از سوی دولت، جدی گرفته شوند.
جمال الدین یکی از متنفذین قومی در ولسوالی حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا به خبرگزاری جمهور گفت: «کشته شدن علمای دینی در شمال کابل کار دشمنان دین و آیین سرزمین ما است؛ اگر دولت جلو این آدم کشی را نگیرد؛ دست به تظاهرات می زنیم و یا از منطقه کوچ می‌کنیم».
به گفتۀ علمای دینی در ولایت پروان، دشمنان مردم افغانستان اجازه نمی دهند، تا برای نسل نوِ کشور، برخی از شخصیت های مطرح و چیز فهم، چیزی را بیاموزانند.
در این میان برخی از نهادهای مسئول می‌گویند: برای دستگیری عاملین قتل و کشتار علمای دینی اقداماتی از سوی دولت باید انجام شود.
مولوی شاه آقا حنفی رییس شورای علمای پروان گفت: بهخاطر بسزای اعمال رسیدن کسانی که دست به قتل علمای دینی می زنند؛ یک حرکت موثر و نتیجه بخش راه اندازی خواهد شد».
در عین حال، مسئولان امنیتی ولایت پروان و کاپیسا می‌گویند: بخاطر قتل دو عالم دینی اقداماتی را انجام داده اند. تحقیقات ارگان‌های کشفی امنیتی بخاطر قتل دو عالم دینی جریان دارد.
عبدالکریم فایق فرمانده پولیس ولایت کاپیسا در این مورد گفت: «ما تحقیقات خود را آغاز کرده‌ایم؛ تاکنون چیزی در رابطه دریافت نشده؛ اما برخی از سرنخ ها بدست آمده که بعداً روشن خواهد شد که چرا علمای دینی در این دو ولایت کشته شدند».
این در حالی است که در دو رویداد جداگانه، اما نزدیک به هم از لحاظ مکانی و زمانی، مولوی حبیبی در مرکز ولایت پروان و مولوی حمدالله از علمای دینی در ولسوالی کوهستان ولایت کاپیسا به قتل رسیدند که به گفته مسئولان امنیتی، تاکنون علت و انگیزۀ اصلی این قتل‌ها مشخص نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.