«نفت آمو دریا نیازمندی‌های داخلی را مرفوع می‌کند»

- ۰۱ عقرب ۱۳۹۱

اولین استخراج نفت در افغانستان در حجمی عمده محقق شد.
یک شرکت چینی، استخراج نفت از حوزه نفتی آمودریا در شمال کشور را شروع کرده و این یک لحظه تاریخی در تلاش کشور برای تامین نیازهای مالی خود است.
افغانستان در دسمبر گذشته یک قرارداد ۲۵ ساله با شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) امضا کرد که شامل حفاری و ساخت یک پالایشگاه در ولایت‌های شمالی فاریاب و سرپل است. این اولین مورد تولید عمده نفت در افغانستان به حساب می‌آید.
وحیدالله شهرانی وزیر معادن به خبرگزاری رویترز گفت: این شرکت روزانه ۱۹۵۰ بشکه نفت استخراج خواهد کرد که به شکل قابل توجهی به خودکفایی و استقلال اقتصادی افغانستان کمک می‌کند.
انتظار می‌رود این سرمایه گذاری مشترک با شرکت ملی نفت چین که صدها میلیون دالر در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده، میلیاردها دالر طی دو دهه آینده درآمدزایی داشته باشد. شرکت چینی ۱۵ درصد قیمت نفت، ۲۰ درصد مالیات شرکت‌ و ۵۰ الی ۷۰ درصد سود این پروژه را به دولت افغانستان پرداخت خواهد کرد.
شهرانی افزود: شرکت نفت چین از اول جولای آینده سالانه یک و نیم میلیون بشکه نفت از افغانستان استخراج خواهد کرد. این احتمال می‌رود که حدود ۸۷ میلیون بشکه نفت در حوزه آمودریا وجود داشته باشد.
شروع فعالیت این میدان نفتی باعث شد که سرمایه گذاران نگران چینی که کار در میدان مس سه میلیارد دالری «عینک» را در ولایت شرقی لوگر متوقف کرده‌ بودند، مجددا به این پروژه اعتماد کنند.
شبه نظامیان افغان سعی دارند که این پروژه را با افزایش حملات خود تخریب کنند. مقامات افغان نیز سعی دارند که سرمایه گذاران را به بازگشت به فعالیت خود ترغیب کنند. هرچه به سال ۲۰۱۴ میلادی نزدیک می‌شویم میلیاردها دالر کمک خارجی به افغانستان متوقف خواهد شد و باعث می‌شود که افغانستان به دنبال راه‌هایی برای استقلال مالی خود باشد.
ویس شیردل مدیر سه بلوک از حوزه نفتی آمودریا گفت که این حوزه نفتی می‌تواند نهایتا تمام نیاز نفتی داخلی افغانستان را تامین کند.
این کشور سالانه حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر صرف واردات نفت از روسیه، ترکمنستان، امارات و ازبکستان می‌کند.
شعردل گفت: نفت استخراج شده از این حوزه برای پالایش به ترکمنستان فرستاده خواهد شد و سپس به مشتریان افغان یا خارجی فروخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات افغان می‌گویند: شرکت چینی باید کار ساخت یک پالایشگاه در افغانستان را ظرف دو تا سه سال تمام کند.
وزیر معادن افغانستان گفت: توسعه حوزه آمودریا باعث اشتغال‌زایی ۲۱۰۰ نفر در ولایت ۵۰۰ هزار نفری سرپل شده است. نرخ بیکاری در این ولایت ۱۸ درصد(بیش از دو برابر نرخ متوسط ملی) است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.