دومین نشست چهارجانبۀ صلح در کابل برگزار شد خطوط قرمز دولت افغانستان

گزارشگر:هارون مجیدی /سه شنبه 29 جدی 1394 - ۲۸ جدی ۱۳۹۴

دور دوم نشست چهارجانبۀ صلح افغانستان روز گذشته (دوشنبه ۲۸ دی در کابل( برگزار شد.
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان با افتتاح این نشست از طالبان خواست که به میز گفت‌وگو برگردند.
آقای ربانی گفت که دولت افغانستان با خلوص نیت، آمادۀ گفت‌وگو با گروه طالبان است. وزیر خارجه افزود که در این مذاکرات باید قانون اساسی و دست‌آوردهای چهارده سال اخیر مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان مورد احترام قرار گیرد.
mandegar-3دور نخست این نشست هفتۀ گذشته در اسلام‌آباد برگزار شده بود. هدف این نشست، تعیین نقشۀ راه برای مذاکرات صلح با طالبان و کشاندن این گروه به میز مذاکره گفته شده است.
صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجۀ افغانستان در سخنان افتتاحیۀ خود گفت: «می‌خواهم به نماینده‌گی از مردم و حکومت افغانستان از همۀ گروه‌های طالبان دعوت کنیم که پیام ما برای صلح را پذیرفته به میز گفت‌وگو حضور یابند تا بتوانیم همه اختلافات را به گونۀ سیاسی حل کنیم.»
وزیر امور خارجۀ افغانستان برگزاری این نشست‌ها را نتیجۀ تلاش رییس‌جمهور در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه در پاریس، اسلام‌آباد و سفر راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل دانسته گفت: تصمیم‌گیری‌ و موضوعات مورد بحث این نماینده‌گان برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.
او با اشاره به این‌که برقراری صلح و ثبات در افغانستان خواست تمام مردم این کشور می‌باشد، تأکید کرد که هرگونه تأخیر در حضور نماینده‌گان گروه‌های مخالف در این نشست‌ها، آن‌ها را منزوی‌تر خواهد کرد.
وزیر امور خارجه بیان کرد: خطوط قرمزی برای مذاکرات صلح در نظر گرفته شده است.
آقای ربانی افزود: مردم و حکومت افغانستان اطمینان دارند که با حمایت امریکا و چین دو عضو مهم این نشست، قادر خواهند بود تا روند صلح موثری را آغاز کنند که نتایج به موقع و مورد انتظار ما را در پی داشته باشد.
آقای ربانی با ابراز آروزمندی از نتایج گفت‌وگوهای دومین نشست گفت: امیدواریم این بحث‌ها زمنیۀ آغاز گفت‌وگوهای صلح را در آیندۀ نزدیک مساعد و گام‌های بعدی را مشخص سازد.
او گفت: بدون روشن بودن مقصد و تلاش‌های متعهدانه و برخوردار از ارادۀ سیاسی لازم رسیدن ما به صلح مشکل خواهد بود.
وزیر خارجۀ افغانستان ابراز امیدواری کرد که این نشست زمینۀ آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان را فراهم کرده و گام‌های بعدی این روند را مشخص سازد.
ربانی گفت: «بدون روشن بودن مقصد و بدون تلاش‌های متعهدانه و برخوردار از ارادۀ سیاسی لازم و تعهد و مسوولیت مشترک، رسیدن ما به موفقیت مورد نظر مشکل خواهد بود.»
وزیر خارجۀ افغانستان گفت که حکومت درک می‌کند که رسیدن به صلح پایدار نیاز به حوصله‌مندی دارد، اما در عین زمان واضح ساخت: «باید در نظر داشته باشیم که مردم افغانستان به پروسه‌یی که پایان‌اش نامعلوم و بدون نتایج ملموس باشد، باور نخواهند کرد.»
ربانی تأکید کرد که در تعیین نقشه راه برای مذاکرات صلح «شاید روی پیش‌شرط‌های سخت‌گیرانه» زیاد تمرکز نشود، اما «خطوط سرخ» باید مشخص شوند تا از یک طرف از نتیجه بخش بودن آن اطمینان حاصل شود و از سوی دیگر به قربانیان مردم افغانستان احترام گذاشته شود.
ربانی گفت: «ارادۀ جمعی این گروه چهارگانه به حمایت قوی از یک پروسۀ صلح نتیجه محور و تمایل همکاران ما به ویژه پاکستان برای بحث روی استفاده از همه ابزارهای لازم علیه آن عده گروه‌هایی که از به زمین گذاشتن سلاح و پیوستن به زنده‌گی مسالمت‌آمیز خودداری می‌کنند، برای حکومت افغانستان امیدوارکننده بوده است.»
وزیر خارجۀ افغانستان در ادامۀ سخنانش گفت که تأمین صلح زود هنگام در افغانستان، خواست و نیاز منطقه است و برگزاری نشست‌های چهار جانبه یک فرصت تاریخی برای رسیدن به صلح می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.