افغان‌ها به گنج‌های پنهانِ خود خواهند رسید

- ۰۲ عقرب ۱۳۹۱

هزار و چهارصد محل در افغانستان به عنوان مناطقی که معادن و منابع طبیعی افغانستان را در سینه پنهان دارند نشانی شده‌اند.
دولت افغانستان تاکنون حدود ۲۰۰ قرارداد را برای استخراج این منابع با شرکت های داخلی و خارجی امضا کرده است.
افغانها امیدوارند استخراج این منابع، آنها را از کمک‌های خارجی بی‌نیاز کرده و راه این کشور را به سوی توسعه پایدار باز کند. اما نا امنی، فساد اداری و کمبود نیروی متخصص، چالش‌هایی است که رسیدن به این امیدها را دشوار می‌کند.
نیروهای خارجی قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی افغانستان را ترک کنند و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روند رشد افغانستان اگر سقوط نکند دست‌کم با رکود مواجه خواهد شد.
دولت افغانستان تلاش دارد، با اتکا به منابع عظیم طبیعی این کشور، از یک طرف تاثیر اقتصادی عدم حضور نیروهای خارجی بر افغانستان را کم کند، و از سوی دیگر با ایجاد اشتغال درآمد مردم و در کل درآمد دولت و کشور را افزایش دهد.
دولت افغانستان پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۱۶ درآمد افغانستان از محل استخراج معادن، به ۱.۵ میلیارد دالر خواهد رسید. و این رقم تا سال ۲۰۲۴ به براساس برنامه دولت افغانستان باید به ۴ میلیارد دالر برسد.
افغانستان همچنین امیدوار است که تا پایان سال ۲۰۲۴ که آنرا پایان دهه تحول می‌خواند، بتواند ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کند. و به ترتیب در کنار افزایش درآمد داخلی، خود را از مشکل بیکاری نیز نجات دهد.
در حال حاضر کارهای مقدماتی استخراج مس عینک که دومین معدن بزرگ مس در جهان است، آغاز شده و قرارداد استخراج معدن آهن حاجی گک نیز نهایی شده است.
پیش بینی شده معدن عینک، ۱۵ میلیون تن مس دارد و معدن حاجی گک ۴ میلیارد تن آهن.
قرارداد استخراج نفت حوزه آمو نیز نهایی شده و جستجو برای یافتن ذخایر بیشتر نفت و گاز در شمال افغانستان نیز آغاز شده است.
افغانستان همچنین دارای ذخایر عظیم لیتیم است. ماده یی که در تکنولوژی جدید، بسیار حیاتی است.
افغانها سالهای سال را در حسرت بهره برداری از این منابع سپری کرده اند. شماری از افغانها معتقدند که علت جنگ‌های پیهم و حضور کشورهای قدرتمند جهان درکشور، چشم داشتن این قدرتها به همین منابع عظیم و گرانبها است. در باور افغانهای عادی، ثروت پنهان افغانستان به مراتب بیشتر از آن چیزی است که از سوی منابع رسمی اعلام می‌شود.
اما آنچه در حال حاضر افغانها شاهد آن هستند، عدم دسترسی به این منابع و فقری است که سالها دامن گیر مردمان این کشور بوده است.
آیا افغانها سرانجام به گنج های پنهان خود دست خواهند یافت؟ آیا این گنج‌های پنهان سرانجام از دل خاک بیرون خواهند شد و زندگی افغانها را متحول خواهد کرد؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.