برنامۀ نیـروهای امـریکایـی در افغانستان چیست؟

گزارشگر:یک شنبه 11 دلو 1394 - ۱۰ دلو ۱۳۹۴

کسی در امریکا دیگر نمی‌خواهد درباره پانزده سال جنگ در افغانستان صحبت کند؛ اما شرایط امنیتی در حال وخیم شدن است طوری که ممکن است کارنامه روزهای آخر بارک اوباما را خدشه دار کند.
خشونت در افغانستان در حال افزایش است و طالبان همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که گروه تروریستی «دولت اسلامی» mandegar-3یا داعش نیز تلاش می‌کند در این کشور جای پایی برای خود بسازد.
اقتصاد ضعیف افغانستان باعث شده تا اعتماد عمومی نسبت به دولت جدید کاهش یابد. اردوی ملی و پولیس افغانستان نیز همچنان تقلا می‌کنند تا ۱۳ ماه پس از خروج حدود ۹۰ درصد نیروهای بین المللی تحت رهبری امریکا با شورشیان مقابله کنند.
این در حالی است که اوباما می‌اندیشد که بار دیگر نیروهای کشورش را از ۹۸۰۰ تن به ۵۵۰۰ تن در افغانستان کاهش دهد؛ پیش از آن‌که ریاست جمهوری را در جنوری سال ۲۰۱۷ ترک کند. اما جیمز دوبینس، فرستاده ویژه اوباما به افغانستان و پاکستان می‌گوید که او در آینده نزدیک «هیچ گونه کاهش نیرو» را نمی‌بیند. دوبینس می‌گوید که اوباما این تصمیم را به رییس جمهور آینده محول خواهد کرد.
دوبینس توضیح می‌دهد: «آنها فقط امیدوار هستند که همه چیز خوب پیش برود و آن‌ها مجبور نشوند تا تصمیم بگیرند که آیا نیروها را کاهش بدهند تا اواخر تابستان یا اوایل خزان، تا وقتی که حکومت فعلی قدرت دارد».
مقامات ارشد نظامی و برخی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در کانگرس نیز فکر می کنند که کاهش نیرو در افغانستان در دوره اوباما یک طرح بد است. جان مک کین، رییس کمیته نظامی سنا از حزب جمهوریخواهان روز پنجشنبه گفت که افغانستان «در شرایط حساس» قرار دارد.
پیش از این اوباما گفته بود که نیروها را تا پایان سال گذشته میلادی به ۵۵۰۰ تن و تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۰۰۰ تن کاهش می‌دهد، اما او تصمیم خود را در خزان تغییر داد و گفت که شرایط بسیار شکننده است. رییس جمهور امریکا سپس تصمیم گرفت تا شمار حاضر نیروها، ۹۸۰۰ تن در سال روان میلادی باقی بمانند اما در عملیات های نظامی شرکت نکنند بلکه به ماموریت های ضد تروریسم و مشورت به نیروهای افغان ادامه دهند.
نیروهای امنیتی افغانستان که سالانه مخارج آنها ۴٫۱ میلیارد دالر از مالیه دهندگان امریکایی تامین می شود، سال گذشته به تنهایی علیه شورشیان جنگیدند. مقامات ناتو به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته اند که نیروهای افغانستان از خود دلاوری نشان داده اند هرچند که آنان به شدت متحمل تلفات می شوند. میزان تلفات این نیروها در سال ۲۰۱۵، ۲۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴ بود.
جنرال جان «میک» نیکلسون، فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان روز پنجشنبه در جلسه سنا گفت که نیروهای امنیتی افغانستان «در مقابله با شورشیان بیشتر سر پای خود ایستاده اند» اما با آن هم هنوز «خودکفا» نیستند.
نیکلسون در پاسخ به این پرسش که آیا کوشش در سال ۲۰۱۵ منتج به دستاوردها شده یا خیر، گفت: «طالبان با شدت بیشتری به نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر از آنچه پیشبینی می کردیم، هجوم آوردند. به این دلیل، ما به دستاوردهایی نرسیدیم، … گرچه باید می رسیدیم».
پس از آن که نیروهای امریکایی و بین المللی افغانستان را ترک کردند، طالبان شقی تر شدند. در فصل خزان، این نیروها به مدت کوتاهی شهر استراتژیک کندز را به تصرف خود درآوردند.
حمید الله محب، سفیر افغانستان در ایالات متحده می گوید که کندز پس گرفته شد اما به یاد افغان ها آورد که حکومت زیر سایه طالبان چگونه است. او می گوید: «مردم نمی خواهند به آن دوران برگردند».
در جنوب، نیروهای امنیتی افغانستان چندین ماه است که درگیر جنگ با شورشیان طالبان در ولایت هلمند می باشند. شورشیان سالانه حدود ۳ میلیارد دالر از کشت کوکنار در این ولایت سود می برند. اردوی افغانستان در هلمند متهم به ناکارامدی و فساد است. به همین دلیل، اخیرا برخی فرماندهان اردو در این ولایت تبدیل شده اند.
با این حال، سال گذشته میلادی نیروهای افغانستان و امریکایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو القاعده را در یک کمپ آموزشی شان کشتند.
یک مقام افغان که نخواسته است نامش فاش شود، گفته است که حملات زیادی را امسال دفع کرده اند اما طالبان همچنان تلاش می‌کنند تا به دستاوردهای بیشتری دست یابند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.