کرزی به وزیر دفاع بریتانیا: مثل ارتش هند و پاکستان ما را هم آموزش دهید

گزارشگر:21 عقرب 1392 - ۲۰ عقرب ۱۳۹۲

یکی از بزرگترین نهادهای آموزش ارتش افغانستان به حمایت بریتانیا در کابل با حضور رییس‌جمهور کرزی و وزیر دفاع بریتانیا گشایش یافت.
حامد کرزی روز دوشنبه ۲۰ عقرب در مراسم گشایش اکادمی ملی نظامی در کابل بر اهمیت همکاری بریتانیا در آموزش ارتش کشورش تاکید کرد.
آقای کرزی در سخنرانی افتتاحیه خود گشایش این نهاد آموزشی را گامی در راستای تقویت ارتش افغانستان تا رسیدن به مرحله رقابت با ارتش‌های کشورهای همسایه دانست.mandegar
او گفت: «در همسایگی ما دو کشور هستند که آموزش و پرورش نظامی انگلستان را تجربه کرده اند؛ یکی هند است و دیگری پاکستان. ما همه از شایستگی، اهلیت، آموزش خوب و دانش حرفه‌یی افسران این دو کشور خبر داریم.»
آقای کرزی ابراز امیدواری کرد که استادان بریتانیایی همانند افسران پاکستانی و هند، سربازان ارتش افغانستان را نیز آموز دهد.
رییس جمهوری افغانستان افزود: «ما که امروز این اکادمی را به کمک انگلستان افتتاح می‎کنیم، مطمئنم که اگر دانش نظامی با دلاوری افغانها یک جا شود، ارتش ما در جهان بی‎نظیر خواهد شد.»
آقای کرزی با یادآوری از دشواری‌ها و مشکلات افغانستان در طول تاریخ گفت که دلیل دشواری‌های ما عدم شجاعت، جرأت و فداکاری به این خاک نبوده، بلکه برعکس از شجاع‌ترین مردم جهان هستیم و این را تاریخ ثابت کرده است.
حامد کرزی عامل احتیاج و عقب مانده‌گی افغانستان را عدم تعلیم و آموزش‌های مسلکی که جهان را به پیشرفت سوق داده است، دانست.
اکادمی ملی نظامی کابل بر اساس الگوی اکادمی نظامی سندهرست بریتانیا ساخته شده و دولت بریتانیا متعهد به ارائه کمک به این نهاد آموزشی ارتش افغانستان شده است.
فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا در این مراسم گفت که غیر از مربیان بریتانیا، مربیان نظامی شماری دیگر از کشورها هم در آموزش افسران ارتش افغانستان سهم خواهند گرفت.
مسوولان می‎گویند در این دانشگاه جایی برای دانشجویان دختر هم در نظر گرفته شده است. به گفته آنها یک واحد آموزشی جداگانه برای دختران اختصاص یافته است.
فیلیپ هاموند گفت: «با همکاری بین ارتش افغانستان، بریتانیا و دیگر کشورهای همکار مانند استرالیا، دانمارک، زیلاند نو و نروژ برای ارتش ملی افغانستان اکادمی مطابق استانداردهای جهانی ساخته شده است.»
او افزود: «این اکادمی افسران نسل‌های آینده ارتش افغانستان را آموزش خواهد داد. خبر خوش این است که ما امروز نخستین واحد افسران را می‎بینیم که در این جا حضور دارند و سفر آینده خود را با استخدام به عنوان افسر آغاز می‎کنند.»
در این مراسم ستر جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی نیز سخنرانی نمود و تأسیس اکادمی افسران را یک گام موثر و به موقع حکومت افغانستان به منظور تقویت و تحکیم نیروهای امنیتی کشور دانست.
وی افزود: باور کامل دارم که ایجاد اکادمی افسران جوان که در توامیت با آکادمی «سند هرست» بریتانیا فعالیت خواهد کرد، گام استوار در مسیر رشد و انکشاف قابلیت ها و در نهایت خود کفایی اردوی ملی افغانستان می باشد.
سنگ بنای این دانشگاه نظامی سه سال پیش با هزینه ۲۸۷ میلیون دالر در منطقه قرغه در حومه شمال غربی شهر کابل گذاشته شد.
قرار است در یک سال آینده بیش از ۲۵۰ دانشجو مهارت‌های پیشرفته نظامی را در این جا فرا بگیرند.
این دانشگاه ظرفیت آموزش همزمان حدود هفت هزار دانشجوی نظامی را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.