موفقیت و معجزۀ صبر

- ۲۵ جوزا ۱۳۹۸

بخش نخست/

mandegar«خداوند به یک نفر هوشِ بدون صبر می‌دهد و به یکی صبرِ بدون هوش. بودن این دو خصوصیت با همدیگر معمولاً نتیجه شگفت‌آوری خواهد داشت.» والتر سی. کلاین
«صبر همراه و همدم خرد است.» سنت آگوستین
«اگر تا به حال کشف ارزش‌مندی کرده باشم، این بوده که به صبر توجه بیشتری داشته‌ام تا به هر استعداد دیگر.» ایزاک نیوتن
یکی از مفیدترین خصوصیاتی که فرد علاقه‌مند به پیشرفت می‌تواند داشته باشد، صبور بودن است. با صبر و پشتکار می‌توانید به هر چیزی غلبه کنید. اما چرا صبور بودن این‌قدر دشوار است؟ چطور می‌توانید صبر را در خودتان تقویت کنید؟ و صبر چطور می‌تواند به زنده‌گی شما کمک کند؟
در زیر به ۷ ایده‌یی اشاره می‌‌شود که کمک‌تان می‌کند پاسخ‌تان را به این سوالات پیـدا کنید.

۱. برنامه‌ریزی اجتماعی سنگ می‌اندازد
«چطور جامعه‌یی که روی پورۀ سیب‌زمینی فوری، مخلوط‌های کیک فوری، شام‌ فریزشده و دوربین‌های عکاسی فوری برقرار است، می‌تواند به جوانان خود صبر آموزش دهد؟» پاول سوینی
در جامعۀ امروز همه‌چیز به سرعت در حرکت است. رضایت فوری تنظیمات پیش‌فرض ذهن بسیاری از ماست. این‌ها را نمی‌گوییم که با جامعۀ امروز مخالفت کنیم. این فقط توضیحی برای این‌است که چرا درک صبر تا این اندازه سخت است.
برنامه‌ریزی اجتماعی توجه چندانی به صبر نمی‌کند. اتفاقاً از شما می‌خواهد کارها را فوراً و در لحظه انجام دهید. و بعد از سال‌ها ممکن است بخواهید چیزهای بیشتری در لحظه داشته باشید. و فکر به تأخیر افتادن احساس رضایت، کمی عجیب به نظر خواهد رسید.

۲. با صبر به دستش می‌آورید.
«کسی که می‌تواند صبور باشد، به هرچه می‌خواهد می‌رسد.» بنجامین فرانکلین
شاید این فکر چندان پُرطرف‌دار نباشد. آدم‌ها دوست ندارند زیاد در مورد آن بشنوند. اما این دقیقاً همان چیزی‌ست که همۀ افراد موفق به کار بسته‌اند. آن‌ها روزها و روزها تمرین کرده‌اند. معمولاً این‌طور به نظر می‌رسد که آن‌ها هوش و استعداد خارق‌العاده‌ یا شانس فوق‌العاده‌یی داشته‌اند که توانسته‌اند موفق شوند. البته ممکن است این‌طور باشد اما مردم معمولاً سال‌ها تلاشی که پشت سرِ آن هوش و شانس بوده را نمی‌بینند، یا شاید هم نمی‌خواهند ببینند. با این روش دیگر لازم نیست به این واقعیت فکر کنند که آن‌ها هم باید به همان اندازه تلاش داشته باشند.

۳. هنوز نباید تسلیم شوید.
«صبر ضروری است. نمی‌توانید محصولی که همان لحظه کاشته‌اید را برداشت کنید.» سورن کی یرکگور
از آن‌جا که جامعه به ما می‌گوید به دنبال راه‌حل‌های سریع باشیم، ممکن است خیلی راحت اشتباهِ تسلیم شدن را مرتکب شویم. بعد از این‌که چند بار شکست خوردید، تسلیم شدن به نظر کاری «نرمال» می‌آید. اما اگر کسی بازهم به راهش ادامه دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ و با هر شکست چیزهای بیشتر و بیشتری را یاد می‌گیرد؟
من فکر می‌کنم آدم‌ها معمولاً زود تسلیم می‌شوند. ذهن شما احتمالاً یک چارچوب زمانی منطقی برای موفقیت دارد. البته ممکن است این با چارچوب زمانی واقعی سازگاری نداشته باشد. خیلی خوب است که کمی نگاه‌تان را از دیدگاه‌های تبلیغی گرفته و دیدگاه‌های واقعی‌تر را مد نظر قرار دهید. از آدم‌هایی که به جایی که شما می‌‌خواهید برسید، رسیده‌اند درس بگیرید. با آن‌ها حرف بزنید. در کتاب‌ها و انترنت در مورد آن تحقیق کنید. این نه تنها کمک می‌کند یک برنامۀ خوب داشته باشید، بلکه دیدگاهی واضح‌تر در مورد چیزهایی که می‌خواهید به شما می‌دهد.
البته همۀ این‌ها به آن معنی نیست که هیچ‌وقت نباید از کاری دست بکشید. اما بد نیست که مدت طولانی‌تری را در مسیری که انتخاب کرده‌اید بروید. و به این معنی هم نیست که یک کار را باید دوباره و دوباره به همان طریق قبلی انجام دهید. باید تجربه کسب کنید. از تجربیات زنده‌گی درس واقعی بگیرید و بعد از این درس‌ها در تلاش‌های دوبارۀ‌تان استفاده کنید.
منبع: مـردمان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.