کمک ۲۵ میلیون دالری استرالیا به وزارت زراعت

گزارشگر:چهارشنبه 14 دلو 1394 - ۱۳ دلو ۱۳۹۴

وزارت زراعت و مالداری از تدوین استراتژی استفاده از زمین‌های خشک در کشور خبر داده و می‌گوید که برای تطبیق این برنامه دولت استرالیا ۲۵ میلیون دالر در چهار سال آینده کمک می‌کند.
اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری و مایک هندرسون سفیر استرالیا در کابل تفاهمنامه‌یی را امضا کردند که بر اساس آن، دولت استرالیا برای تطبیق استراتژی استفاده از زمین های خشک افغانستان در ۵ سال آینده کمک خواهد کرد.
آقای ضمیر گفت: ” در این برنامه (استراتیژی استفاده از زمین های خشک)، ۱۶ ولایت که ۹۰ درصد گندم کشور در آن کاشت می شوند، زیر پوشش قرار می گیرد و در ابتدا تمرکز ما روی چهار ولایت که بیشتر گندم للمی کشت می شود، خواهد بود”.
ضمیر افزود: پیش از این نیز در کشور للمی کشت می‌شد؛ اما استراتژی جدید می تواند به این روند دید روشن دهد.
به گفته وی، این استراتژی به کمک تخنیکی استرالیا ساخته شده و آن کشور برای تطبیق این برنامه در ۴ سال آینده نیز ۲۵ میلیون دالر کمک می کند.
وزیر زراعت یادآور شد: کشورها و نهادهای بین المللی دیگر نیز برای تطبیق این برنامه به افغانستان کمک خواهد کرد و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.
مایک هندرسون سفیر استرالیا در کابل نیز گفت: ” کمک به بهبود زراعت و چه‌گونگی استفاده از زمین‌های خشک افغانستان یکی از برنامه‌های غذایی استرالیا است تا زمینه معیشت بهتر زنده‌گی فراهم شود”.
آقای هندرسون افزود: این استراتژی تنها روی کاغذ نخواهد ماند؛ بلکه بر اساس آن، زمین های خشک افغانستان برای زرع آماده خواهد شد.
او خاطر نشان کرد: دولت استرالیا علاقه مندی ویژه ای برای کمک برنامه های زراعتی دولت افغانستان دارد.
دولت استرالیا از سال ۲۰۰۵ تاهنوز در بخش های زراعتی در افغانستان کمک کرده و سفیر آن کشور تاکید ورزید که این کمک ها ادامه خواهد یافت.
وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که استراتژی استفاده از زمین های خشک تا ۵ سال آینده کشور را از لحاظ تولید گندم به خود بسندگی می رساند.
افغانستان سالانه به ۶ میلیون تُن گندم نیاز دارد؛ ولی مسوولان در وزارت زراعت می گویند که هم اکنون ۴.۵ میلیون تُن گندم سالانه در کشور تولید می شود.
از سویی هم؛ افغانستان ۴ میلیون هکتار زمین خشک دارد که ۱.۳ درصد آن گندم کشت می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.