نشانه‌های عجیبِ افسرده‌گی

گزارشگر:چهارشنبه 14 دلو 1394 - ۱۳ دلو ۱۳۹۴

بخش نخست/

mandegar-3زیاده‌روی در خرید
شاید احساس کرده باشید علاقۀتان به خرید از کنترل خارج شده است. برخی افرادی که دچار افسرده‌گی می‌شوند، اجبار وسواسی برای خرید از مغازه یا انترنت دارند. به نظر می‌رسد این کار استراتژی‌یی است که فرد برای تقویت عزتِ نفس یا پرت کردنِ حواسِ خود به کار می‌گیرد. اما خریددرمانی (retail therapy) سرخوشی کوتاه‌مدت است؛ چون افسرده‌گی پشتِ این رفتار را برطرف نمی‌کند.
مصرف الکول
در کشورهایی که مصرف الکول آزاد است، یک‌سوم افرادی که افسرده‌گی شدید دارند، دچار سوءاستعمال الکول می‌شوند. اگر احساس می‌کنید برای غلبه بر اضطراب و افسرده‌گی خود نیاز به مصرف الکول دارید، احتمالاً شما نیز از آن دسته افراد هستید. الکول خود ماده‌یی افسرده‌کننده است؛ بنابراین مصرف آن، دوره‌های افسرده‌گی را شدیدتر و دفعاتِ آن را بیشتر می‌کند!

فراموش‌کاری
افسرده‌گی می‌تواند علت شماره‌یکِ فراموش‌کاری یا سردرگمی باشد. مطالعات نشان می‌دهند که افسرده‌گی یا استرس طولانی‌مدت، میزان کورتیزول بدن را افزایش می‌دهد و این به نوبۀ خود، بخشی از مغز که به حافظه و یادگیری مرتبط است را کوچک و ضعیف می‌کند. کاهش حافظۀ مرتبط با افسرده‌گی، به نظر می‌رسد در افراد مسن‌تر شدیدتر باشد. نگران نباشید، خبرِ خوب این است که درمان افسرده‌گی می‌تواند مشکلات حافظۀ مربوط به افسرده‌گی را بهبود ببخشد.

اعتیاد به انترنت
برخی افراد تعاملات اجتماعیِ مجازی را به روابط واقعی ترجیح می‌دهند و زمان بسیار زیادی را در انترنت می‌گذرانند. این رفتارها می‌تواند از نشانه‌های افسرده‌گی باشد. مطالعات نشان می‌دهند بین افسرده‌گی زیاد و استفادۀ زیاد از انترنت ارتباط وجود دارد. افرادی که زمان زیادی از انترنت استفاده می‌کنند و دایماً در آن سرگردان هستند، بیشتر از دیگران برای پورنوگرافی، بازی‌ها و روابط آنلاین زمان صرف می‌کنند.

زیاده‌روی در خوردن
مطالعه‌یی که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه آلاباما انجام شد، نشان داد جوانانی که دچار افسرده‌گی هستند، بیشتر دچار اضافه‌وزنِ دور کمر می‌شوند که خطر بیماری قلبی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. مطالعات دیگری نیز ارتباط بین افسرده‌گی و زیاده‌روی در خوردن به ویژه در افراد میان‌سال را نشان داده‌اند. درمان افسرده‌گی می‌تواند به درمان این مشکلاتِ رفتاری کمک کند.

دزدی کالا از فروشگاه
حدود یک‌سوم از افرادی که کالایی را از فروشگاه می‌دزدند (شاپ لیفتینگ)، از افسرده‌گی رنج می‌برند. دزدی از فروشگاه به برخی افراد که به واسطۀ افسرده‌گی احساس می‌کنند ضعیف و بی‌ارزش هستند، احساس قدرت و اهمیت می‌دهد. همچنین احساس بی‌حسیِ ناشی از افسرده‌گی را خنثا می‌کند. برای افرادی که به‌خاطر افسرده‌گی از فروشگاه کالا دزدی می‌کنند، احساس ناشی از آن مهم است، نه کالایی که دزدیده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.