زاخیل‌وال: با آغاز مذاکرات دولت آمادۀ قرار دادن طالبان در ساختار سیاسی و قدرت خواهد بود

گزارشگر:چهارشنبه 28 دلو 1394 - ۲۷ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3سفیر افغانستان در پاکستان ضمن ابراز خوش بینی نسبت به مذاکرات مستقیم صلح با شبه نظامیان طالبان،‌ تاکید کرد که انتظار می‌رود این مذاکرات پیش از پایان ماه جاری میلادی و بدون هیچ گونه پیش شرطی برگزار شود.
عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی صدای امریکا به «همراهی مثبت اسلام آباد در احیای امید برای صلح افغانستان» اشاره کرد.
عمر زاخیلوال بر خلاف مسئولان قبلی، اختیار تام سیاسی و حمایت سیاستمداران افغان را برای جلب حمایت پاکستان جهت پایان دادن به اقدامات تهاجمی ۱۵ ساله طالبان در افغانستان دارد.
گروه همکاری چهارجانبه متشکل از مقامات ارشد افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در تازه‌ترین دور از نشست‌هایشان در اسلام آباد با یک نقشه راه برای صلح موافقت و اعلام کردند که مذاکرات مستقیم میان طرفین درگیر در افغانستان قرار است تا پایان فوریه سال جاری میلادی برگزار شود.
زاخیلوال گفت: نسبت به اینکه کابل و طالبان در ماه میلادی به پای میز مذاکرات بیایند خوش بین هستم. تمامی کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات مشغول تلاش‌های دیپلماتیک بسیار زیاد برای تعیین محل برگزاری این نشست هستند و برای برنامه ریزی مذاکرات صلح با دفتر سیاسی طالبان در قطر تماس گرفته‌اند.
وی تاکید کرد: شکی نداریم که به زودی با طالبان بر سر میز مذاکره می‌نشینیم و در پایان آن روز به سازش و توافقی دست خواهیم یافت. در نتیجه انتظار می‌رود که این روند طولانی باشد. البته امیدوارم این روند آنقدر طولانی نباشد که مردم امید خود را نسبت به آن از دست دهند و طی یک یا دو نشست به نتیجه دلخواه برسیم.
زاخیلوال افزود:‌ تردیدهای عمومی غالب در کابل نسبت به کمک پاکستان در این روند صلح همچنان برای بازسازی رویکرد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نسبت به اسلام آباد چالش محسوب می‌شود.
بسیاری از افغان‌ها ارتش پاکستان را به حمایت محرمانه از طالبان متهم کرده‌اند، حمایتی که این گروه را قادر ساخته تا به اقدامات خود ادامه دهد.
زاخیلوال تاکید کرد: تمامی طرفین باید اقدامات احتمالی را برای غلبه بر احساسات منفی انجام دهند و رویکرد پاکستان در مذاکرات چهارجانبه حول محور صلح افغانستان بسیار موثر و کمک کننده بوده است. چیز بیشتری برای درخواست کردن وجود ندارد. پاکستان دیگر هیچ مقاومتی نمی‌کند و تاکنون به اجرای این نقشه راه متعهد بوده است.
اما زاخیلوال نیز همانند بسیاری از ناظران خارجی و افغان نسبت به افزایش خشونت‌های تحت رهبری طالبان در هفته‌های آتی نگران است.
وی می‌گوید: وقتی به دنبال این روند شاهد کاهش ناآرامی‌ها و خشونت‌ها نباشیم، آن وقت مردم به این روند اعتماد نخواهند کرد. ببینید، طالبان از این روند تنها به عنوان یک تاکتیک تاخیر استفاده می‌کند و ما را به بازی گرفته است. به همین خاطر است که باید برای موفقیت این روند و کاهش ناآرامی‌ها تلاش کنیم.
سفیر افغانستان در پاکستان ضمن رد انتقادات گسترده درباره اینکه اختلافات بسیاری میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان درباره مذاکرات صلح با طالبان وجود دارد، گفت: هنگامی که مذاکرات آغاز شود، دولت وحدت ملی آماده «بده بستان» و قرار دادن طالبان در ساختار سیاسی و قدرت خواهد بود. هیچ یک از طرفین درگیر نباید بر پیش شرط‌ها تاکید کند.
وی همچنین از ارزیابی‌های اطلاعاتی اخیرامریکا مبنی بر اینکه افغانستان به خاطر اختلافات سیاسی، وخیم بودن اوضاع اقتصادی و بدتر شدن وضعیت امنیت ملی در خطر سقوط سیاسی در سال ۲۰۱۶ میلادی قرار دارد، انتقاد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.