نمایشگاه عکس «فلشبک» در بلخ برپا شد

- ۳۰ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3فلشبک نام نمایشگاه عکسی است که توسط جمعی از جوانان عکاس، در کتابخانۀ فردوسی ولایت بلخ برپا شده است.
عکس‌های این نمایشگاه با سوژه‌های متفاوت و در حال و فضاهای گوناگون در کنار هم چیده شده اند. اما آن‌چه که به جو حاکم بر نمایشگاه سایه انداخته، حضور آثاری از روانشاد قیس عصیان عکاس به‌نام بلخی است.
دختران و پسرانی که در این نمایشگاه حضور یافته اند، آرزو دارند که هنر عکاسی در جامعۀ سنتی افغانستان جا بیافتد و بتواند به خوبی با مردم و فرهنگ این سرزمین رابطه برقرار کند.
این جوانان عکاس می‌گویند که به زودی قرار است یک کافه عکس را راه‌اندازی کرده و با جمع‌آوری و به نمایش گذاشتن عکس‌های عکاسان بلخی، مردم را با این هنر ناب و ارزشمند بیشتر آشنا سازند.
انیل عصیان یکی از برگزارکننده‌گان نمایشگاه فلشبک می‌گوید که ایجاد کافه عکس می‌تواند جوانان بیشتری را به هنر عکاسی جذب کند و ارزش‌های این هنر را در میان جوانان گسترش دهد.
در گوشه‌یی از صحن نمایشگاه، قیس جلال دربارۀ عکس‌هایی که گرفته به بازدیدکننده‌گان توضیحات می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا به جای جست‌وجوی ذهنیت خالق اثر، ذهن‌شان را وارد فضای درونی اثر کنند. همچنین رامین نقشبندی به دختران کنجکاو می‌گوید که عکاس می‌تواند در فضای عکس دست‌کاری کند و عناصری را وارد آن کند یا از آن برچیند.
اما نصیر ناندرتال نویسنده و عکاس، با انتقاد از زاویۀ دید یک‌سانی که در نمایشگاه حاکم است، می‌گوید که تقریباً در همۀ آثار به نمایش گذاشته شده یک زاویۀ دید معمول دیده می‌شود که این خود سبب یک‌نواختی است و از تنوعی که انتظار می‌رفت در این نمایشگاه دیده شود، می‌کاهد.
آقای ناندرتال همچنان از دیجیتالی شدن هنر عکاسی انتقاد کرده و می‌گوید که در دنیای دیجیتال، سوا کردن سره از ناسره کار دشواری است؛ به همین دلیل در گزینش عکس‌های این نمایشگاه دقت بیشتری می‌شد.
حسن آذرمهر، شاعر و گیتاریست بلخی در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که فلشبک نمایشگاه خوبی است و می‌تواند جوانان را از افراطیت به خلاقیت و آفرینش‌گری بکشاند.
گفتنی است که این سومین نمایشگاه عکسی است که از سوی جوانان عکاس در بلخ برگزار می‌شود. نمایشگاه عکس فلشبک به مدت سه روز بر روی علاقه‌مندان به هنر عکاسی باز است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.