۲۵ میلیون کتاب با اغلاط انشایی و املایی چاپ شده است

- ۰۸ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3اسدالله حنیف بلخی، وزیر آموزش و  پرورش با انتقاد از مدیران پیشین این وزارت می‌گوید به دلیل شتاب‌زده‌گی و بی‌توجهی آن‌ها، ۲۵ میلیون جلد کتاب آموزشی مکتب‌ها با اشتباه‌های املایی و انشایی چاپ شده اند.
آقای بلخی که روز پنج‌شنبه در جمع مسؤولان ریاست آموزش و پرورش بلخ صحبت می‌کرد، گفت، زمانی که او به این وزارت آمد، قرارداد چاپ این کتاب‌ها با دو شرکت هندی و یک شرکت ویتنامی بسته شده بود و آن‌ها فرصت نداشتند این کتاب‌ها را ویرایش کنند.
بلخی می‌گوید، مسؤولان پیشین وزارت معارف پول‌های هنگفتی را برای چاپ کتاب‌هایی که پر از اشتباه اند، هزینه کرده اند.
وزیر معارف هم‌چنان از چاپ شدن نزدیک به ۵۰ میلیون کتاب آموزشی در سال روان میلادی خبر می‌دهد و می‌افزاید که هزینۀ چاپ این کتاب‌ها به ۲۵ میلیون دالر می‌رسد.
او می‌گوید که وزارت معارف تلاش می‌کند این بار کتاب‌های جدید بدون داشتن اشتباه چاپ شوند و کار روی ویرایش آن جریان دارد.
وجود اشتباه‌های فاحش در کتاب‌های آموزشی و غیرمعیاری بودن این کتاب‌ها، در گذشته انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.
فاروق وردک، وزیر معارف پیشین باری در مجلس نماینده‌گان گفته بود که اگر کسی از «جلد» کتاب‌های درسی اشتباه یافت، او از سمتش کنار می‌رود. اما او تنها بر جلد کتاب‌های آموزشی چنین شرطی گذاشته بود و داخل این کتاب‌ها پر از اشتباه‌های املایی و انشایی است.
نبود ظرفیت
بلخی می‌گوید که پول در وزارت معارف زیاد است؛ اما ظرفیتی برای مصرف درست این پول‌ها وجود نداشته است. به گفتۀ او، از حدود ۵۵٫۷ میلیون دالری که در گذشته به این وزارت کمک شده بود، به دلیل نبود ظرفیت، تنها ۱۹ میلیون آن به مصرف رسیده است.
آقای بلخی هم‌چنان می‌گوید که این وزارت در نظر دارد طرح‌های توسعه‌یی آموزش و پرورش را از مناطق ناامن به جاهای امن منتقل کند و این چیزی است که شهروندان کشور در ده سال گذشته همواره خواهان آن بوده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.