وزارت معادن: تاپی سرآغاز پروژه‌های زیربنایی افغانستان است

- ۰۸ حوت ۱۳۹۴

وزیر معادن افغانستان گفت: کار ساخت پالایشگاه برای پروژه بزرگ منطقه‌ای «تاپی» جریان دارد و قرار است با پایان یافتن لوله‌کشی آن تا ۵ سال دیگر این پروژه به بهره‌برداری برسد.
داوود شاه صبا وزیر معادن در نشستی که به مناسب آغاز کار پروژهتاپی شرکت کرد بود، گفت: تاپی سرآغاز پروژه‌های زیربنایی افغانستان است و در mandegar-3ساخت آن تمام شهروندان کشور شریک می‌باشند.
صبا از تاپی به عنوان بزرگترین پروژۀ تاریخی در منطقه یاد کرد و افزود: تاکنون ۸ توافقنامه در مورد این پروژه میان ۴ کشور عضو به امضا رسیده است.
وزیر معادن بیان کرد: در حال حاضرکار ساخت پالایشگاه گاز تاپی در ترکمنستان جریان دارد و قرار است در سال ۲۰۱۷ میلادی کار لوله‌کشی آن آغاز گردد و تا سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان برسد و در ‌‌نهایت در سال ۲۰۲۰ میلادی پروژه مذکور به بهره‌برداری برسد.
همچنین وی ادامه داد: بر اساس یکی از توافقنامه‌ها که به‌تازه‌گی به امضا رسیده است، خط برقی در مسیر تاپی، از ترکمنستان به پاکستان منتقل می‌شود.
صبا تصریح کرد: بخشی از گاز اختصاص داده شده به افغانستان، برای تولید برق در هرات استفاده خواهد شد و بر اساس یکی از توافقنامه‌ها، افغانستان می‌تواند گاز اضافه خود را بفروشد.
همچنین در این نشست، خلیل احمد شهید‌زاده یکی از نماینده‌گان هرات در پارلمان حضور داشت و گفت: عملی شدن پروژۀ تاپی به امنیت و ثبات سیاسی کشور کمک خواهد کرد.
شهیدزاده افزود: این پروژه برای ما و کشورهای همسایه از اهمیت زیادی برخوردار است.
خط لوله ۱۷۳۵ کیلومتری تاپی پس از عبور از خاک ترکمنستان، افغانستان و پاکستان گاز آسیای مرکزی را به هند می‌رساند.
برآوردها نشان می‌دهند که سالیانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله انتقال داده خواهد شد.
کارشناسان بر این باورند که افغانستان بیش از استفاده از گاز این خط لوله، از تعرفه انتقال گاز آن بهره می‌برد.
اجرای این خط لوله در حالی انجام می‌شود که خط لولۀ انتقال گاز صلح که انتقال‌دهنده گاز ایران به کشورهای هند و پاکستان است همچنان به‌دلیل برخی مشکلات مالی از سوی کشور پاکستان در حال تعلیق به‌سر می‌برد. این اظهارات درحالی صورت می گیرد که برخی تحلیلگران از احتمال ناکامی پروژه تاپی به دلیل نا امنی‌های پیش روی این برنامه سخن می‌زنند.
به باور آنان، نا امنی‌های ولایات هلمند و قندهار در جنوب افغانستان و مناطق قبایلی پاکستان، شانس این‌که این برنامه به موفقیت برسد را کاهش بخشیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.