اکسین در پیوند به هراس کمیسیون انتخابات از اصلاحات انتخاباتی: نظام انتخاباتی به تغییر بنیادی نیاز دارد

گزارشگر:سه شنبه 11 حوت 1394 - ۱۰ حوت ۱۳۹۴

کمیسیون انتخابات نگران آوردن اصلاحات در این نهاد می‌باشد.
سخنگوی این کمیسیون دیروز گفت که رهبران حکومت زیر نام اصلاح نظام انتخاباتی در پی تضمین منافع شخصی‌شان هستند و تلاش می‌کنند تا افراد مورد علاقه‌شان را در این پُست‌ها جای‌گزین کنند.
نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در نشستی گفت:
mandegar-3«اصلاحات در هر روند جایگاه خود را دارد؛ ولی نه اصلاحات شکلی. حکومت فعلی افغانستان در فکر این است که کمیسیون مستقل انتخابات را هم مثل یک کیک تقسیم و نوش جان کنند، این یک ضربه جبران‌ناپذیر برای دموکراسی نوپای افغانستان است.»
آقای نور افزود، بر اساس قانون اساسی افغانستان برگزاری انتخابات به وقت و زمان آن حق افغان‌ها است و حکومت باید نیازهای مالی، تخنیکی و امنیتی آن را فراهم سازد.
اما عبدالرحمن ننگ عضو نهاد اکسین یا نهاد جامعه مدنی برای انتخابات که در این نشست حضور داشت گفت، حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات در برخی موارد انتخابات قبلی قانون را مراعات نکرده و نیاز است تا در انتخابات آینده تغییر بنیادی ایجاد گردد.
حکومت افغانستان می‌گوید، بدون ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات نا ممکن است و این مسأله‌یی است که جامعه جهانی نیز بر آن تأکید می‌کند.
کمیسیون انتخابات درحالی از واردکردن اصلاحات در این نهاد نگران است که انتخابات ۲۰۱۴ لقب رسوا ترین انتخابات جهان را ازآن خود کرد.
تقلبات میلیونی در این انتخابات سبب شد که قدرت میان دو نامزد تقسیم شود و دولت وحدت ملی شکل گیرد.
جامعۀ جهانی تأکید کرده که بدون واردکردن اصلاحات در نظام انتخاباتی حاضر نیست، یک دالر هم در راستای برگزاری انتخابات‌های بعدی افغانستان مصرف کند.
حالا میان ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی بر سر چگونگی واردکردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اختلافاتی وجود دارد.
ارگ خواستار اصلاحات صوری است، اما ریاست اجرایی اصلاحات عمیق و بنیادین در نظام انتخاباتی را خواستار شده است.
در این حال، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نیز در نظرسنجی‌هایی‌که با مردم داشت بر ضرورت اصلاحات عمیق و بنیادین در تمامی سطوح نظام انتخاباتی تأکید ورزیده است.
اما در این میان، مجلس نماینده‌گان در همسویی با کمیسیون‌های انتخاباتی قرار گرفته است. برخی نماینده‌گان مدعی هستند که از آیندۀ کمیشنران کمیسیون‌ها نمی‌دانند؛ ممکن آن‌ها انتخابات بعدی پارلمانی را برگزار کنند. از این رو، تقابل با کمیسیون انتخابات ممکن به خیر آن‌ها نباشد.
ظاهراً دلیل عمدۀ مخالفت مجلس با اصلاح قوانین انتخاباتی همین مسأله بوده است. در کنار این، حلقاتی در مجلس کار می‌کنند تا مانع اصلاح نظام انتخاباتی شوند. برخی منابع می‌گویند که این حلقات ریشه در ارگ ریاست جمهوری دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.