انتقاد اوباما از موجودیت طفیلی‌ها در میان متحدان امریکا

گزارشگر:یک شنبه 23 حوت 1394 - ۲۲ حوت ۱۳۹۴

منبع: نیویورک تایمز
مترجم: ع الهام

رییس‌جمهور باراک اوباما معتقد است که عربستان سعودی یکی از مهمترین متحدان ایالات متحده در خاورمیانه باید تقسیم منطقه با رقیب خود ایران را بیاموزد و این‌که هر دو کشور در شعله‌ور ساختن جنگ‌های نیابتی در سوریه، یمن و عراق مقصر هستند. طی یک سلسله مصاحبه‌ها با مجله اتلانتیک که روز پنجشنبه از چاپ برآمد، آقای اوباما گفت که یک تعداد از متحدان امریکا در خلیج فارس و همچنان در اروپا ۱ طفیلی‌هایی mandegar-3هستند که مایل اند پای ایالات متحده را به مناقشه‌های فرقه‌یی بکشانند که به منافع ایالات متحده ارتباط چندانی ندارد. او نسبت به سعودی‌ها که در نتیجه توافق هسته‌یی آقای اوباما با ایران در معرض تهدید واقع شده‌اند همدردی چندانی نشان نداد. آقای اوباما به جفری گولدبرگ خبرنگار ملی مجله متذکره گفت: سعودی‌ها باید یک راه موثر را برای تقسیم منطقه و بیابند و نوعی صلح نسبی را حاکم سازند. اوباما گفت: «حمایت از آن‌ها در برابر ایران بدین معناست که ما باید وارد منطقه شده نیروی نظامی‌مان را برای مجازات آنها استفاده کنیم که این نه به نفع ایالات متحده و نه به نفع خاورمیانه است.» دلگیری اوباما از اکثریت دنیای عرب مساله تازه‌یی نیست اما به ندرت در این مورد چنین رک و پوست کنده حرف زده است. او توضیحات خود را به حساب تلاش‌های وسیعتر خویش برای بیرون کردن ایالات متحده از مرداب خونین خاورمیانه گذاشت تا کشورش بتواند بیشتر روی نقاط به سرعت در حال شگوفایی و امید بخش مانند آسیا و امریکای لاتین متمرکز سازد. او با اشاره به افراد جوان در آن نواحی گفت اگر با آن‌ها صحبت نمی‌کنیم به خاطر آن است که صرف کوشش داریم تا دریابیم که چگونه بخش‌های پوچ‌گرا و بد اندیش جامعه بشری را از بین ببریم یا آن را تحت کنترول در آوریم. آقای اوباما همچنان گفت که حمایت وی از مداخله نظامی ناتو در لیبیا یک اشتباه ناشی از برداشت نادرست او از این امر بود که فرانسه و بریتانیا بار بیشتر این عملیات را بردوش خواهند گرفت. او قاطعانه از موقف خویش مبنی برعدم تنفیظ خطوط سرخ در برابر بشار اسد رییس جمهور سوریه دفاع کرد در حالیکه به نقل از مجله اتلانتیک جوبایدن معاون رییس جمهور اوباما ابراز داشت که « کشورهای بزرگ بلوف نمی‌زنند.»
رییس جمهور اوباما انتقادها را در خصوص این‌که که برای مقاومت در برابر تجاوز ولادیمیر پوتین در اوکراین باید اقدامات بیشتری انجام می‌داد رد کرد. آقای اوباما گفت که به عنوان همسایه روسیه اوکراین نسبت به ایالات متحده به آقای پوتین اهمیت بیشتر دارد. این بدان معناست که در هرنوع تقابل نظامی میان غرب و مسکو روسیه « برتری روبه تزاید» را بر آن کشور وابسته سابقه خود حفظ خواهد کرد. واقعیت اینست که اوکراین که یک کشور غیر ناتو است بدون در نظر داشت آنکه ما چه اقدامی میکنیم در برابر برتری نظامی روسیه آسیب پذیر خواهد بود. این یک مثال است که ما در چه مورد باید بسیار واضح باشیم، منافع مهم ما کجا است و بخاطر چه چیزی به جنگ میرویم. آقای اوباما که معمولا با آقای گولدبرگ در مورد اسراییل و ایران صحبت میکرد با وی همنظر بود که پیشرفت چندانی صورت نگرفته است. تصویر حاصله از مصاحبه های آقای اوباما نشاندهنده آشکار ناخوشنودی رییس جهور از دستگاه سیاست خارجی واشنگتن است که به گفته او مساله حفظ اعتبار ریاست جمهوری حتی به قیمت کشانده شدن به ماجراهای نظامی غیرعاقلانه بر آن غلبه کرده است. آقای اوباما گفت در واشنگتن یک کتاب موجود است که روسای جمهور باید از آن پیروی کنند.» و این کتاب پاسخ هایی برای وقایع گوناگون را توصیه میکند که متمایل به راه حل های نظامی است. رییس جمهوردر ادامه گفت این همنظری به تصامیم بد می انجامد. در وسط چالش های بین المللی مانند سوریه اگر توصیه های آن کتاب را پیروی نکنی به سختی مورد داوری قرار میگیری حتی اگر دلایل خوب هم داشته باشی.» هرچند لحن آقای اوباما درون نگرانه بود او به یک حدس و گمان پرداخت. او این ادعا را رد کرد که ناکامی وی در تنفیذ خطوط سرخ در سوریه و یا سکوت اش در مورد استعمال نیروی نظامی، روسیه را جسور ساخته است. اوباما گفت آقای پوتین در سال ۲۰۰۸ در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بالای گرجستان تجاوز کرد در حالیکه ایالات متحده امریکا ۱۰۰۰۰۰ سرباز خود را در عراق مستقر کرده بود. همینطورآقای اوباما انتقادات در مورد اینکه وی در برابر تجاوزچین در دریای جنوبی اقدامات کافی انجام نداده را رد کرد. کشور چین در آن ناحیه مصروف ساخت تاسیسات نظامی در جزایر و شناورها میباشد اما فلیپین و سایر همسایگان بالای آن ادعای ازضی دارند. اوباما گفت من کاملا واضح گفته ام که ما باید از یک چین ضعیف و در معرض تهدید بیشتر بترسیم تا از یک چین موفق و در حال توسعه.
رییس جمهور اوباما نخواست تا خود را بجای یک متفکر سیاست خارجی قالب کند. او گفت از شما توقع دارم تا من را بخاطر اعتقادم مبنی بر اینکه ما قادر نیستیم در همه حالات تمام مصیبت های جهان را برطرف سازیم واقعگرا خطاب کنید. اما در ادامه خود را یک انترناسیونالیست و یک ایدیالیست خواند. در عین حال آقای اوباما از اینهمه توقعات و تقاضاها که برشانه های ایالات متحده گذاشته شده است خسته به نظرمیرسد. او گفت طفیلی ها من را خشمگین میسازند. در خصوص عملیات لیبیا او فرانسته و بریتانیا را درآن دسته بندی قرار داد. او گفت نخست وزیر دیوید کامرون به سایر موضوعات معطوف شد و ریسس جمهور نیکولاس سارکوزی میخواست پروازهایی را درعملیات هوایی در لیبیا به عهده داشت همه جا جار بزند حال آنکه ما تمام سیستم های دفاع هوایی را از بین برده بودیم. صرف در مورد تهدیدهای ناشی از دولت اسلامی، آقای اوباما بعضی پرسش‌ها را مطرح کرد. او دولت اسلامی عراق و شام را به «سواران تاریک» در فلم بتمن تشبیه کرد. آقای اوباما گفت خاورمیانه به گوتام یک شهر فاسد میماند که توسط یک دسته از جنایتکاران اداره میشود. بعد جوکر وارد میشود و تمام شهر را به آتش میکشد. به قول آقا اوباما دولت اسلامی همان جوکر است. اما آقای اوباما تصدیق کرد که فورا بعد از حملات پاریس و سان برناردو در کالیفرنیا، به قدر کافی به امریکایی ها اطمینان نداد که او خطر را درک میکند و با آن مقابله میکند. او گفت هر رییس جمهور توانمندی ها و ضعف های خود را دارد و هیچ شکی نیست که اوقاتی بوده که من به قدر کافی رعایت احساسات و عواطف و سیاست ها را در تبیین اینکه چه میکنیم و چطور آنرا انجام میدهیم نکرده ام.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.