قسمت سوم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۰۳ عقرب ۱۴۰۲

فصل اول

خبر

انواع خبر و نظر

اگر یک نظر گذرا به انواع خبر انداخته شود، دریافت می‌گردد که خبر را می‌توان نظر به محتوا،‌ شیوه‌‌ی گزارش‌دهی، وسیله‌ی نشر، زمان، اندازه و بلندی متن به بخش‌های زیاد تقسیم بندی نمود، اما چون نوشته‌ی حاضر به عمومیات پرداخته و تشریحات مفصل خصوصاً در بخش خبر و گزارش نویسی را مستلزم نوشتن کتب جداگانه می‌پندارد و ده‌ها کتاب توسط اندیشمندان و پیش کسوتان عرصه ژورنالیزم به چاپ رسیده، بنابر این به بیان و معرفی چند نوع خبر که بیشتر دانش آموزان جوان با آن سرو کار دارند، بدون رده بندی به رسانه های چاپی، صوتی، ‌تصویری و برقی پرداخته می‌شود.

سرمقاله

در تعریف سرمقاله منحیث نوعی از خبر اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، چون در سرمقاله عناصر خبر واضحاً دیده نمی‌شود اما اندیشمندان غربی به این باورند که سرمقاله در محور اخبار روز می‌چرخد و تا نظر به یکی از تعریف‌های خبر که گفته اند، آنچه را یک خبرنگار می‌نویسید خبر است، سرمقاله‌ها را نوعی از خبر می‌پندارند.

روزنامه‌ها و نشریات چاپی که به‌صورت منظم نشر می‌شوند، اغلب دارای سرمقاله‌ اند؛ که توسط خبرنگارهای که بسیاری از آنها در این نوع نوشته‌ها تخصص کافی دارند، ترتیب میگردد. سر مقاله‌ها را هم‌واره با عکس، طراحی و دیگر کارهای هنری، حتی گاهی با استفاده از ابزار چاپ و رنگ‎ها برجسته می‌نمایند.

نوشتن سرمقاله که صرف در رسانه‌های چاپی وجود دارد، مشکل‌تر از نوشتن خبرهای عادی است. زیرا که روزنامه‌نگاران درصدد جمع آوری و گزارش درست و صحیح حقایق یک ماجرا هستند، این در حالیست که خبرنگارها اضافه بر جمع‌آوری و گزارش درست و ثقه، باید راهی جذاب و مبتکرانه برای نوشتن مقاله، به‌ویژه عنوان یا چند سطر اول آن بیابند. عنوان علاوه بر آنکه باید مفهوم مقاله را برساند، توجه خواننده را نیز جلب نماید و اغلب موضوع مقاله‌ است که تعیین می‌کند عنوان چه باشد. به همین ترتیب ژورنالیست‌ها باید دقیق‌تر کار کنند، تا هنگام نوشتن عنوان و دیگر اجزای سرمقاله مفاهیم گنگ و کلیشه‌ای تولید نکنند.

سرمقاله‌ی نشراتی که توسط حکومت و دولت‌ها، به‌خصوص در جوامعی که رسانه‌ها در کنترول هستند، توسط دستگاه حاکم تمویل می‌گردد و بازتاب دهنده‌ی نظریات حاکمیت‌اند و حتی برای نوشتن سرمقاله گروه خاص از نویسنده‌گان گماشته می‌شوند تا دیدگاه حکومتی را منعکس کنند. در بعضی کشورها سرمقاله‌های نشرات معتبر دولتی به‌ویژه روزنامه‌ها را عده‌ای از نظریه پردازان و کادرهای حزبی و حکومتی تهیه می‌کنند.

قابل یادآوری است که در دهه دوم قرن گذشته، نوعی از نوشته‌ها در رسانه‏‌های چاپی ظهور کرد، که به‌نام اوپد یاد می‌شدند. اوپد یک نثر نوشتاری است که در صفحه مقابل سرمقاله،‌ اکثراً در یک ستون به چاپ می‌رسد و به طور معمول با دیدگاه رسانه یا مدیر مسئول هم‌‎خوانی نداشته، یا موضوعات خبری را از دیدگاه مخالف می‌بیند. اولین بار اوپد در نشریه نیویارک تایمز امریکا به چاپ رسید و در دهه هفتاد قرن بیستم به حیث یک ابتکار در تمام روزنامه‌های معتبر جهان پذیرفته شد.

اوپد در جهان امروز روزنامه نگاری، توسط نخبهگان سیاسی، زمامدران، چهره‌های سرشناس اجتماعی نوشته می‌شود و مدیر مسئول تنها صلاحیت انتخاب از میان ده‌ها اوپد پیشنهادی به رسانه، و اصلاحات انشایی و املایی را داشته، باقی همه نظرات و شیوه‌های نوشتاری مربوط به نویسنده است.

اوپد سبک‌های گوناگون نوشتاری دارد، اما بیشتر انتقادی و چالشی می‌‏باشد و چون نظر یک شخص است، بنابر این نقل قول‌های مستقیم در آن کمتر دیده می‌شود، مگر اینکه نویسنده به‌گفتار و آمار یک شخص یا نهاد اتکا و یا آنرا نقد نماید.

اوپد مخالفین بی‌شماری در میان ژورنالیستان و اصحاب رسانه دارد، طوریکه در سال ۲۰۱۱ میلادی جمعی وسیع از ژورنالیستان و نویسنده‌‎گان سراسر جهان، نامه‌ایی سرگشاده به مدیر مسئول روزنامه نیویارک تایمز منحیث اولین رسانه تولید کننده اوپد نوشته و خواهان سختگیری در نشر آن شده بودند. به‌نظر آن‌ها، نشر گفته‌های غیرمسئولانه و غیر منطقی یک سیاست‌مدار یا نخبه اجتماعی، به افکار عامه صدمه میرساند. اما رسانه‌هایی‌که معتقدند آنها صدای مردم‌اند، میگویند که این حق را به همه باید داد تا نظرات شان را در ستون یا صفحه مقابل سرمقاله بنویسند.

خبر سخت

خبر سخت، به آن دسته از اخبار اطلاق می‌شود که زمان در آن‌ها نقش بسیار مهم داشته و به ‌نحوی زیر استبداد زمان قرار دارد. در یک خبر سخت وظیفه خبرنگارها، مدیران مسئول یا متصدیان این است که جزئیات مهم مربوط به هر رویداد را در اسرع وقت، از طریق روزنامه، رادیو، تلویزیون یا رسانه‌های آنلاین یا هر منبع خبری دیگر به مخاطب برسانند و خبرنگار در پی آن است که به شش عنصر خبری در موجح‌ترین شکل پاسخ دهد. شیوه ارایه و تنظیم خبر در آن، سبک هرم معکوس است و مشخصه دیگر به نوع رویداد بر می‌گردد. برای نمونه اخبار جنگ، اقتصاد، تحولات سیاسی، فجایع بشری، حوادث طبیعی، جنایت و تظاهرات، ‌اخبار سختاند؛ درحالی ‌که ‌خبرهای نرم سرگرمی‌ میباشند یا توصیه‌هایی درباره سبک زنده‌گی روزمره مخاطبان ارایه می‌دهند. تفاوت دیگر این است که اخبار سخت لحن خشک و رسمی دارند، درحالی ‌که ‌لغات خبرهای نرم بیشتر داستانی و شاعران هاند.

خبر ترکیبی

خبر ترکیبی به خبری اطلاق می‌شود که ساختار آن آمیخته ‌خبر سخت و مطالب خبر نرم میباشد. این ساختار می‌تواند خبر بلند و متشکل از چند خبر کوتاه‌تر محلی، منطقه‌ای، کشوری یا بین‌المللی باشد. اخبار ترکیبی بیشتر در رسانه های چاپی به چشم میخورد، اما در رسانه‌های آنلاین نیز این نوع خبر زیاد دیده می‌شود.

خبر پوششی

این نوع خبر مخصوص کنفرانس‌ها، جلسات، نشست‌ها،‌ تظاهرات،‌ افتتاحیه‌ها، گردهم‎آیی‌ها، سخنرانی‌ها و سایر انواع دیگر محافل میباشد، یا اینکه صحبت‌های فردی است که خبرنگار برای تهیه خبر نزد او رفته و جزییات یک ماجرا را میپرسند. خبر پوششی در تمام رسانه‌ها کاربرد دارد. حتماً دیده‌اید که تعدادی از رسانه‌ها، خبرنگارهاشان را وظیفه می‌دهند تا پوشش ویژه‌ایی از یک مناسبت داشته باشند. البته رسانه‌های که بنیه اقتصادی ضعیف دارند به مشکل می‌توانند چنین اخباری را تهیه نمایند، با در نظر داشت این‌که رسانه‌های تصویری برای پوشش چنین اخباری به دستگاه‌های پیشرفته، اینترنت سریع، تیم مجرب و وسایل حمل و نقل مجهز نیاز دارند.

خبر فوری

خبر فوری یا عاجل ، بیشتر در رسانه‌های صوتی و تصویری دیده میشود و همان‌طوری که از نامش پیداست. خبرنگار و رسانه به‌صورت کاملاً اتفاقی با خبر روبه‌رو شده و یا در جریان نشرات به دستگاه رادیو و تلویزیون خبر مهم ارسال می گردد و گرداننده‎گان برنامه آن را با مخاطبین مشترک می‌کنند.

اخبار فوری در نیمه اول قرن نوزدهم ظهور کرد، درست در زمانیکه خط تلفن در خدمت رادیو قرار گرفت و آهسته‌آهسته این نوع از خبر جای خود را میان مخاطبین پیدا کرد و با به‌تر شدن تکنالوژی پیش‌رفت چشم‌گیری کرد. در جریان جنگ جهانی دوم از خبر فوری به‌طور گسترده استفاده شد، چرا که رادیوهای امریکایی و اروپا سعی داشتند تا اخبار دست اول را به صورت فوری به نشر رسانند. با گسترش شبکه‌های تلویزیونی خبر عاجل بیشتر مشهور گردید، به‌خصوص در جریان جنگ ایالات متحده امریکا علیه عراق در کویت در سال ۱۹۹۱ میلادی نشرات تلویزیون سی ان ان پوشش وسیع داشته و این نوع خبر در سراسر جهان معرفی گردید.

خبر فوری با انتقادهای کارشناسان نیز مواجه است. یکی از ایرادها عبارت از قربانی نمودن دقت پیش پای سرعت است. طوریکه می‌‎گویند خبرنگار یا رسانه جهت رقابت با همدیگر در انتقال و پخش خبر عجله می‌کنند و این شتاب باعث می‌شود تا اخبار ناقص و یا هم نادرست پخش و در اذهان مخاطبان جا گیرد. از طرفی هم معیار گزینش اخبار فوری توسط رسانه‌ها سوال برانگیز است، چون بارها دیده شده که مطلب یک رسانه زیر عنوان خبر فوری، هیچ گونه ارزش خبری نمی‌داشته باشد.

خبر جنگ و زد و خورد

تولید و نشر اخبار جنگی بحث مهم در خبرنگاری می‌باشد و خبرنگارها بسیاری در این عرصه مصروف بوده که عده‌ی زیادی از این خبرنگارها شهرت جهانی کسب نموده‌اند. در کنار این موضوع سالیانه دهها تن از خبرنگارها جان‌های‌شان را در راه تهیه خبر،‌ عکس و فلم از دست می‌دهند. تهیه خبر جنگ و زد و خورد کاری دشوار است، اما سبک نگارش آن مانند سایر اخبار می‌باشد و در تمام انوع رسانه‌ها کاربرد دارد. تهیه خبر جنگی با چالش‌های فراوان روبرو است، که بزرگترین آن عدم دسترسی به نظرات مخالف برای توازن خبر می‌باشد؛ چون خبرنگار که از یک ساحه جنگ خبر تهیه میکند به ندرت می‌تواند با طرف مقابل تماس و نظر مخالفین را هم در خبر ذکر کند. خبرنگارهای که اخبار جنگ را پوشش می‌دهند، باید شجاعت و پشت کار فوق العاده داشته باشند. برعلاوه به شیوه‌های کاهش خطرات هنگام گزارش دهی آشنا باشند.

پیش‌خبر

این نوع خبر پیش از یک رخداد تنظیم و در تمامی رسانه‌ها به‌خصوص صوتی و تصویری کاربرد دارد. این نوع اخبار به‌صورت معمول با لغات احتمالی مانند: قرار است،‌ در نظر است،‌گفته می‌شود یا گزارشاتی وجود دارد؛ آغاز میگردد. خبرنگارها می‌توانند چنین خبرها را در اتاق‌های کاریشان و یا در محل که رخداد در آن‌جا به‌وقوع خواهد پیوست، نوشته و یا ارسال کنند.

زمانیکه یک بند برق افتتاح می‌گردد و خبرنگار یک روز قبل از مراسم افتتاح به آن‌جا رفته، گزارش تهیه می‌کند و می‌نویسد که قرار است، فردا این بند برق افتتاح گردد؛ یا زمانیکه انتخابات ریاست جمهوری در یک کشور برگزار میشود، یک یا دو روز قبل، خبرنگارها برای آشنایی به مراکز رای دهی یا ستادهای انتخاباتی به محل رفته، از وقوع یک خبر مهم، پیش‌خبر تهیه می‌نمایند.

خبر اکتشافی یا تعقیبی

در این نوع خبر خبرنگار برای دریافت به پاسخ‌ها، چرایی‌ها و چه‌گونگی‌ها دست به‌کار میشود و خبر را که به‌صورت کوتاه یا خبر فوری نشر نموده، دنبال کرده حقایق بیشتر و جزییات را دریافت و به دست نشر می‌سپارد. خبر تعقیبی در روزنامه‌ها عمومیت دارد، چون در پایان هر روز یک خبرنگار تحقیقی به حقایق و ارقام بیشتر دست مییابد، بنابر این آن را در گزارش روز بعد گنجانیده و خبر را با گذشت هر روز ثقهتر و تفصیلی میسازد. این نوع اخبار در نشرات صوتی و تصویری بدون در نظر گرفتن زمان نشر، در جا تجدید می‌شود و حقایق جدید در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. خبرهای نتایج انتخابات، تلفات ناشی از حوادث طبیعی، مانند زلزله و سیلاب‌ها از جمله مهم‌ترین نوع این اخبار میباشند؛ زیرا با گذشت هر دقیقه ارقام جدید ارایه می‌گردد.

خبر ورزشی

خبر ورزشی جنبه‌های زیادی از رقابت‌های ورزشی افراد و تیم‌ها را دربر میگیرد و جدا نشدنی از تمام محصولات خبرنگاری، از جمله روزنامه‌ها، مجلات، و برنامه‌های خبری رادیو و تلویزیون محسوب می‌شود. در حالی‌که برخی از منتقدان خبرنگاری ورزشی را به عنوان خبرنگاری حقیقی قبول ندارند، اما اهمیت ورزش در فرهنگ ملت‌ها و امور اجتماعی عاملی است، برای توجیه این امرکه ژورنالیست‌ها نهتنها به رقابتهای ورزشی، بلکه به ورزش‌کاران و تجارت در ورزش نیز توجه مینمایند.

در اخبار ورزشی عناصر خبری وجود دارد، اما به پاسخ چرایی رویدادهای پراخته نمی‌شود. اما اخبار و گزارشات ورزشی به‌خصوص در تلویزیون‌ها به تجارت سود آوری تبدیل شده است، طوریکه خبرنگارها ورزشی و شبکه‌های تلویزیونی در رقابتی شگفت انگیز قرار گرفته و برای پوشش انحصاری جشنواره‌ها پولهای سرسام‌آوریی رد و بدل می‌کنند؛ به همین دلیل است که باشگاه‌های مشهور جهان کانالهای تلویزیونی و نشریه های انحصاری نیز دارند.

خبر ساینسی و آکادیمیک

خبرنگاری موضوعات ساینسی و آکادیمیک، شاخه جدیدی در حوزه‌ی اطلاع رسانی محسوب می‌شوند که در آن، خبرنگارها اطلاعاتی و اخبار دنیای ساینس، ‌تکنالوژی و آکادیمیک را به مردم انتقال می‌دهند. خبرنگارها ساینسی باید اطلاعات تشریحی، فنی و در برخی اوقات اطلاعاتی را که با زبان مخصوص نوشته شده را درک و تفسیر کنند و سپس آن را به گزارش‌های جذابی که برای مخاطبان رسانه‌های خبری قابل فهم باشد؛ تبدیل نمایند. خبرنگارها ساینسی باید تصمیم بگیرند، که از میان دستاوردهای ساینسی کدام ارزش پوشش و از میان منازعات جامعه آکادیمیک کدام بیشتر مخاطب پسند است و همچنان کدام موضوعات برای مخاطبان قابل فهم میباشد. بسیاری از خبرنگارهایی که در حوزه‌های آکادیمیک فعالیت دارند، آموزش‌هایی را در این حوزه خبرنگاری داشته و یا برعکس، ژورنالیستانی را سراغ داریم که برعلاوه مسلک شان به خبرنگاری رو آورده برای یک رسانه در رشته تخصصی‌شان مطلب آماده میکنند. به عنوان مثال می‌توان به دکتورانی اشاره کرد که در اخبار، موضوعات طبی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. البته این مورد کلی نیست و در میان خبرنگارهای ساینسی نیز کسانی هستند که در رشته خاص تخصص ندارند. یکی از چالش های سد راه خبر نگاران، یافتن پاسخ به چرایی ها و چه‌گونه‌گی‌های موضوعات می‌باشد و باید ماه‌ها در جست‌وجو باشند؛ تا در زمان درست خبر را غنیتر ساخته و به مخاطبان ارایه نمایند.

یاد آور باید شد که ده‌ها رسانه، اعم از چاپی،‌ صوتی،‌ تصویری و آنلاین ویژه مسایل و موضوعات ساینسی و آکادیمیک وجود دارند. کانال‌های مشهور و گرانب‌های تلویزیونی، فلم‌های مستند پژوهشی تهیه و از بابت فروش آن سرمایه هنگفتی را به‌دست می‌آورند. حتی عده‌ای از مراکز بزرگ اکادیمیک و مشهور جهان در کنار کارهای تحقیقاتی خبرنگارها ویژه را نیز استخدام، شبکه‌های رسانه‌ایی خویش را مدیریت و نظر به معیارها و پالیسی‌های نهادشان برنامه تهیه مینمایند.

خبر تحقیقی

نوشتن این نوع خبر طوری است که در آن خبرنگارها، موضوعات و اخبار را از جنبه‌های متفاوت بررسی و چرایی خبر را با ژرف‌نگری و جست‌وجو از زوایای مختلف با استفاده از نظریات، چشم دیدها، اسناد مدارک و تحلیل‌ها مورد تحقیق قرار می‌دهند. تهیه این نوع اخبار می‌تواند پیچیده، زمانبر و پرهزینه باشد، زیرا عده‌ای از خبرنگارها، ماه‌ها تلاش، تحقیق، مصاحبه‌، مسافرت و جست‌وجو نموده میتودهایی را جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها، اسناد و گفتهها را به‌کار میبرند.

گزارش تحقیقاتی ضعیف، واکنش‌های منفی دست اندرکاران و عام مردم را در پی میداشته باشد و خبرنگار یا رسانه را می‌تواند با اتهام‌های گوناگون مواجه سازد. اما اگر گزارش تحقیقاتی قوی باشد، توجه مردم و نهادها را جلب می‌نماید و موضوعاتی را برجسته می‌سازد که از نظر مخاطبان رسیده‌گی به آنها لازم و ضروری است.هم‌چنین گزارش قوی می‌تواند برای خبرنگارها، دست اندرکاران و مسئولان مطبوعات جوایز و شهرت به ارمغان آورد و از طرفی خبرنگارها مسلکی سعی می‌کنند در جریان کار مصئونیت یافته‌ها و قوانین آزادی اطلاعات را مدنظر داشته و اصول را مراعات نمایند.

خبر از زنده‌گی مشاهیر یا نخبه‌گان

یک حوزه دیگر از خبرنگاری که در قرن بیستم سنگ بنای آن گذاشته شد، تهیه خبر از زنده‌گی شخصی مشاهیر و نخبه‌‎گان می‌باشد. خبرنگارها این عرصه سعی می‌کنند تا از امور کاری و زنده‌گی روزمره سیاسیون، هنرمندان، ستاره‌های سینما، خانواده‌های سلطنتی، ورزشکاران و دیگر افراد مشهور برای مخاطبان اطلاعات و خبر فراهم کنند. خبر اشخاص مشهور، هم‌اکنون به کانون توجه روزنامه‌ها، جراید، ‌مجلات، تولیدات رادیویی و تلویزیونی، رسانه‌های برقی و صفحات اجتماعی تبدیل شده‌ است. اغلب رسانه‌های خبری بخشی از برنامه‌های خود را به اشخاص مشهور اختصاص می‌دهند. خبر از زنده‌‎‌گی مشاهیر، در ترکیب مانند سایر اخبار می‌باشد، ولی عدهای از خبرنگارها لغاتی را به‌کار می‌برند که به‌گونه‌ای وسواس برانگیز بوده؛ حتی این خبرنگارها در نوشتن خبر خلاف عرف و اصول نیز رفتار می‌کنند.

خبر سایبری یا آنلاین

خبرنگاری آنلاین، سایبر خبرنگاری و یا روزنامه‌نگاری الکترونیک، نوع جدیدی از روزنامه‌نگاری است که در آن از اینترنت، و شبکه‌های اجتماعی خبر، گزارش،‌ عکس،‌ فلم و مطلب تهیه می‌شود. خبرنگارها در این نوع از رسانه، در رقابت شدید جهان اینترنت با هم روبرواند و به‌طور معمول خبر و مطالب شان را طوری تهیه می‌کنند که از میان ده‌ها مطلب در یک صفحه اجتماعی، نظر مخاطب را به خود جلب نماید.

خبرنگار آنلاین باید در استفاده از عکس‌ها، طرح‌ها، رسامی‌ها و رنگ‌ها مهارت زیاد داشته باشد. این صفحات رسانه‌ای برقی است، که این فرصت را به خبرنگار مهیا میسازد تا به اضافه نوشتن خبر، هنرهای استفاده نرم‌افزارها و طرح‌ها را به‌کار گیرد. شیوه نگارش خبر سایبری با دیگر انواع خبر تفاوتی ندارد، اما انتخاب عکس مرتبط به موضوع، کلیپ‌های تصویری و صداها دقت زیاد می‌خواهد. عده‌‌ای به این نظرند که چون مخاطبان رسانه‌های سایبری یا آنلاین، به کوتاه خواندن و زود گذر نمودن عادت کرده‌اند، بنابر این باید خبر و مطلب طوری تهیه شود که جملات و سطور اول آن مخاطب را به داخل متن بکشاند.

خبر زرد

خبر زرد به خبرها و خبرنگارهای اطلاق می‌شود که پایشان را از اصول حرفه‌ای و اخلاق‌های روزنامه‌نگاری بیرون گذاشته و در مورد موضوعاتی مانند رسوایی و تهمت‌های جنسی، تهمت وارد کردن به دیگران و یا دست‌آویز کردن موضوعات احساسی برای سوء استفاده بردن از آنها اطلاق می‌گردد؛ که به صورت نیمه تعریف شده‌ای توهین ناتمام لقب گرفته ‌است. این نوع خبر بیشتر در رسانه‌های چاپی به‌چشم می‌خورد.

خبر غافلگیرانه

به معنای روش‌های تهاجمی و جسورانه‌ای است، که خبرنگارها برای مواجه کردن افراد با سوالاتی که تمایلی برای صحبت کردن در مورد آن‌ها را ندارند؛ به‌کار می‌گیرند. این روش بیشتر مورد استفاده خبرنگارها و یا گزارشگران تلویزیونی قرار می‌گیرد و گاه گاهی دیده شده است، که یک خبرنگار به‌صورت تصادفی به یک خبر دست پیدا می‌کند و آنرا منتشر می‌سازد؛ در حالیکه موضوع روز نبوده یا خبرنگار به دنبال تهیه یک خبر از حادثه دیگر بوده است. این روش بسیار زیاد مورد انتقاد برخی گزارشگران و منتقدین است، که استفاده از این نوع خبرنگاری را غیر اخلاقی و جنجالی می‌دانند.

خبر مغرضانه

خبر مغرضانه به معنای دستکاری عمدی در عرضه حقایق است. خبر مغرضانه می‎‌کوشد تا شخص، نهاد و تا جایی که حکومت و دولت‌ها را به‌گونه‌ای نمایش داده که با واقعیت وجودی‌اش متفاوت است. این نوع خبرنگاری در رسانه‌های چاپی کاربرد گسترده دارد، که در آن داستان، صحنه‌ها و مصاحبه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تاثیری خاص را نسبت به موضوع گزارش ایجاد کنند. خبرنگاری مغرضانه از انواع خبرنگاری بسیار غیر اخلاقی محسوب می‌شود. بسیاری قربانیان این نوع اخبار به دادگاه‌ها شکایت کرده رسانه‌ها و خبرنویسان را محاکمه می‌نمایند. در این مورد قوانین کشورها متفاوت است و دادگاه‌های بسا از کشورها، در چنین مسایل وضاحت ندارند و یا زمان طولانی میبرد تا به همچو مسایل و خبرها رسیده‌گی شود.

خبر رادیویی و تلویزیونی

خبر رادیویی و تلویزیونی با اخبار رسانه‌های چاپی اندکی تفاوت دارد، زیرا در این نوع اخبار که توسط گوینده ارایه میشود، جملات کوتاه، عام فهم،‌ آهنگ دار مقبولیت می‌داشته باشد. مخاطبان اخبار رادیویی، بیشتر عام مردم با سطح سواد متوسط می‌باشند. از اینرو خبرنگارها رادیو باید حقایق را جمع‌آوری کرده و آن را با زبان عام و با دقت و قاطعیت ارایه کنند. اما در همین حین باید صداهای جالبی نیز به گزارش خود بیفزایند؛ که این امر با توسل به مصاحبه با افراد درگیر در ماجرا، بازیگران سیاسی و اجتماعی، موسیقی، پس زمینه و سایر انواع صدا که افکت‌های صدا نامیده می‌شوند، فراهم می‌گردد. گزارشگران رادیو ‌و تلویزیون ممکن است مقدمه‌ای بر خبر بنویسند که توسط گوینده خوانده می‌شود، آنان همچنین ممکن است به‌صورت زنده به سوالات گوینده خبر نیز پاسخ دهند.

خبرنگارهای رادیویی و تلویزیونی بر علاوه دانش مسلکی، باید دارای آواز جذاب و شیوه خوانش معیاری باشند و این تفاوت‌شان را با خبرنگارها نشان می‌دهد. خبرنگارهای تلویزیون برای شرح و توضیح گزارش خود به اطلاعات تصویری، مصاحبه زنده، تصاویرگرافیکی، که اغلب در استدیو تلویزیون برای قالب خبر تهیه میشود، ضرورت دارند و آن را باید با همکاران تیم تخنیکی با مهارت تهیه نمایند.

ادامه دارد…

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.