جنرالان شمال به هواداران‌شان: خویشتن‌ داری کنید!

گزارشگر:شنبه 7 حمل 1394 - ۰۶ حمل ۱۳۹۵

دو جنرال چهار ستاره شمال (عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور)، پس از درگیری‌ها و راه‌پیمایی‌های هواداران‌شان در بلخ و فاریاب، مردم را به آرامش دعوت کردند.
ماجرای به زیرکشیدن عکسی از جنرال دوستم معاون ریاست جمهوری در بلخ، سبب کشته و زخمی‌شدن شماری در فاریاب و راه‌پیمایی عده‌یی در بلخ mandegar-3گردید.
روز پنجشنبه هواداران والی بلخ در ولایت فاریاب به جاده‌ها ریخته و حمایت‌شان را از وی اعلام کردند. اما افراد مسلح غیرمسوول بر راه‌پیمایی‌کننده‎‌گان یورش برده و یک تن را کشته و چندتن دیگر را زخمی ساختند.
ولایت بلخ، افراد وابسته به جنرال دوستم را متهم به حمله بر معترضان در فاریاب می‌داند. اما دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری این ادعا را رد می‌کند.
والی بلخ به دنبال حمله بر هوادارانش در فاریاب گفت که عزیزانی که ما را به صبر و حوصله مندی دعوت می‌کردند و به خویشتن‌داری، ما هنوز این کار را ادامه داده‌ایم. اما این‌هایی‌که هر روز اهانت می‌کنند و نا سزا می‌گویند و حتا به رخ مردم

ما آتش می‌گشایند تصور کرده‌اند که سکوت ما ناشی از ترس است.
در این اعلامیه آمده است که ما هنوز موج مردم در کابل و کوهدامن را به صبر دعوت داریم. هنوز فریاد مردم پر غرور شمالی را به خویشتن‌داری خوانده‌ایم. عقابان هندوکش و سالاران آزادی پنجشیر مرد خیز هنوز منتظر پاسخ مثبت هستند. هنوز همسنگران ما در لوی قندهار، جنوب و هلمند منتظر اند بدانند که این‌ها از توطیه دست برمی‌دارند یا نه. هراتیان سربلند و با غرور، مردم با همت ننگرهار، هوا داران ما در خوست، پکتیا و پکتیکا، مناطق مرکزی، مردم شرافتمند ما در نه ولایت شمال و شمال شرق همه گوش به صدا اند که جلو این توطیه را می‌گیرند یا آن‌ها به پا خیزند. اما ما همه را دعوت به خویشتن‌داری کرده ایم.
اما جنرال دوستم که در بیرون از کشور است، ضمن ستایش از هوادارانش، گفته که به اعتراض شان ادامه ندهند.
آقای دوستم در بیانه‌یی که در صفحه فیسبوکش منتشر شده گفته است: در جریان مسافرتم به خارج از کشور اطلاع یافتم که عدۀ از طرفدارانم خاصتاً جوانان ارجمند از گذشته نیز به برخورد های غیر عادلانه و انحصارگرایانه مقامات ولایت بلخ معترض بودند، با مشاهده برداشته شدن تصاویر این جانب در شهر مزارشریف برآشفته گردیده طی تظاهرات مسالمت‌آمیزی به بیان اعتراضات پرداخته خواستار عدالت، مشارکت عادلانه و پیگرد قانونی عناصر نفاق افگن و ماجراجو گردیدند. آنان انتظار داشتند که رهبری ولایت بلخ اقدامات فوری را برای رفع نگرانی‌های مردم روی دست گیرد. اما تاخیر در اتخاذ چنین گام ضروری باعث سرایت اجتماعات به برخی ولایات دیگر نیز گردید. من در حالیکه حق تظاهرات و بیان آزادانه اعتراضات را حق قانونی هر شهروند کشور می‌دانم و از هموطنان عزیزیکه خواسته اند احترام خود را به رهبرشان به این وسیله بیان کنند تشکر می‌نمایم.
در این اعلامیه آمده است: از همه هواخواهان و طرفداران خویش خاصتاً از جوانان برومند تقاضا می‌نمایم تا پس از این تظاهرات مسالمت‌آمیز خود را متوقف سازند و به مراجع مرکزی و محلی فرصت دهند تا به خواست‌های شان به آرامش و دقت رسیده‌گی نمایند کشور ما در چنین مقطع زمانی به اخوت، برادری، هم پذیری، صلح و ثبات نیاز دارد و از شما تقاضا دارم که در این راه مانند همیشه استوار و ثابت قدم باشید.
پس از بالاگرفتن این کشمکش‌ها، برخی تحلیلگران از بلندکردن ندای قومی در کشور هشدار داده و گفته‌اند که مردم افغانستان نباید به گذشته برگردند.
این آگاهان می‌گویند که رهبران سیاسی، نباید مردم را ابزار و وسیله‌یی برای تأمین مقاصد شخصی و گروهی خویش تبدیل سازند و از شهروندان به عنوان چوپ سوخت استفاده کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.