ناامیدی وزارت خارجه از گفت‌وگوهای صلح

گزارشگر:سه شنبه 10 حمل 1395 - ۰۹ حمل ۱۳۹۵

حکمت کرزی معین سیاسی وزارت خارجه می‌گوید که طالبان درخواست اشتراک در نشست‌های چهارجانبه را به کلی رد کرده اند و دیگر هیچ امیدی به پیوستن این گروه به دور میز مذاکرات نیست. آقای کرزی همچنین با لحنی تمسخرآمیز دربارۀ ثمرۀ نشست چهارجانبۀ صلح گفت که این نشست نتایج خوبی داشته، اما صرفاً بر روی کاغذ؛
mandegar-3از گفته‌های معین سیاسی وزارت امور خارجه با سلام وطن دار برمی‌آید که دولت پاکستان نسبت به تعهداتش در نشست‌های چهارجانبه صادق نیست. در چهار نشستی که با حضور نماینده‌گان افغانستان، پاکستان،‌ آمریکا و چین در کابل و اسلام‌آباد برگزار شد، پاکستان تعهد کرده بود که در هفتۀ نخست ماه مارچ طالبان را به میز مذاکرات حاضر می‌کند؛ اما اکنون که هفتۀ چهارم ماه مارچ نیز در حال پایان یافتن است، از برگزاری این گفت‌وگوها هیچ خبری نیست.
در همین حال، ادریس رحمانی آگاه مسایل سیاسی ـ که در چندین نشست گفت‌وگوهای صلح حضور داشته ـ‌ می‌گوید که طرف‌های درگیر، به ویژه دولت افغانستان از خطوط سرخی که برای خود تعیین کرده اند، حاضر نیستند بگذرند و خواستار تحقق تمامی خواسته‌های‌شان هستند.
این آگاه سیاسی بر این باور است که پاکستان نیز برای همکاری در روند گفت‌وگوهای صلح خواست‌های مشخصی دارد که دولت افغانستان حاضر به قبول آن‌ها نیست. به گفتۀ آقای رحمانی،‌ پاکستان خواهان دخالت در تعیین سیاست‌های خارجی افغانستان است و همچنان می‌خواهد که در ولایت‌های مرزی افغانستان نفوذ داشته باشد.
این در حالی است که به تازه‌گی سرپرست امنیت ملی از ایتلاف گروه طالبان با گروه‌های لشکر طیبه، مجاهدین البدر و جیش محمد خبر می‌دهد. سرپرست امنیت ملی روز دوشنبه به اعضای مجلس نماینده‌گان گفت که گروه طالبان با ایجاد این ایتلاف در پی رسیدن به اهداف سیاسی و نظامی کلان در کشور هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.