احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





راه‌های رشد فکری و مغزی کودک

- ۱۸ حمل ۱۳۹۵

بخش دوم/

mandegar-3اگر کودکِ شما به کودکستان می‌رود و ساعاتی از روزش را در محیط‌های آموزشیِ کودکانه سپری می‌کند، حتماً به طور مرتب با مربیانِ او در تماس باشید و از آن‌ها بپرسید آیا نوع آموزش و مراقبتِ آن‌ها از کودکِ شما به گونه‌یی هست که او را تشویق به رشد فکری و یا کشف چیزهای تازه کند؟
سعی کنید کاملاً درباره نوع برنامه‌های آموزشی و تربیتی او در محیط کودکستان حساس باشید و با آگاهی کامل از آن برنامه‌ها، به همان نحو و کیفیت، آن‌ها را در خانه نیز انجام دهید.
در این‌جا نکاتی را در مورد گروه‌های سنی مختلف یادآور می‌شویم:
۱ـ نوزادان
ـ تغذیه خوب و مناسب برای رشد بدن و مغز کودکان بسیار حایز اهمیت است. پس از شیر مادر، از سبزیجات، میوه‌جات، دانه‌ها و غلات می‌توان به عنوان برخی از مواد غذایی مغذی استفاده کرد.
ـ با او زیاد صحبت کنید. زبان، طبیعی‌ترین راه برای جلب توجه و برقراری ارتباط با کودک است. هر صدایی که درمی‌آورد، شما هم آن را تکرار کنید یا برایش لالایی بخوانید. وقتی در حال انجام کار خاصی هستید، مثلاً به او لباس می‌پوشانید یا او را حمام می‌کنید، برایش بگویید که دارید چه کاری انجام می‌دهید.
ـ برایش کتاب بخوانید. کودکان خواندن و نوشتن را از طریق شنیدنِ مکرر یاد می‌گیرند. کتاب‌های بسیاری در بازار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای نوزادان بخوانید.
ـ به حرکات و واکنش‌هایش پاسخ دهید. وقتی کودک‌تان گریه می‌کند، در واقع با این کار می‌خواهد توجه شما را به خود جلب کند .برای پاسخ‌گویی به این خواسته‌اش به او نگاه کنید، او را بردارید و راه ببرید. شیرش بدهید یا پمپرش را تبدیل کنید. فکر نکنید که با این کارها او را نازدانه می‌کنید، بلکه به او می‌آموزید که به او و نیازهایش توجه دارید و می‌توانید تکیه‌گاه خوبی برای احساساتش باشید.
ـ احساس امنیت را در نوزادتان تقویت کنید. محیط خانه را آرام و ایمن نگه دارید تا کودک احساس راحتی کند. مراقبتِ همراه با مهر و عاطفه، به او کمک می‌کند تا احساس آرامش خاطر و امنیت کند؛ همین امر موجب سلامتیِ روان و رشد مغزی او می‌شود.

۲ـ کودکان نوپا
به منظور توسعه توانایی‌های زبانی کودک، مرتب از او سوال کنید. به عنوان مثال بپرسید: «برای صبحانه چی دوست داری بخوری؟» از او بخواهید کارهای ساده انجام دهد «حالا، کتابت را باز کن» از بازی‌های انگشتی مثل «لی لی حوضک…» استفاده کنید. این، روش بسیار مناسبی هم برای سرگرمی و توسعه مهارت‌های زبانی کودک محسوب می‌شود.
ـ به انجام حرکات ساده و نرمش با او بپردازید. حرکت موجب افزایش سطح هوشیاری و تکامل ذهنیِ کودک می‌شود. به منظور سرگرمی کودک نوپای خود، او را قدم به قدم راه ببرید یا به وسیله وسایل ارزان‌قیمت و سامان بازی‌های خانه‌گی با او بازی کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.