آجندای دیدار کری از کابل: از طرح جابجایی‌ها تا تمدید مأموریت دولت وحدت ملی

گزارشگر:شنبه 21 حمل 1394 - ۲۰ حمل ۱۳۹۵

جان کری وزیر امور خارجه امریکا هفته جاری به کابل می‌آید.
یک مقام آگاه دولتی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: جان کری وزیر امور خارجه امریکا برای شرکت در کمیسیون مشترک پیگیری مفاد موافقت نامه امنیتی افغانستان و امریکا به کابل سفر می‌کند.
بر اساس گزارش‌ها، وزیر امور خارجه امریکا در رأس یک هیأت اطلاعاتی و نظامی شنبه به کابل سفر می‌کند.
mandegar-3ظاهراً هدف از سفر کری به کابل، بررسی عملکردهای قرارداد امنیتی افغانستان- امریکا است؛ اما برخی منابع می‌گویند که اختلافات گسترده رهبران دولت وحدت ملی در بسیاری از مسایل، سبب شده تا کری بار دیگر به کابل بیاید و روی حل این اختلافات با غنی و عبدالله دیدار کند.
رهبران دولت وحدت ملی در دوسال گذشته در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی، توزیع تذکره‌های برقی و تعیینات مقامات بلندپایه دولتی باهم اختلاف داشته اند.
کری به دعوت یکی از رهبران دولت به کابل می‌‌آید تا این اختلافات بنیاد برانداز را حل و فصل کند.
برخی تحلیلگران می‌گویند که وزیر خارجه امریکا در امر حل کشمکش‌ها و اختلافات در افغانستان متخصص شده است. انتخابات ۲۰۰۹ ریاست جمهوری به کمک او حل گردید و ناجی افغانستان در پی انتخابات ۲۰۱۴ هم آقای کری بود. او با طرح دولت وحدت ملی، از رفتن افغانستان به بحران فراگیر جلوگیری کرد. اکنون، در یک مأموریت تازه، آقای کری به دنبال حل اختلافات پوشیده و عمیق عبدالله- غنی است.
برخی آگاهان می‌گویند که آقای غنی به دنبال تمدید مأموریت دولت کنونی است؛ مأموریتی که به قول شماری از مقامات سیاسی افغانستان، تا چند ماه بعد پایان می‌یابد. اما برخی دیگر می‌گویند که جابجایی‌هایی در سطوح بالایی نظام صورت می‌گیرد و دولت همچنان به کارش ادامه می‌دهد. اما این آگاهان هر دو طرح را زیر پرسش برده و می‌گویند که جامعه جهانی باید به فکر نهادینه‌شدن دموکراسی در افغانستان باشد و دموکراسی بدون داشتن نظام انتخاباتی مستقل و شفاف و اصلاحات عمیق در ساختار نظام متمرکز سیاسی، نهادینه نخواهد شد.
همچنین قرار است تا دو ماه دیگر کنفرانس بروکسل در مورد کمک‌‌های جهانی برای افغانستان برگزار شود. کشورهای حامی افغانستان این کمک‌ها را وابسته به تعهداتی می‌دانند که دولت افغانستان باید در مبارزه با فساد مالی در کشور انجام دهد. آقای کری احتمالاً درباره این کنفرانس نیز با رهبران دولت به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.