استراتیژی انکشاف ارتش ملی یا پلان پنج ساله جنگی؟

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 31 حمل 1395 - ۳۰ حمل ۱۳۹۵

یکی از سخنگویان ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته که در پلان امنیتی، جنگی افغانستان، تمام تهدیدات برای پنج سال آینده شناسایی و تدابیری برای رسیدگی به آن مشخص شده.
دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری گفت که در این پلان نظامی، کسانی‌که بر ضد نظام و مردم افغانستان می جنگند، دشمن قلمداد شده اند.
mandegar-3مینه پال به رسانه‌ها گفت که در این پلان نظامی، دشمن، جنگ و چگونگی ختم جنگ نیز تعریف شده است.
اما آگاهان نظامی می‌گویند: شاید هدف حکومت استراتیژی باشد نه پلان، چرا که پلان جنگی برای پنج سال طرح نمی‌شود و ممکن هم نیست، زیرا هیچ کسی پیش‌بینی کرده نمی‌تواند که جنگ چند سال ادامه پیدا می‌کند.
به گفته این آگاهان، اگر به راستی پلان پنج ساله جنگی از سوی حکومت طرح‌ریزی شده باشد، پس ما باید مطمین باشیم که جنگ تا پنج سال دیگر ادامه داشته و گفتگوهای صلح بدون نتیجه خواهد بود.
عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی می‌گوید: در بخش نظامی استراتیژی برای پنج سال و ده سال طرح می‌شود، ولی من تاکنون نشنیده‌ام که پلان جنگ برای پنج یا ده سال طرح شود.
امرخیل می‌افزاید: برای هرجنگ و برای هر عملیات و نهایتاً برای دو یا سه عملیات پلان طرح می‌شود، اما برای پنج سال پلان جنگی طرح نمی‌شود، زیرا ممکن است که جنگ پنج سال ادامه پیدا نکند.
به گفته این آگاه نظامی: پلان برای نیازهای اردوی ملی طرح می‌شود که چه وسایل نیاز دارند و باید کدام سلاح را استفاده کنند و کدام سلاح را استفاده نکنند، اما برای جنگ پنج یا ده سال پلان طرح نمی‌شود.
او می‌گوید: در اصل پلان برای تقویت اردوی ملی طرح می‌شود که به چه چیزهای نیاز دارد و چون گونه باید اردو را انکشاف و یا تقویت کرد.
به باور امرخیل: شاید هدف حکومت استراتیژی باشد نه پلان، چرا که پلان جنگی برای پنج سال طرح نمی‌شود و ممکن هم نیست، زیرا هیچ کسی پیش‌بینی کرده نمی‌تواند که جنگ چند سال ادامه پیدا خواهد کرد.
با این حال دولت‌وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی با رد پلان جنگی پنج ساله می‌گوید: این پلان برای جنگ نیست، بل برای انکشاف اردوی ملی است، تا خودکفا شده و به تنهایی بتواند امنیت را تامین کنند.
سخنگوی وزارت دفاع ملی به روزنامه ماندگار گفت: یک استراتیژی انکشاق قوای امنیتی است تا جامعه جهانی تعهد کند که اردوی ملی ما را برای پنج سال آینده حمایت می‌کند.
وی افزود: چون در گذشته برای هرسال از جامعه جهانی تعهد گرفته می‌شد، اما اکنون این طور پلان شده تا برای پنج سال آینده از جامعه جهانی تعهد گرفته شود.
به گفته وزیری: این پلان برای کنفرانس وارسای ارایه خواهد شد تا کشورهای کمک کننده تعهد کنند که برای پنج سال آینده اردوی ملی افغانستان همکاری می‌کنند.
وزیری تاکید کرد: این پلان آماده شده تا جامعه جهانی متحد شود که برای پنج سال آینده اردوی ملی افغانستان را در بخش‌های مانند بخش رادار، توپ‌چی دفاع هوای و بخش‌های دیگر که نیاز به تقویت دارند، حمایت کنند.
اواضافه کرد: باید ما از لحاظ ترمیم هواپیما خود کفا باشم، ترمیم‌گاه‌های مجهز نظامی داشته باشیم تا وسایل نظامی مانند زره‌پوش و غیره را ترمیم کنیم و تهیه الباس در خود افغانستان صورت بگیرد.
سخنگوی وزارت دفاع ملی همچنان گفت: در این پلان کسانیکه جنگ را ادامه می‌دهند و به پروسه صلح نمی‌پیوندند، آنان دشمن مردم افغانستان تلقی شدند و با آنان مبارزه صورت می‌گیرد.
قرار است کنفرانس‌وارسا، بروکسل و ناتو به منظور چگونه‌گی حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان به زودی برگزار شود و کشورهای اشتراک کننده یکبار دیگر متحد خواهند شد تا افغانستان را از لحاظ تجهیزات نظامی حمایت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.