سازمان دیدبان حقوق بشر به اشرف غنی: به فـرهنگ مـعافیت پایـان دهیـد

گزارشگر:شنبه 4 ثور 1395 - ۰۳ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویارک است در نامه‌یی که به محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان ارسال کرده، معافیت از مجازات را در این کشور، خشونت حقوق بشری خوانده و با توجه به قوانین بین‌الملل خواستار پایان به این نوع مصونیت شده‌ است.
در این نامه که روز پنجشنبه، دوم ثور توسط این نهاد منتشر شده، آمده که بخشودگی یک فرهنگ نافذ در افغانستان است که از گذشته‌های دور در این کشور رواج داشته است.
دیدبان حقوق بشر افزوده که افغانستان باید با نقطه پایان گذاشتن به این فرهنگ زمینه کار دیوان بین المللی کیفری را در این کشور فراهم کند.
حکومت افغانستان در اکتبر ۲۰۰۳ عضو دیوان بین المللی کیفری (ICC) شد و حالا ۱۳ سال از آن می‌گذرد اما تا حالا هیچ اقدام عملی برای انجام تعهداتش به عنوان عضو این دیوان نکرده است.
این سازمان افزوده که تصمیم دولت افغانستان به عضویت دادگاه بین المللی کیفری باعث این امیدواری بود که قانونمندی جایگزین بی قانونی‌ها شود.
بیشتر از یک دهه بعد از خشونت‌های زیادی که در افغانستان شده، هنوز دیده می‌شود که مردم این کشور از نقض حقوق بشر که توسط گروه طالبان، سایر مخالفان و همچنین نیروهای نظامی مربوط به مقامات دولتی در این کشور انجام می‌شود، رنج می‌برند.
این نهاد افزوده که عاملان این خشونت‌ها به ندرت به سزای اعمالشان می‌رسند و قربانیان نیز تاکنون به حق شان نرسیده‌اند.
این سازمان افزوده که گروه طالبان و سایر نیروهای مخالف دولت به صورت واضح حقوق بین الملل را نقض می‌کنند.
او افزوده که به همین دلیل افراد قدرتمند و شماری از مقامات دولتی که به دلیل مصونیت‌های که بعد از سال ۲۰۰۱ ایجاد شده‌است، مجازات نشده‌اند، زمانیکه دولت قبلی یا قدرت مقابله با این فرماندهان قدرتمند، جنگ سالاران و شبه نظامیان را نداشت.
سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده که این یک واقعیت است که توسعه اداری در افغانستان یکی از راهای ثبات در این کشور است که شامل توسعه حاکمیت قانون، نیروهای مسلح و سیستم قضایی است.
به نوشته این سازمان حل مشکل مصونیت از مجازات نیازمندحمایت از سیستم قضای و حسابدهی است. محاکمه عاملان جنایت مطابق به استنداردهای بین المللی و جبران سریع خسارت قربانیان باید انجام شود.
این نهاد از دولت افغانستان به دلیل تعهدش به همکاری با دادگاه بین المللی کیفری قدردانی کرده و گفته که انتظار دارد، افغانستان برای عمل به این تعهد، با دادگاه کیفری همکاری کرده و این کشور را در رهایی فرهنگ معافیت از مجازات که به مردم این کشور برای سالهای طولانی صدمه زده، پایان دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.