یک عضو کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی: پارلمان بهانه‌جویی می‌کند!

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 2 جوزا 1395 - ۰۱ جوزا ۱۳۹۵

پارلمان برای فرار از تصویب نشدن فرمان تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی بهانه‌جویی می‌کند.
یک عضو کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید: پارلمان برای تصویب نشدن این فرمان از ابزار قانونی استفاده می‌کند.
نعیم ایواب‌زاده، عضو کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید: پارلمان برای تصویب نشدن کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی دنبال بهانه‌ است.
mandegar-3به گفتۀ این عضوکمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی: پارلمان در تلاش فرار از تصویب این فرمان است و برای فرار از تصویب نشدن این فرمان، از ابزار قانون استفاده می‌کند.
به گفته او: پارلمان برای بهانه‌جویی خواهان فرستادن طرح اند نه فرمان و تاکید دارند که باید طرح به جای فرمان به مجلس فرستاده شود.
این درحالیست که برخی اعضای مجلس نماینده‌گان در مجلس امروز گفته اند که اصلاحات وارده بسنده نیست و حکومت باید طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را به‌جای این فرمان به مجلس بفرستد.
میربدخان منگل، عضو مجلس می‌گوید: این فرمان نیاز به تعدیلات دارد و بر بنیاد اصول مجلس حق ندارد، در فرامین تقنینی تعدیلات وارد کند.
منگل گفت: حکومت باید به‌جای فرمان، طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را به مجلس بفرستد تا در آن نظریات مختلف گنجانیده شود و فرمان تقنینی در این خصوص قابل قناعت اعضای مجلس نبوده و پذیرفتنی نیست.
اما داوود کلکانی، عضو دیگر مجلس درجلسۀ امروز مجلس گفت: « در فرمان تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی بهترین تعدیلات پیشنهادشده و باید هرچه زودتر این قانون در اجندای مجلس گرفته شود و زمینۀ اجرایی آن فراهم گردد». و اما غلام فاروق مجروح، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: فرمان تقنینی رییس‌جمهور در خصوص تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی تا اواخر همین هفته به مجلس عمومی فرستاده خواهد شد.
وی دلیل تاخیر در تصویب این قانون را کار نامساویانۀ کمیسیون‌ها عنوان کرده گفت: کار بالای این فرمان از سوی کمیسیون‌ها به طور مساویانه صورت نگرفته که یکی از دلایل تاخیر در تصویب این فرمان است.
مجروح تاکید کرد: در صورتیکه کمیسیون‌ها به طور مساویانه کار کنند، به احتمال زیاد تا اواخر این هفته و یا اوایل هفته آینده این فرمان به مجلس عمومی برای رای‌گیری فرستاده شود.
این در حالیست که نعیم ایواب‌زاده از نشست نهادهای مدنی برای بررسی دلایل تصویب نشدن کمیسیون اصلاح نظامی انتخاباتی خبر داده می‌گوید: درهفتۀ جاری نهادهای جامعه مدنی نشستی را برای حمایت از برگزاری انتخابات برگزار خواهند کرد.
وی گفت: این نشست که به رهبری و حمایت تیفا برگزار خواهد شد، هدف آن دادخواهی برای کمیسیون اصلاح نظامی انتخاباتی است.
فرمان تقنینی تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی زمینه را برای آغاز به کار کمیته گزینش فراهم می کند.
کمیتۀ گزینش چند ماه پیش تشکیل شد؛ اما نسبت خلاهای قانونی نمی‌تواند به کارش آغاز کند.
حکومت وحدت ملی بر اساس توافقنامه سیاسی تشکیل خود، در اصلاح نظام انتخاباتی مکلف شده است؛ اما پس از گذشت حدود دو سال هنوز هم روند اصلاحات در این کمیسیون‌ها متوقف است.
فرمان تقنینی رییس جمهور درمورد تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی از چند هفته به این سو از سوی حکومت به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده؛ اما تاهنوز سرنوشت آن مشخص نشده است.
بر بنیاد این فرمان تقنینی، کمیتۀ گزینش کمیشنران انتخاباتی برای معرفی کمیشنران جدید در کمیسیون‌های انتخاباتی کشور تشکیل می‌شود. هم‌اکنون این فرمان زیر بحث کمیسیون اختصاصی مجلس قرار دارد و تاهنوز روی آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.