چـرا چرخبـال‌هـای ارتـش سقـوط مـی‌کننـد؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 12 عقرب 1397 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۷

آگاهان نظامی و اعضای کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان با اشاره به سقوط پی‌هم چرخ‌بال‌های ارتش، می‌گویند که چرخ‌بال‌‌هایی که برای ارتش خریداری شده است، «استفاده شده»‌ هستند.
جنرال هادی خالد، آگاه نظامی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که جنگ‌های فرسایشی و درگیری‌های شدید در برخی ولایت‌ها سبب شده است تا حمل و نقل از طریق هوا صورت بگیرد و فشار بالای چرخ‌بال‌های حمل و نقل ارتش بیشتر شود.
mandegarآقای خالد می‌گوید: ولایت‌های فراه، ارزگان، فاریاب و پکتیکا در حالت شدت جنگ قرار دارند و حمل و نقل‌شان از طریق هوا صورت می‌گیرد.
به گفتۀ او، چرخ‌بال‌ها برای حمل و نقل در ارتش محدود اند و اما ساحاتی که حمل و نقل صورت می‌گیرد خیلی زیاد است و فشارها را افزایش داده است.
آقای خالد می‌افزاید که چرخ‌بال‌های ارتش که برای حمل و نقل استفاده می‌شوند، بیشتر از حدشان بارگیری می‌کنند و این مورد یکی از لایل سقوط‌‌ شان گفته شده است.
او گفت: شخصیت‌ها و افرادی که در چرخ‌بال‌های ارتش سفر می‌کنند؛ بدون در نظرداشت قانون و با استفاده از اعمال نفوذ، بیشتر از حد معمول و اندازۀ معین با خود بار و محافظ می‌گیرند که نگرانی سقوط را افزایش می‌دهد.

آقای خالد افزود: بیشتر چرخ‌بال‌ها ارتش استفاده شده‌ هستند و امکان ۵۰ درصد کارایی را دارند و اما خلبانان هنگام پرواز تحت فشار قرار می‌گیرند تا بیشتر از اندازۀ معین بارگیری کنند که در نهایت، سبب سقوط می‌گردد.
این در حالی است که در نتیجه سقوط یک چرخبال ارتش در ولسوالی انار درۀ ولایت فراه، دو عضو شورای ولایتی این ولایت و معاون قول اردوی ۲۰۷ ظفر جان باخته اند.
گروه طالبان ادعا کرده‌اند که این چرخبال ارتش را آنان سقوط داده‌اند، اما وزارت دفاع کشور لحظات پس از سقوط ارتش در ولایت فراه اعلام کرد که عوارض تخنیکی سبب افتادن پرخبال شده است.
همچنان پیش از این چرخبال‌های ارتش در ولایت بلخ، ولسوالی خاک سفید ولایت فراه، سقوط یک فروند چرخ‌بال نزدیک ولسوالی سروبی در جنوب کابل و برخی ولایت‌های دیگر سقوط کرده‌اند.
آمارها ارایه شده نشان می‌دهد که ۸ فروند چرخبال ارتش سقوط کرده‌اند و بیشتر چرخ‌بال‌های سقوط کرده از نوع می ۱۷ روسی و MD- ۵۳۰ هستند.
در همین حال، علی اکبر قاسمی، عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: سقوط چرخ‌بال‌های‌ ارتش تلفات نظامی و ملکی را در بر داشته است که برای ارتش و مردم افغانستان نگران کننده است.
او با اشاره به این موضوع گفت: دولت دلیل این سقوط‌ها را چالش‌های تخنیکی می‌داند؛ اما برخی اوقات طالبان نیز ادعا سقوط دادن چرخ‌بال‌ها را می‌کنند.
آقای قاسمی، فرسوده بودن چرخ‌بال‌ها، بارگیری بیش از حد را عامل اصلی سقوط می‌داند و می‎‌افزاید که مسوولان باید در رابطه به بارگیری و شمار سرنشنینان پروازها دقت لازم را به‌خرج دهند.
این عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان مسوولان تخنیکی نیروهای هوایی را در رابطه به سقوط این چرخ‌بال‌ها مقصر دانسته می‌گوید که این افراد در رابطه به بارگیری و تعدد سرنشینان که نباید بیش از حد باشد، غفلت می‌کنند.
آقای قاسمی می‌گوید که نیروهای ناتو به رهبری افغانستان باید در ترمیم و تجهیز نیروهای هوایی به‌ویژه بالگردهای حمل و نقل نیروهای ارتش همکاری جدی کنند.
این در حالی است که اداره بازرسی ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که افغانستان دارای ۱۱ فروند چرخبال MI-۳۵ ، پنجاه و دو فروند چرخبال Mi-۱۷، شانزده فروند چرخبال MD-۵۳۰، بیست و شش هواپیمایی C-۲۰۸ و چهار فروند هواپیمایی C-۱۳۰ هستند.
این اظهارات در حال بیان می‌شود که قرار است که در چند سال آینده حدود ۱۶۰ فروند بالگرد نوع «بلاک هاک» از طرف نیروهای ناتو به رهبری امریکا در اختیار نیروهای هوایی کشور قرار بگیرد. ایالات متحدۀ امریکا پیش از این چند فروند هواپیمای جنگی از نوع A-۲۹ را به نیروهای هوایی افغانستان تحویل داده بود.
افزون بر این، هند نیز سه فروند هلی کوپتر MI-۲۵ به نیروهای هوایی کشور کمک کرده است. هم‌چنان، کشور هندوستان در پیمانی با ازبیکستان چرخ‌بال‌های باقی‌مانده از زمان اتحاد جماهیر شوروی به نیروهای نظامی افغانستان را نیز ترمیم می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.