نماینده‌گان مجلس و فعالان سیاسی- اجتماعی: ۱۰جوزا را روز سرباز نام‌گذاری کنید

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 11 جوزا 1395 - ۱۰ جوزا ۱۳۹۵

حکومت افغانستان به پاس فداکاری‌ نیروهای امنیتی کشور ۱۰ جوزا را به نام «روز سرباز» بدون رخصتی در تقویم رسمی افغانستان بگنجاند تا همه ساله از قهرمانی‌ نیروهای نظامی تقدیر و تمجید صورت گیرد.
شماری از فعالان اجتماعی دیروز در یک گردهمایی ضمن نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان، حملات دهشت‌افگان را تقبیح کرده و حمایت قاطع خویش mandegar-3را از نیروهای امنیتی اعلام کردند.
اشتراک کننده‌گان با تمجید از فداکاری و جان‌فشانی نیروهای امنیتی کشور برای تأمین امنیت شهروندان، ابراز کردند که به طور اوسط در یک سال نیروهای امنیتی کشور ۱۴هزار شهید و ۳۷ هزار مجروح می‌دهند.
فاطمه عزیز عضو مجلس نماینده‌گان در این گردهمایی گفت: نیروهای امنیتی با دشواری‌های زیاد در خط جنگ قرار دارند و با جان‌فشانی از نوامیس و خاک افغانستان دفاع می‌کنند.
بانو عزیز افزود: من به عنوان نمایندۀ یک ولایت که چندی پیش در مظلومیت قرار گرفت و یک بار دیگر در تاریخ افغانستان برای چند روز به دست تروریستان سقوط کرد، از جوانانی که در خط مقدم جبهه قرار دارند حمایت می‌کنم.
این عضو مجلس تصریح کرد: جوان‌مردی و جان فشانی نیروهای امنیتی کشور نشان می‌دهد که خون قهرمانان ما در وجود این سربازان دلیر جریان دارد، وکلای مردم به‌خاطر رسیده‌گی به مشکلات نیروهای امنیتی کشور به سران حکومت افغانستان، شرک‌های بین‌المللی افغانستان پشنهادهایی را جهت رفع چالش‌های نیروهای امنیتی کشور داشتند اما، تا هنوز به آن رسیده‌گی نشده است.
بانو عزیز خاطر نشان کرد: جنگ از کشورهای همسایه بالای افغانستان تحمیل شده و این کشور لانۀ تروریستان نیست، این را باید جامعه بین‌المللی خوب بداند که رهبران تروریستان در کجا زیست دارند،کشورهایی که با افغانستان پیمان امنیتی دارند به آن عمل‌کنند، تروریستان و لانۀ‌های آن‌ها را در بیرون کشور هدف قرار دهند.
از سویی هم، عبدالرحیم ایوبی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که حمایت از حقوق نیروهای مسلح کشور باید صورت بگیرد و کسانی که از امتیازات سربازان می‌دزدند هویت‌شان افشا شود، گفت: برخی از مسوولان تدارکاتی قطعات نیروهای امنیتی از امتیاز سربازان می‌دزدند.
آقای ایوبی خاطر نشان کرد: باید از نشر برخی گزار‌ش‌هایی که به روحیه نیروهای امنیتی در سنگر صدمه می‌رساند جلوگیری شود و رسانه‌ها باید در پخش و نشر گزارش‌ها خویش در مورد نیروهای امنیتی محتاطانه عمل‌ کنند تا باعث قوت دشمنان نشود.
هم‌چنان، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در این گردهمایی با یاد آوری از مشکلات و دشواری‌های نیروهای امنیتی و کم کاری و بی‌کفایتی حکومت گفت: مردم و نیروهای افغانستان قربانی انتحار و انفجار استند و شهدای نیروهای امنیتی را کسی تا دروازۀ خانۀشان انتقال نمی‌دهند.
آقای سعیدی افزود: افغانستان در گذشته زمام داران محرک نداشته است و در حال حاضر نیز زمام داران کشور به منافع ملی نمی‌اندیشند. پس از حمله‌یی شاه شهید و پل محمودخان رییس جمهور غنی گفته بود که به شورای امنیت سازمان ملل از پاکستان شکایت می‌کند، چرا نکرد؟ جهان می‌داند که رهبران گروه‌‌‌‌های تروریستی در پاکستان زنده‌گی می‌کنند، کشته شدن ملا منصور، اسامه بن لادن و مرگ ملا عمر نشان دهندۀ آن است.
او گفت: همه روزه فرزندان افغانستان شهید می‌شوند، فرزندان اشرف غنی، عبدالله و وزرأ در بیرون از کشور زنده‌گی می‌کنند و در غم سایرین نیستند.
او با اشاره به مشکلات اصلاحات انتخاباتی گفت: وکلای پارلمان افغانستان فرمان تقنینی رییس جمهور را تصویب نمی‌کنند، اگر تصویب شود انتخابات برگزار می‌شود و دورۀ وکلای فعلی به پایان می‌رسد. او هم‌چنان ادعا می‌کند که نوار تصویری یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان را نزد خود دارد که خانم وکیل به نماینده یکی از وزرأ می‌گوید: «بنداز، بنداز پول‌ها را». در حالی که دهن بیک وکیل خانم باز است.
او با تأکید افزود: پارلمان به یکی از لکه‌های ننگ برای مردم افغانستان تبدیل شده است که هر فردی درغم جیب خود است.
به گفتۀ آقای سعیدی، « نیروهای امنیتی کشور سالانه به طور اوسط ۱۴هزار شهید و ۳۷ هزار مجروح بجا می‌ماند، در حال حاضر بچه سراج‌الدین حقانی که در بند دولت افغانستان قرار دارد و به حکم اعدام برابر است، اشرف غنی حکم اعدام او را صادر نمی‌کند که سراج‌الدین حقانی «خفه» نشود». اما، شهدا نیروهای امنیتی را تا به خانه‌شان کسی انتقال نمی‌دهد، فرزند که در فراه شهید می‌شود تا ولایت تخار پدر محسن او با موتر کرایی شهید فرزند خود را انتقال می‌دهد حتا پول کرایی تکسی را ندارد.
او گفت اگر اوضاع کشور به حالتی کنونی دوام پیدا کند، افغانستان تا سال ۲۰۲۰، ۷ میلیون جوانان باسواد بیکار خواهد داشت. در حال حاضر ریاست جمهوری، ریاست اجرایی، پارلمان و دادگاه عالی خلاف قانون اساسی کشور فعالیت دارند.
این گردهمایی با نشر قطع‌نامه‌یی به پایان رسید که در بخش آن چنین آمده است: از حکومت افغانستان می‌خواهیم که به پاس فدا کاری‌های نیروهای امنیتی کشور ۱۰ جوزا را به نام «روز سرباز» بدون رخصتی در تقویم رسمی افغانستان بگنجاند تا همه ساله از قهرمانی‌های نیروهای نظامی تقدیر و تمجید صورت گیرد و شهروندان کشور باید برای دادخواهی از خون شهدای حوادث تروریستی و انفجاری یک صدا شوند.
هم‌چنان، در این قطع‌نامه ذکر شده است که حکومت افغانستان، تمام تروریستان را که در زندان‌های کشور محکوم به اعدام اند، باید اعدام کند و به مشکلات اقتصادی و مالی خانواده های شهدای نیروهای امنیتی، معلولان و معیوبین رسیده‌گی صورت گیرد. در ضمن فرصت‌های تحصیلی و تعلیمی را برای بازماندگان شهدا و مجروحان رویدادهای انفجاری و انتحاری فراهم سازد. حکومت افغانستان به جای آنکه اکثریت منابع مالی را صرف گفت‌و گوی‌های صلح نمایند، باید این منابع را صرف تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.