کارنامۀ واصف باختری گرامی داشته شد

گزارشگر:شنبه 15 جوزا 1395 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3ماندگار- در مراسمی که به منظور گرامی‌داشت از شخصیت، کارنامه‌ها و آثار استاد واصف باختری شاعر و نویسندۀ مطرح کشور در دانشگاه بلخ برگزار گردیده بود، در آن شمار زیادی از فرهنگیان فعال، استادان دانشگاه و دانشجویان اشتراک داشتند.
صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ که در حاشیۀ این همایش با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «استاد واصف باختری یکی از قله‌های ادبیات معاصر کشور است و در سایر بخش‌های ادبی و فرهنگی نیز اثار زیادی دارد».
آقای خلیق با بیان اینکه آقای باختری از جمله کسانی است که در سال های ۴۰ ادبیات معاصر کشور را هسته‌گذاری کرده که تاهنوز در جریان‌های ادبی و شعری تأثیرات مثبت زیادی دارد، افزود: «استاد باختری شاگردان زیادی را در بخش ادبیات تربیت کرده است».
رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ تصریح کرد: «آثار و شعرهای واصف باختری ضمن اینکه در نصاب آموزشی معارف کشور گنجانیده شده، در رشتۀ زبان و ادبیات دانشگاه‌ها نیز آموزش داده می‌شود و بر این اساس دانشجویان باید شناخت کاملی از استاد باختری داشته باشند».
از سویی هم، صادق عصیان شاعر و استاد دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بلخ که مسوولیت برگزاری این همایش را نیز به عهده داشت، می‌گوید: «استاد باختری علاوه بر این که در حوزۀ ادبی نوشته‌های زیادی دارد، در بخش‌های جامعه شناسی و فلسفی نیز قلم و قدم زده است».
به گفتۀ آقای عصیان، استاد واصف باختری از بزرگان حوزۀ ادبیات بویژه ادبیات معاصر کشور به حساب می‌آید، از این رو، هر دانشجوی رشتۀ زبان و ادبیات که می‌خواهد با این ادبیات آشنایی پیدا کند باید با کارنامه‌های واصف باختری معرفی شود.
استاد واصف باختری از شاعران فارسی ‌زبان بنام افغانستان است. محمد شاه واصف باختری، در جوزای (۱۳۲۱) در بلخ زاده شد، او لیسه باختر و حبیبیه را در افغانستان خوانده‌است.
درسال (۱۳۴۵) لیسانس زبان و ادبیات فارسی دری را از دانشگاه کابل به دست آورده؛ مدتی ویراستار کتاب‌های درسی وزارت تعلیم و تربیه بوده ‌است.
استاد باختری در سال (۱۳۵۴) گواهینامه ماستری را در آموزش و پرورش از دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک به دست آورده ‌است. از سال (۱۳۴۶) تا سال (۱۳۷۵)، عضو ریاست دارالتألیف، مدیر مسوول مجلۀ ژوندون ارگان نشراتی انجمن نویسندهگان افغانستان و دبیر بخش شعر آن انجمن بود.
سالیان چند در پیشاور به سر برد و اینک به عنوان پناهنده، در ایالات متحده امریکا زندهگی می‌کند. استاد واصف باختری در حال حاضر در علم ادبیات و تاریخ ادبیات فارسی عالم بی‌بدیل و بی نظیری می‌باشد. در غزل‌سرایی به ملک الشعراء بهار و در سرایش شعر نو به مهدی اخوان ثالث پهلو می‌زند.
از استاد واصف باختری تاکنون هفت دفتر شعر و یک گزیده از میان این هفت دفتر و کتابی در زمینۀ عرفان و شعر فارسی به‌نام نردبان آسمان چاپ و انتشار یافته‌ و آفتاب نمی‌میرد، از میعاد تا هرگز، از این آیینه بشکستۀ تاریخ، تا شهر پنج ضلعی آزادی، دیباچه‌یی در فرجام، در استوای فصل شکستن، مویه‌های اسفندیار گمشده، دروازه‌های بسته تقویم، سرود و سخن در ترازو
گزارش عقل سرخ، درنگ‌ها و پیرنگ‌ها،
بازگشت به الفبا و اسطوره‌یی بزرگ شهادت از معروف‌ترین کتاب‌های استاد باختری به شمار می‌روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.