انگلیسی‌‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند

گزارشگر:شنبه 5 سرطان 1395 - ۰۴ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3با اعلام نتایج نهایی همه‌پُرسی انگلیس دربارۀ بقا یا خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا، مقامات لندن رسماً اعلام کردند که اکثریت انگلیسی‌‌ها به خروج از این اتحادیه رأی دادند.
نتایج نهایی همه‌پُرسی انگلیس با اعلام نتایج شمارش آرا در تمامی ۳۸۲ منطقۀ این کشور حاکی از حمایت ۵۱٫۹ درصدی انگلیسی‌‌ها از خروج کشورشان از اتحادیۀ اروپاست.
با اعلام پیروزی کارزار حامیان خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا، ارزش پوند، پول رأیج انگلیس به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۵ رسیده است. کارشناسان می‌گویند، این تصمیم جمعی انگلیسی‌‌ها بر اقتصاد این کشور تأثیر چشم‌گیری خواهد داشت. گزارش‌‌ها حاکی از شرکت ۷۲ درصدی رأی‌دهنده‌گان انگلیسی در این همه‌پُرسی بوده است.
آخرین نتیجۀ رأی‌گیری به شرح زیر اعلام شده است:
رأی به خروج ۱۷,۴۱۰,۷۴۲ معادل ۵۱٫۹ درصد کُل آرا
رأی به ماندن ۱۶,۱۴۱,۲۴۱ معادل ۴۸٫۱ درصد کُل آرا
توزیع جغرافیایی آرا در سطح بریتانیا یک‌سان نبوده است. اکثر رأی‌دهنده‌گان در اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیۀ اروپا رأی داده‌اند درحالی‌که در دیگر نقاط بریتانیا، اکثریت خواستار خروج از این اتحادیه بوده‌اند.
نتایج نهایی شماش آرا برأی چهار منطقۀ اصلی بریتانیا نیز به شرح زیر است:
انگلیس:
۱۵,۱۸۸,۴۰۶ معادل ۵۳٫۴ درصد رأی به خروج
۱۳,۲۶۶,۹۹۶ معادل ۴۶٫۶ درصد رأی به باقی ماندن
ایرلند شمالی:
۳۴۹,۴۴۲ معادل ۴۴٫۲ درصد رأی به خروج
۴۴۰,۴۳۷ معادل ۵۵٫۸ درصد رأی به باقی ماندن
اسکاتلند:
۱,۰۱۸,۳۲۲ معادل ۳۸ درصد رأی به خروج
۱,۶۶۱,۱۹۱ معادل ۶۲ درصد رأی به باقی ماندن
ولز:
۸۵۴,۵۷۲ معادل ۵۲٫۵ درصد رأی به خروج
۷۷۲,۳۴۷ معادل ۴۷٫۵ درصد رأی به باقی ماندن
نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، گفته است که نتیجۀ همه‌پُرسی نشان می‌دهد که «اکثر مردم کشورش» خواهان عضویت در اتحادیۀ اروپا هستند. برخی ناظران این اظهارات را به تصمیم به برگزاری همه‌پُرسی دیگری در مورد استقلال اسکاتلند از بریتانیا تعبیر کرده‌اند.
بازار سهام در جاپان نیز کار خود را با سقوط چشم‌گیر آغاز کرد.
در جاپان ارزش سهام تا هشت درصد سقوط کرد و معاملات مدتی متوقف شد.
نتیجۀ‌ همه‌پُرسی خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا به افت ارزش واحد پول پوند این کشور منجر شده و ارزش پوند به زیر ۱.۴ دالر رسیده است.
نتیجۀ همه‌پُرسی خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا باعث ابهام در مورد آیندۀ اتحادیۀ اروپا و توان‌مندی اقتصادی آن نیز شده است. نرخ برابری یورو در برابر دالر امریکا هم ۳٫۱درصد کاهش یافته و به ۱٫۱۰۲۱ یورو در برابر یک دالر رسیده است.
با وجود آن‌که آخرین نظرسنجی‌های قبل از این همه‌پُرسی حاکی از قرار داشتن هر یک از دو طرف حامی و مخالف خروج از اتحادیۀ اروپا در موضعی برابر برأی پیروزی بود و این نتیجه حیرت بریتانیا، اروپا و ایتلاف ترانس‌ آتلانتیک را در پی داشته است. این نتیجه به نوعی نشان‌دهندۀ قدرت فزایندۀ احساسات پوپولیستی و ملی‌گرایانه در انگلیس است.
نایجل فاریج، رهبر حزب استقلال انگلیس که از جملۀ اصلی‌ترین حامیان خروج از اتحادیۀ اروپا بود، در پیامی به منظور ابراز خوش‌حالی خود از نتیجۀ مذکور گفت: جرأت کرده و رویای طلوع یک انگلیس مستقل را ببینید.
انگلیس اکنون تبدیل به اولین کشوری شده که اتحادیۀ اروپا را ترک کرده است.
این نتیجه اکنون به‌شدت موجب تضعیف جایگاه دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که نهایت تلاشش را برأی متقاعدکردن انگلیسی‌‌ها به منظور رأی به باقی ماندن در اتحادیۀ اروپا به کار گرفت، می‌شود و او اکنون با خطر کنار گذاشته‌شدن از نخست‌وزیری مواجه است. بسیاری از بوریس جانسون، شهردار سابق شهر لندن و یک حامی اصلی جنبش حامی خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا، به عنوان کاندیدای جانشینی دیوید کامرون برأی نخست‌وزیری یاد می‌کنند.
دیوید کامرون وعده داده بود که در صورت رأی انگلیسی‌‌ها به خروج از اتحادیۀ اروپا، سریعاً بعد از همه‌پُرسی این فرأیند خروج را آغاز کند. با این حال، حتا اگر هم که او به وعده‌اش عمل کند، برخی از رهبران جنبش حامی خروج توصیه به حرکت آهسته در این مسیر کرده‌اند و قرار نیست خیلی سریع تغییرات رخ دهند و فعلاً قوانین تجارت و مهاجرت فعلی برقرار خواهند ماند. انتظار می‌رود فرأیند جدایی انگلیس از اتحادیۀ اروپا پیچیده و پُرمناقشه باشد، هر چند که براساس معاهدۀ فعلی حاکم بر اتحادیۀ اروپا، این فرأیند محدود به دو سال شده است. با این تصمیم رأی‌دهندگان انگلیسی یک فرأیند چندسالۀ مذاکرات میان این کشور و اتحادیۀ اروپا بر سر روابط تجاری و سیاسی به راه خواهد افتاد و این همه‌پُرسی آغاز این فرأیند پُرمناقشه که ممکن است چند دهه برأی به نتیجه رسیدن به طول بیانجامد، خواهد بود.
برأی اتحادیۀ اروپا این نتیجه یک فاجعه است و پرسش‌هایی را دربارۀ مسیر و آیندۀ این اتحادیه که مبتنی بر ارزش‌های لیبرال و حاکمیت مشترک است، مطرح خواهد کرد.
انگلیس بعد از آلمان دومین اقتصاد بزرگ اروپا است و در عین حال، یک قدرت هسته‌یی برخوردار از کرسی دایم شورأی امنیت سازمان ملل و از حامیان اقتصاد بازار آزاد و هم‌پیمان نزدیک امریکا محسوب می‌شود. از دست‌دادن انگلیس ضربۀ بزرگی به اعتبار اتحادیۀ اروپا که از مدتی پیش به دلیل رشد آهستۀ اقتصادی، افزایش بیکاری، بحران فزایندۀ مهاجرت، جنگ در اوکراین و مسألۀ بدهی یونان تحت فشار قرار داشته، خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.