حملات هوایی امریکا بر مواضع طالبان آغاز شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 7 سرطان 1395 - ۰۶ سرطان ۱۳۹۵

نظامیان امریکایی اولین حملۀ هوایی را به مراکز دهشت افگنی در جنوب افغانستان انجام دادند.
مسوولان وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته‌اند که پس‌ از تأیید صلاحیت‌ها از سوی بارک اوباما، نظامیان این کشور چندین حمله هوایی را در جنوب افغانستان انجام د‌اده‌ا‌ند.
پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است که نظامیان این کشور نخستین مرحلۀ به‌کارگیری از صلاحیت‌های ویژه را در نابودسازی طالبان در mandegar-3بخش‌های جنوبی افغانستان عملی ساخته‌اند.
نیروهای ناتو به رهبری امریکا پس از سال ۲۰۱۴ که مسوولیت زرمی‌شان در افغانستان به پایان رسید، حمایت قاطع و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان عهده دار بودند؛ اما پس از کشته شدن ملا اختر منصور رهبر پیشین طالبان در ساحۀ بلوجستان پاکستان و شدت گرفتن حملات تروریستی طالبان و هم‌چنان پشت‌پا زدن این گروه به گفت‌وگوهای صلح، امریکا تصمیم تازه جهت سرکوبی گروه‌های تروریستی در افغانستان گرفته است.
در همین حال، نگرانی از پهن‌شدن دامنۀ بدامنی در کشور و شدت گرفتن حملات و گروگان‌گیری‌های اخیر توسط گروهای تروریستی در مسیر‌ شاهراه‌ها افزایش داده است.
حضور طالبان در برخی ولسوالی‌‌ها و قرا و قصبات و در یافت منابع مالی از مردم (جمع آوری عشر و ذکات) پرداختن به تداوم جنگ‌ در برابر نیروهای امنیتی، ناامن شدن شمال، فعالیت گروه داعش در ننگرهار و سربریدن افراد محسن و خورد سال و به آتش کشیدن خانه‌های مسکونی، افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی را در کشور نشان می‌دهد. داعش هم اکنون در ولسوالی های کوت، اچین، چپرهار و غنی خیل این ولایت نفوذ قابل توجهی داشته و مراکز آموزش فعال دارند. با توجه به نفوذ داعش در ننگرهار، چشم انداز امنیتی این ولایت در دراز مدت وخیم معلوم می شود به این سبب نیاز است تا راهبردی مبارزه با داعش بیش از هر زمان دیگر با قاطعیت دنبال گردد.
همچنان، اطلاعات تازه نشان می‌دهد که پس از مرگ ملامنصور رهبر پیشین طالبان شبکه تروریستی حقانی در ناامن سازی و کشتار مردم در افغانستان بیشرینه فعالیت را انجام می‌دهد.
امریکا‌یی‌ها که بیش از چهارده سال در افغانستان در برابر گروهای تروریستی جنگیده‌اند و دولت افغانستان را در بخش‌های مختلف کمک کرده اند تا به پا ایستد با درک که از اوضاع دارند صلاحیت‌های بیشتری را برای نیروهای خود در افغانستان داده تا در برابر دهشت‌افگنان از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کنند.
بر بنیاد صلاحیت‌های تازه، پس ‌از این نظامیان امریکایی، نیروهای مسلح کشور را در میدان نبرد به‌گونۀ نیرومند پشتیبانی خواهند کرد. نیروهای افغانستان همواره در نبرد با گروه‌های تروریستی نیاز به همکاری‌ و کمک‌های نظامی هوایی امریکا دارند.
از سوی دیگر، دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان در عملیات هوایی به پشتبانی نیروهای امریکایی ضرورت دارند.
او افزوده است که نیروهای امریکایی می‌توانند به نظامیان کشور کمک کنند تا لانه‌های هراس‌افگنان را زودتر از افغانستان گم کنند.
هم‌چنان، کارشناسان به این باور اند که همکاری حملات هوایی نیروهای امریکایی می‌تواند در میدان نبرد برای نیروهای کشور زمینۀ نابود دشمنان را فراهم سازد و نیروهای رزمی کشور طالبان را زمین‌گیر کنند.
میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله گفته است که عملیات هوایی یگانه راهی است که می‌تواند به ساده‌ترین روِش دشمن را تضعیف کند و از بین ببرد.
او افزوده است که فعالیت گروه‌های تروریستی به‌ویژه گسترش نبردها در بیشتر بخش‌های کشور، امریکایی‌ها را نگران اوضاع افغانستان ساخته‌است.
این اولین حمله هوایی امریکا علیه طالبان در افغانستان از زمان صدور مجوز از سوی باراک اوباما، در ماه جاری محسوب می‌شود که در آن رییس جمهور آمریکا به نیروهای این کشور اجازه داد است به عملیات علیه شورشیان در افغانستان دست بزنند.
از سوی دیگر، رییس‌جمهور اشرف‌غنی، از افزایش کمک به نیروهای امنیتی افغانستان استقبال کرده گفته است که نیروهایی که فاقد نیروی هوایی و توانایی‌های استخباراتی است به سختی تهاجم دوامدار جنگجویان طالبان را مهار می‌کنند.
اما، رییس‌جمهور پیشین کشور گفت که ایالات متحده باید ماموریت نظامی‌اش را در افغانستان به حمایت از نیروهای محلی محدود ساخته و فشار بر پاکستان جهت آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان را بیشتر سازد.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین در مورد تغییرات اخیر ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، ابراز شک و تردید کرده در مصاحبه‌ با واشنگتن پست گفت است که فکر نمی‌کنم ابزارهای نظامی برای ما صلح بیاورند، ما در ۱۴ سال گذشته این کار را انجام دادیم و این کار برای ما صلح نیاورد، پس از کجا می‌دانیم … اقدام نظامی حالا برای ماصلح به ارمغان می‌آورد.
کرزی، که به‌خاطر انتقادش از جنبه‌های حضور امریکا و ناتو در افغانستان در سال‌های اخیر ریاست‌جمهوری‌اش شهرت دارد، هشدار داد که تلاش نظامی ایالات متحده به نتیجه‌یی مطلوب نخواهد رسید.
این در حالی است که قرار است ایالات متحده تعداد ۹۸۰۰ سربازش را در اوایل سال آینده به ۵۵۰۰ سرباز کاهش بدهد، مقام‌های ارشد گفته‌اند که آن‌ها تاخیر بیشتری را مطابق به اوضاع امنیتی در برنامه‌های خروج در نظر خواهند گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.