«نی» در پیوند به رادیوی «خلافت اسلامی»: ناخواسته به داعش کمپاین نکنید

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 29 قوس 1394 - ۲۸ قوس ۱۳۹۴

رادیو «خلافت اسلامی» تنها در ولسوالی نازیان ننگرهار تا تورخم شنیده می‌شود و در کل جنوب شرق افغانستان قابل دسترسی نیست.
دیده‌بان رسانه‌های آزاد می‌گوید: مردم کنر، لغمان و کل ننگرهار نمی‌توانند این رادیو را بشنوند، اما توجه به این مساله که گویا گروه دولتی اسلامی در شرق افغانستان نشرات دارد، برای این گروه یک کمک تبلیغاتی است.
mandegar-3با این حال، شماری از روزنامه‌نگاران می‌گویند: باید رسانه‌های خصوصی و دولتی در مورد این گروه به مردم معلومات بدهند که مردم از قبل آگاهی ذهنی در مورد افکار این گروه داشته باشند تا به اشتباه جذب این گروه نشوند.
اخیراً مقام‌های محلی ننگرهار از نشرات رادیوی داعش در این ولایت خبر دادند و گفتند که این رادیو از آن سوی مرز نشرات دارد.
وزارت مخابرات و اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز این خبر را تایید کردند.
اما صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها آزاد یا نی می‌گوید: تبلیغات گسترده درمورد نشرات این رادیو از طریق رسانه‌ها؛ اهداف پیدا و پنهانی دارد.
توحیدی افزود: این رادیو تنها در ولسوالی نازیان ننگرهار تا تورخم شنیده می‌شود و درکل جنوب شرق افغانستان قابل دسترس نیست.
وی تاکید کرد: مردم کنر، لغمان و کل ننگرهار نمی‌توانند این رادیو را بشنوند، اما توجه به این مساله که گویا گروه دولتی اسلامی در شرق افغانستان نشرات دارد، کمک به این گروه خواهد بود.
به گفته او: نفس نشر گزارش درمورد نشرات رادیو داعش به نحوی برای بلند رفتن روحیه طرفداران داعش در افغانستان کمک کرده و نشان داد که پای داعش در افغانستان باز شده است.
به باور توحیدی: اگرتوطه‌یی بزرگ درمورد داعش درافغانستان نهفته نباشد، حتا نشرات رادیو داعش برای گسترش نفوذ این گروه در افغانستان موثر نخواهد بود، زیرا رویکردی که داعش در سوریه دارد، در افغانستان عملی نمی‌شود، چرا که در مغایرت با فرهنگ و عنعنات افغانستانی‌ها قرار دارد.
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته ما شاهد نشر رادیو امارات اسلامی نیز بودیم که بعداً یا خودشان نخواستند که به نشرات ادامه دهند و یا از سوی حکومت قطع گردید که یقیناً درمورد رادیو داعش نیز چنین خواهد شد.
اما محمد علی رضوانی روزنامه‌نگار می‌گوید: یکی از راه‌های جذب افراد به این چنین گروه‌ها تبلیغات رسانه‌یی است که می‌تواند برای جذب جوانان در جبهات تروریستان موثر باشد.
رضوانی افزود: با آنکه نشرات این رادیو در حال حاضر قطع شده، اما دولت افغانستان باید این مساله را جدی بگیرد و نباید به آن سطحی نگاه کند.
به گفته این روزنامه نگار: باید رسانه‌های خصوصی و دولتی در مورد این گروه به مردم معلومات بدهند که مردم از قبل آگاهی ذهنی در مورد این گروه و افکارآنان داشته باشند تا به اشتباه جذب این گروه نشوند.
وی تاکید کرد: اطلاع رسانی در مورد این گروه تروریستی یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها است و باید مسوولیت شان را دراین زمینه ادا نمایند.
دولت افغانستان می‌گوید که رادیوی گروه تروریستی داعش، از پاکستان در ولایت‌های مشرقی کشور از جمله ننگرهار نشرات دارد.
مقام‌های وزارت مخابرات نیز آغاز به کار این کانال رادیویی را در ولایت ننگرهار تایید کرده‌اند.
مقامات این وزارت گفته که آنها در هماهنگی با ارتش افغانستان و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان تلاش می‌کنند تا موقعیت این ایستگاه رادیویی را شناسایی کنند و آن را از بین ببرند.
این مسوولان می‌گویند: برنامه‌های این رادیو بر روی فرکانسی که وزارت مخابرات افغانستان قبلاً آن را در اختیار یک رادیوی محلی قرار داده بود، پخش می‌شود.
با این حال، مسوولان در وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند: دریافته اند که فریکونسی رادیو «صدای خلافت» از پاکستان پخش می‌شود.
گفتنی است که این رادیوی محلی چند سال پیش و به دنبال حمله افراد مسلح به دفترش از فعالیت بازمانده بود.
پیش از این گزارش‌هایی از پخش برنامه‌های رادیویی به وسیله گروه طالبان نیز منتشر شده بود که به گفته مسوولان وزارت مخابرات این رادیوها بعد از شناسایی نابود شده است.
ولایت ننگرهار از جمله مناطقی در این کشور است که گروه داعش در آنجا حضور دارد.
دعوت جوانان برای پیوستن با داعش و اجرای فعالیت‌های تخریبی از اهداف نشراتی رادیو «صدای خلافت» خوانده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.