برخی از نماینده‌گاه مجلس و فعالان جامعۀ مدنی: تروریستان در ۹۵ درصد خاک ننگرهار فعالیت دارند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 9 سرطان 1395 - ۰۸ سرطان ۱۳۹۵

گروه داعش با حمله به ولسوالی کوت ولایت ننگرهار، شماری از کودکان، مردان و زنان را کشته و شماری را با خود برده است. منابع محلی ننگرهار با ابراز این مطلب به روزنامه ماندگار گفتند که گروه‌های تروریستی داعش و طالبان در ۹۵ درصد ولایت ننگرهار که بیش از ۱۵ ولسوالی را در بر می‌گیرد، فعالیت دارند.
mandegar-3به گفتۀ آنان، در ولسوالی‌های دربابا، اچین، سپین غر، کوت و رودات، گروه داعش فعالیت دارد و ولسوالی‌های حصارک، لعل‌پور، بتی‌کوت، چپرهار و گوشته، تحت نفوذ گروه‌ طالبان قرار دارد.
آنان می‌گویند که در واپسین حملاتی که داعش به ولسوالی کوت این ولایت انجام داد، این گروه کودکان را سربرید، بانوان را به قتل رسانده و برخی از افراد را با خود برده اند و از اثر آن ۴۰۰- ۵۰۰ خانواده بیجا شده اند.
آنان، سیاست دولت مرکزی در مبارزه با داعش و طالبان را ناکام تلقی کرده می‌گویند که مسوولان دولتی ننگرهار تنها به‌خاطر فریب و نمایش دسانه‌ها، عملیاتی غیر موثری را راه‌اندازی می‌کنند و بس.
فریدون مومند، نماینده مردم ننگرهار در مجلس نماینده در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پس از باز شدن راه‌ها از طریق کوه‌های مرزی افغانستان- پاکستان، رفت و آمد گروه‌های تروریستی به این ولایت مساعد شده است.
او با بیان این‌که حملات و تجهزات گروه داعش در این اواخر افزایش یافته است، افزو: در آخرین حمله گروه داعش به ولسوالی کوت این ولایت بیشتر محاسن سفیدان، کودکان، بانوان و بسته‌گان کسانی که در دولت مصروف کار بودند توسط این افراد به شهادت رسیده‌اند.
او گفت: در این حمله بیشتر خانواده‌هایی بیجا شده‌اند که دولت به آنها رسیده‌گی کرده نتوانسته است و مناطقی را که گروه داعش اشغال کرده بود، تا هنوز در کنترول‌شان قرار دارد.
آقای مومند، مسوولان دولتی را به دروغ گویی در رسانه‌ها متهم کرده گفت: مسوولان دولتی همواره از شکست داعش در ننگرهار سخن می‌گویند؛ اما فعالیت داعش در ننگرهار به شکل گسترده وجود دارد و داعش از روز اول که فعالیت خود را در ننگر هار شروع کرده تا هنوز به فعالیت ادامه داده و شکست نخورده است.
این نماینده مردم ننگرهار، مسوولان محلی ننگرهار را به پنهان کردن حقیقت متهم کرده افزود: که در ۹۵ درصد ولایت ننگرهار که بیش از ۱۵ ولسوالی می‌شود؛ گروه‌های تروریستی فعالیت دارند.
او افزود: در برخی از این ولسوالی‌ها طالبان و در برخی دیگر آن گروه داعش فعالیت می‌کند که این موضوع را با رییس جمهور، شورای امنیت و مسوولان نهادهای امنیتی شریک ساختیم با دادن دعده‌های زیاد تا هنوز عملی در مورد انجام نشده است.
هم‌چنان، مقام خان سحاک فعال مدنی ننگرهار می‌گوید: وقتی به اوضاع امنیتی ولسوالی‌های اچین و کوت در این ولایت دیده شود، اوضاع امنیتی این ولایت را از همۀ ولایات وخیم‌ احساس می‌شود و این ولایت را در حالت سقوط نشان می‌دهد
آقای سحاک، دولت مرکزی را متهم به بی‌توجهی کرده گفت: اگر دولت به پدیده داعش در ننگرهار توجه می‌کرد، حال این پدیده نمی‌توانست این قدر دامن‌گیر مردم شود.
او نیز تایید کرد که گروه داعش در ولسوالی کوت ننگرهار، کودکان را سربرید، بانوان را کشتند و از اثر حمله آنان ۴۰۰- ۵۰۰ خانواده بیجا شده است.
این فعال مدنی می‌گوید: مردم از دولت می‌خواهد که گروه‌ داعش را در این ولایت سرکوب کند؛ چون تجاوز این گرو‌ه بر کودکان و زنان قابل قبول نیست.
آقای سحاک با بیان این‌که دولت اگر در قبال داعش سیاست خود را تغییر ندهد، امکان می‌رود ننگرهار به دست این گروه‌ها سقوط کند، افزود: فساد اداری و ضعف مدیریت فرمانده امنیه و والی‌ننگرهار در این ولایت باعث رشد گروه‌های هراس افکن شده است.
او افزود: در حال حاضر در چهار تا پنج ولسوالی ننگرهار گروه داعش حضور دارند و مردم ننگرهار به‌خاطر دفاع از وطن و نوامیس خویش اسلحه گرفتند و دربرابر این گروه‌ می‌جنگند.
اما، عطاولله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید: در حال حاضر عملیات پاکسازی در ولسوالی کوت ننگرهار جریان دارد و افرادی که در جریان جنک از طرف داعش ربوده شده بودند دوباره به خانواده‌های‌شان برگرداننده شده‌اند.
آقای خوگیانی افزود: چنانچه تمام ولایات افغانستان به مشکلات ناامنی دچار است، ولایت ننگرهار نیز به این مشکلات گرفتار است؛ اما هیچ ولسوالی ننگرهار در کنترول داعش و یا طالبان قرار ندارد.
به گفتۀ او، عملیاتی متعدد در برابر داعش در این ولایت انجام شده است، اما نسبت موقیعت مرزی ولایت ننگرهار با کشورهای همسایه، هر از گاهی مشکلات بدامنی در این ولایت بروز می‌کند.
از ظهور گروه داعش در ولایت شرقی افغانستان (ننگرهار) در حدود کمتر از دوسال می‌گذرد، اما به گفتۀ منابع نسبت ضعف مدیریتی در این ولایت و بی‌توجهی دولت این گروه توانست فعالیت‌های خود را بیش‌تر از پیش گسترش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.