بازداشت دو جنرال ترکی مستقر در افغانستان در پیوند به کودتا

گزارشگر:چهار شنبه 6 اسد 1395 - ۰۵ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3رسانه‌های ترکیه گزارش داده اند که در پی کودتای ناکام در ترکیه، دو جنرال این کشور که در افغانستان مستقر بودند توسط مقام‌ها در دبی بازداشت شده اند. ترکیه بعد از کودتای ناکام شاهد موجی از بازداشت‌ها و برکناری‌ها است.
شبکۀ تلویزیونی «سی ان ان ترک» گزارش داده است که جنرال جاهد باقر، فرمانده نیروهای ترکی در چارچوب نیروهای بین المللی زیر رهبری ناتو در افغانستان و سنر توپوج که از برنامه‌های کمکی و آموزشی در افغانستان نظارت می‌کند، بازداشت شده اند.
این شبکه گزارش داده است که این جنرالان در دبی بازداشت شده و صبح سه شنبه به ترکیه انتقال داده شده اند.
در شب پانزدهم جولای، زمانی که گروهی از اردوی ترکیه با استفاده از جت‌های جنگی، هلیکوپترها و تانک‌ها به هدف براندازی حکومت اردوغان تلاش کردند میدان‌های هوایی را تسخیر کنند و بر ساختمان‌ها به شمول پارلمان حمله کردند، دست کم ۲۴۶ تن کشته شدند.
پس از کودتای ناکام در ترکیه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور در اردو، بخش قضایی و دیگر نهادهای دولتی، دست به تصفیه زده است.
اردوغان روز شنبه این هفته گفت که ۱۳ هزار تن در پیوند به این کودتا بازداشت شده اند. در آخرین مورد، گارد ریاست جمهوری هدف این تصفیه اردوغان قرار گرفت.
بنعلی یلدیریم نخست وزیر ترکیه گفته است که از جمله بازداشت شدهگان، حدود شش هزار تن آن‌ها در توقیف به سر می‌برند.
حکومت ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی ترکی مقیم ایالات متحده امریکا را مسوول این کودتا خوانده و گفته است که نهادهای دولتی را از وجود طرف‌داران او «پاک‌سازی» می‌کند. اما گولن این اتهام را رد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.