کرزی: موافقتنامۀ امنیتی باید صلح را تأمین کند

- ۲۶ میزان ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی در تازه ترین سخنرانی خود تاکید کرده که امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن باید صلح و امنیت را در کشور تامین کند.
او گفته که اگر این موافقتنامه منتج به آوردن صلح و برقراری امنیت در کشور نشود، به درد افغانستان نمی‌خورد.
این سخنرانی رییس جمهوری افغانستان یک هفته پس از گفت‌وگوهای حساس و « فوری» افغانستان و امریکا روی امضای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور صورت می‌گیرد.
در این سخنرانی پنج دقیقه‌یی که از طریق رادیوی دولتی افغانستان پخش شد آقای کرزی چند بار شرایط دولت افغانستان برای امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا را تکرار کرد.
حامد کرزی گفت: «تنها و تنها تامین صلح و امنیت در افغانستان می‌تواند موافقتنامه امنیتی با امریکا را تضمین کند، در صورتی که مردم افغانستان امن نباشند و در این کشور صلح و امنیت برقرار نباشد، موافقتنامه امنیتی هیچ به درد ما نمی خورد.»
تاکید آقای کرزی در مورد امضای موافقتنامه امنیتی روی دو مساله اساسی است، یکی در نظر گرفتن منافع ملی افغانستان و مصونیت خانه‌های افغان‌ها و دیگری تعریف واژه تجاوز در زمان ماموریت سربازانی که پس از سال ۲۰۱۴ قرار است در افغانستان حضور داشته باشند.
رییس جمهوری در سخنرانی رادیویی خود گفت که باید روشن شود که برداشت امریکا از واژه مداخله کشورهای خارجی در افغانستان چیست؟ آیا انها تروریسم، انتحار و تخریب افغانستان را هم تجاوز می داند؟
هیات های ویژه دو کشور از یک سال پیش در مورد جزئیات این موافقتنامه در حال گفت‌وگو هستند و این صحبت‌ها همچنان ادامه دارد.
امریکا انتظار دارد امضای این موافقتنامه، حضور بخشی از سربازان امریکایی را در افغانستان در سال آینده میلادی پس از این که نیروهای ناتو افغانستان را ترک می‌کنند، قانونمند کند.
هدف امریکا از حضور پایدار در افغانستان مبارزه با تروریسم عنوان شده است.
یک هفته پیش جان کری وزیر امور خارجه امریکا به کابل سفر کرد و ظرف ۲۴ ساعت گفت‌وگوها بین دو کشور را در سه مرحله انجام داد.
در این گفت‌وگوها حامد کرزی و جان کری روی نکات کلیدی موافقتنامه توافق کردند اما عدم رضایت دولت افغانستان در مورد مصونیت قضایی سربازان خارجی در این کشور مساله ای بود که دو طرف هنوز در مورد آن به توافق نرسیده اند.
امریکا از افغانستان می‌خواهد که با مصونیت قضایی سربازانش موافقت کند و اجازه بدهد سربازان امریکایی در صورت ارتکاب جرم در امریکا محاکمه شوند.
بارک اوباما رییس جمهوری امریکا سه ماه پیش به حامد کرزی گفته بود که سرنوشت گفت‌وگوها روی امضای موافقتنامه امنیتی را تا پایان اکتبر روشن کند.
حالا رییس جمهوری افغانستان گفته که کارهایی که مربوط به دولت بود انجام شده و حالا مردم افغانستان با تدویر لویه جرگه نظر خود را در مورد امضای این موافقتنامه ابراز خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.