۳۰۰۰ روهینجایی کشته و ۳۰۰ هزار فراری حـاصل «پاک‎سـازی قومـی» در بـرما

گزارشگر:سه شنبه 21 سنبله 1396 - ۲۰ سنبله ۱۳۹۶

mandegar-3وزیر خارجه بنگلادیش اظهار کرد: در دو هفته گذشته و با تشدید دور جدید خشونت‌ها در میانمار بالغ بر ۳۰۰ هزار مسلمان اقلیت روهینجا از این خشونت‌ها فرار کرده و وارد خاک بنگلادیش شده‌اند و ۳۰۰۰ تن نیز کشته شده‌اند.
ابوالحسن محمود علی، وزیر امور خارجه بنگلادیش روز یکشنبه گفت: در این دوره جدید خشونت‌ها علیه اقلیت‌های مسلمان روهینجا در ایالت راخین دست کم ۳۰۰۰ تن از اعضای این اقلیت کشته شده‌اند.
وزیر خارجه بنگلادیش در گفت‌وگو با مطبوعات بعد از دادن گزارشی به فرستادگان کشورهای غربی و عربی و نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل در شهر داکا درباره تلاشهای کشورش برای رسیدگی به آوارگان روهینجا اظهار داشت: آنها (نیروهای میانمار) بالغ بر ۳۰۰۰ نفر را کشته و خانه‌هایشان را ویران کرده‌اند.
وزیر خارجه بنگلادیش گفت: جامعه بین‌المللی خشونت‌ها در راخین را به عنوان نسل‌کشی توصیف کرده و ما نیز این گونه فکر می‌کنیم.
به گفته ابوالحسن محمود علی در دو هفته گذشته ۳۰۰ هزار آواره روهینجایی وارد بنگلادیش شده‌اند در حالیکه ۴۰۰۰ تن از آنها در حین فرار از شکنجه نیروهای امنیتی، وارد بنگلادیش شدند.
این وزیر دولت بنگلادیش به فرستادگان گفت: کشورش پذیرای ۴۰۰ هزار آواره روهینجا در سه دهه گذشته بوده و موج اخیر نیز سبب شد که اکنون این تعداد به ۷۰۰ هزار نفر برسد که چالش بزرگی را متوجه داکا می‌کند.
وزیر خارجه بنگلادیش گفت: امروز کل جهان در کنار بنگلادیش است و جامعه بین‌المللی تمایل خود را برای همکاری با ما در زمینه مسایل سیاسی و انسانی اعلام کرده است.
او گفت: چند کشور پیش از این اختصاص اعتبارات بیشتر به این مسئله را اعلام کردند و این اعتبارات از طریق سازمان ملل اختصاص پیدا می‌کند.
پاکسازی قومی در میانمار به راه افتاده است
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه آنچه را که «حملات نظام‌مند» آشکار میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینجا خواند، محکوم و تاکید کرد که یک «پاکسازی قومی» علیه این اقلیت در میانمار راه افتاده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: از آنجا که دولت میانمار جلوی هرگونه دسترسی بازرسان حقوق بشر را می‌گیرد، وضعیت فعلی را نمی‌توان به طور کامل ارزیابی کرد اما به نظر می‌رسد که تبدیل به یک مثال بارز پاکسازی قومی برای کتابهای درسی شده است.
رعد الحسین اظهار داشت: عملیات اجرا شده در میانمار به روشنی نامتناسب و بدون اعتنا به اصول اساسی قوانین بین‌المللی بوده است.
وی ادامه داد: گزارشهای متعدد و یکسری تصاویر ماهواره‌ای دریافت کردیم که نشان می دهد نیروهای امنیتی میانمار و شبه نظامیان محلی اقدام به آتش زدن روستاهای قوم روهینجا می‌کنند و گزارش‌های مداوم درباره هشدارهای فراقانونی از جمله شلیک به سمت غیرنظامیان درحال فرار منتشر می شود.
رعد الحسین همچنین تصریح کرد: من از دولت میانمار می خواهم به این عملیات نظامی بی‌رحمانه فعلی پایان دهد و پاسخگو بودن همه عوامل نقض حقوق بشر را که اتفاق افتاده تضمین کند و جلوی این روند شدید و گسترده تبعیض علیه اعضای قوم روهینجا را بگیرد.
کمیسیونر عالی سازمان حقوق بشر در عین حال گفت که گزارش‌های مربوط به اقدام مقامات میانمار در کاشتن مین در نواحی مرزی به منظور جلوگیری از بازگشت آوارگان روهینجا از بنگلادیش «شوک‌آور» هستند.
وی همچنین از اظهارت مقامات اصلی میانمار که گفته بودند آوارگان فراری از خشونت‌ها تنها در صورت اثبات ملیت میانماری اجازه بازگشت پیدا خواهند کرد، انتقاد کرد.
او به مقام‌های میانمار گوشزد که از سال ۱۹۶۲ تاکنون روند گرفتن بسیاری از حقوق اقلیت روهینجا از جمله حق شهروندی آنها را اجرا می‌کردند.
او خاطر نشان کرد: این تعبیر بیشتر شبیه یک حقه افراد کلبی مسلک است تا اقدام به انتقال اجباری تعداد فراوانی از مردم بدون دادن امکان بازگشت به آنها کنند.
رعد الحسین گفت: دولت میانمار باید جلوی وانمود کردن به اینکه اقلیت روهینجا خودشان خانه‌هایشان را آتش می زنند و روستاهایشان را نابود می کنند را بگیرد.
وی افزود: این انکار کامل واقعیت، آسیب زیادی به جایگاه بین‌المللی دولت میانمار که تا همین چند وقت پیش از حسن‌نیت گسترده آن نفع می‌برد، خواهد زد.
او از مقامات میانمار خواست تا به سازمان ملل اجازه دهند درباره وضعیت در این کشور تحقیقات انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.