جنبش روشنایی: یک گام هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 9 اسد 1395 - ۰۸ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3اعضای جنبش روشنایی بعد از گذشت چند روز از حادثۀ دهمزنگ اعلام کردند که لجاجت حکومت در برآورده نکردن خواست شهروندی از راه‌های مدنی، سبب شد تا خیلی از جوانان این کشور بهخون بغلتند.
آنان با تأکید بر خواست‌های‌شان می‌گویند که یک گام هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
اعضای این جنبش که در یک نشست خبری صحبت می‌کردند با اشاره به آغاز به کار کمیسیون توظیف‌شده از نشانی دولت برای بررسی حادثۀ دهمزنگ گفتند، دولت خود مسبب این حادثه است و ایجاد کمیسیونی با حضور چهره‌های دولتی مورد پذیرش مردم نیست.
آنان می‌گویند، کمیسیونی که برای حقیقت‌یابی این فاجعه شکل گرفته، هیچ‌یک از اعضای آن تخصصیِ در جرم‌شناسی و یافتن کلاف‌های سردرگم چنین حوادثی ندارند. اعضای این کمیسیون یا حقوق‌دان هستند، یا آشنا با مسایل سیاسی کشورهای عربی و یا هم دکتورای محیط‌زیست دارند و یا دانش‌آموختۀ روابط بین‌الملل‌اند.
اعضای جنبش روشنایی تأکید می‌کنند، چنین کمیسیون هیچ اعتباری نزد شورای عالی مردمی جنبش روشنایی ندارد. این قضیه باید به‌صورت مستقلانه از سوی نهادهای بین‌المللی و با اشتراک اشخاص خبره و متخصص امور، تحقیق شود.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور دو روز پیش از حملۀ بمب‌گذاران به همایش اعتراضی جنبش روشنایی، هیأت ۱۳ نفری را به ریاست فرید حمیدی، دادستان کُل کشور تعیین کرد تا این رویداد را بررسی کند.
داوود ناجی، از رهبران جنبش روشنایی، در این نشست گفت: حکومت افغانستان خود متهم به بی‌توجهی و کوتاهی در تأمین امنیت تظاهرات‌کننده‌گان است و کار هیأتی که تمام اعضای آن حکومتی‌اند، قابل پذیرش خانواده‌های قربانیان و جنبش روشنایی نخواهد بود.
آقای ناجی در ادامۀ سخنانش گفت: حکومت درحالی‌که خودش متهم است، کمیسیونی برای انجام تحقیقات توظیف کرده است.
به گفتۀ او: از نظر ما حکومت و نیروهای امنیتی حداقل متهم به بی‌توجهی‌اند. بناً این کمیسیون و نتایج کارش هرچه باشد، از حالا از طرف خانواده‌های شهدای معظم ما و از طرف جنبش روشنایی و شورای عالی مردمی مردود است. این کمیسیون، چون کمیسیون حکومتی است.
این عضو جنبش روشنایی هم‌چنین گفت که در روز تظاهرات میلیونی جنبش روشنایی، حکومت به‌جای تأمین امنیت اعتراض کننده‌گان، نیروهای امنیتی را برای چیدنِ کانتینر و حفظ امنیت ارگ گماشته بود.
آقای ناجی در ادامۀ سخنانش گفت: حکومت نیم ساعت پس از فاجعۀ دهمزنگ، محل فاجعه را پاک‌کاری و با آب شست‌وشو کرد تا آثار و نشانه‌های جنایت قبل از تحقیق، محو گردد.
او هم‌چنین علاوه کرد که جنبش روشنایی به خواسته‌های خود تأکید دارد و یک گام هم عقب‌نشینی نخواهد کرد.
این عضو شورای رهبری جنبش روشنایی می‌گوید که برنامه‌های آیندۀ این جنبش از آغاز هفتۀ آینده و بعد از فاتحۀ شهدا اعلام خواهد شد.
داوود ناجی هُشدار داد که جنبش روشنایی این‌بار نمی‌گذارد که خون قربانیان حادثۀ تروریستی روز شنبه در «لابه‌لای تحقیقات فریب‌کارانه» نابود شود.
با این‌حال، رهبران جنبش روشنایی می‌گویند که حکومت افغانستان در مورد مطالبات و خواسته‌های این جنبش با کسانی وارد مذاکره و گفت‌وگو شده که در آن مذاکرات، خواسته‌های دیگری از جمله دادن پُست‌های ریاست ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، شهرداری کابل، ادارۀ امور و برخی از سفارت‌خانه‌ها مطرح شده است.
اعضای جنبش روشنایی در پایان این نشست با پخش اعلامیۀ تأکید کردند که تظاهرات دوم اسد جنبش روشنایی یک حرکت مدنی، عدالت‌خواهانه و ضد تبعیض و نابرابری سیستماتیک در کشور بود که در مطابقت با قانون اساسی افغانستان، قانون اجتماعات و تظاهرات و براساس هماهنگی با وزارت امور داخله و سایر ارگان‌های امنیتی برگزار شده بود.
در این اعلامیه آمده است که این حرکت مدنی و دادخواهانه در اثر بی‌توجهی نیروهای امنیتی و حملۀ ددمنشان و دشمنان آزادی و انسانیت به خون کشیده شد.
در ادامۀ اعلامیۀ جنبش روشنایی آمده است: «حکومت وحدت ملی با بی‌اعتنایی به یک مطالبۀ شهروندی و نیز با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به تأمین امنیت هزاران انسانی که در مطابقت با قانون و با مجوز رسمی وزارت امور داخله و در مسیر تعیین‌شده از سوی نهادهای امنیتی به جاده‌ها آمده بودند، زمینه‌ساز ترور و خشونت شدند تا به اعتراضات مدنی و منطق و استدلال، نقطۀ پایان بگذارند و به خیال خام خود، راحت و آرام در لاک چرکین فساد و بیکاره‌گی زنده‌گی کنند.»

دیروز جنبش روشنایی در تویتر ریکورد زد. هزاران تن با هشتک‌هایی ضمن انزجار از حمله بر راهپیمایی این جنبش خواستار بررسی این رویداد از سوی نهاد های بی طرف بین المللی شده اند.
مشخص نبودن حادثۀ دهمزنگ
همزمان با این، وزارت داخله در مورد حملۀ انتحاری بر تظاهرات‌کننده‌های جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل می‌گوید که چگونه‌گی این حمله تا هنوز برای پولیس نیز واضح نیست.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفته است که چگونه‌گی حملۀ انتحاری بر تظاهرات‌کننده‌گان برای پولیس نیز مشخص نیست و تا پایان تحقیقات کمیسیون موظف چیزی در مورد گفته نمی‌تواند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت داخله: «نیروهای امنیتی به‌ویژه پولیس، همواره تلاش کرده است که از مردم حفاظت کند، در حادثۀ دهمزنگ نیز این تلاش صورت گرفته است؛ اما این‌که دشمن با استفاده از چه فرصت‌های خود را به تظاهرات‌کننده‌ها رسانده است؛ هنوز برای ما هم مشخص نیست.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.