شهر غزنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد

- ۲۴ حمل ۱۳۹۲

شهر غزنی، روز گذشته طی مراسمی ویژه، با حضور مقام‌های ارشد دولتی و نماینده‌گان کشورهای منطقه و جهان اسلام، رسماً به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام در آسیا در سال ۲۰۱۳ میلادی، نام‌گذاری شد.
شهر غزنی در سال ۲۰۰۷ میلادی، از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ایسسکو) به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام برای سال ۲۰۱۳، انتخاب شده بود.
داکتر سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ، در این مراسم گفت که اعلام غزنی به عنوان پایتخت تمدن جهان اسلام از آیسسکو از بزرگترین افتخارات مردم افغانستان است.
آقای رهین همچنان گفت که جشن نام‌گذاری غزنی می‌تواند «زمینۀ خوبی برای به نمایش گذاشتن تصویر واقعی از دنیای اسلام به جهانیان باشد و پیام صلح‌خواهانه اسلام را به جهانیان برساند.»
در این مراسم محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران پیشنهاد «خواهرخوانده‌گی» میان شهرهای غزنی و نیشابور ایران را مطرح کرد و گفت کشورش برای معرفی تمدن غزنی به جهانیان کمک می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت رابطه خواهرخوانده‌گی این دو شهر می‌تواند در آشنایی بیشتر فرهنگیان ایرانی و افغان با میراث فرهنگی دو کشور موثر باشد.
او همچنان گفت: خدا را شاکرم که سرانجام ملک سنایی را از نزدیک دیدم.
آقای حسینی با استناد به شعری از اقبال لاهوری که در وصف شهر غزنی سروده شده، گفت: شهر غزنی در فرهنگ و تمدن اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بوده است.
موسی‌ اکبرزاده، والی غزنی، نامگذاری این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را، یک افتخار تاریخی خواند.
آقای اکبرزاده تأکید کرد که این جشنواره فرصتی است تا زمینه برای برگزاری کنفرانس‌های بزرگ اسلامی در افغانستان فراهم شود.
والی غزنی افزود: «مردم دنیا فکر نکنند که مردم افغانستان تنها جنگ را یاد دارند، جنگ را دیگران به ما صادر کردند، ما به دیگران فرهنگ صادر کردیم و دیگران متاسفانه در مقابل به ما جنگ فرستادند.»
عباس صدری نماینده آیسسکو که در این مراسم شرکت داشت گفت که همکاری این با دولت افغانستان برای حفظ تمدن باستان به سال ۲۰۱۳ محدود نیست و قرار است با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان برای اجرای چندین پروژه، قراردادهایی را امضاء کنند.
مطالعه اندیشه‌های اسلامی در افغانستان، ظرفیت سازی در مدیریت موزه‌ها و همچنین بلند بردن ظرفیت روابط عمومی برای جلب گردشگران در غزنی جزء برنامه های مشترک سازمان آیسسکو و دولت افغانستان است.
در این مراسم شمار زیادی از داخل و خارج افغانستان شرکت کرده بودند.
رییس‌جمهور کرزی و هیچ یک از دو معاونش در این مراسم حضور نداشتند.
آیسسکو همه ساله شماری از کشور ها را به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام انتخاب می‌کند.
در سال ۲۰۱۳ شهر غزنی در افغانستان، شهر مدینه در عربستان و شهر کانو در نیجریه عنوان پایتخت فرهنگی اسلام را گرفته اند.
قرار است تا شش ماه دیگر برنامه دیگری در ماه میزان امسال با حضور تعداد زیادی از مهمان‌های خارجی پس از تکمیل آمادگی‌ها برای گشایش مرکز ثقافت اسلامی در غزنی برگزار شود.
آیسسکو به خاطر قدردانی از نقش تاریخی شهر غزنی در ترویج فرهنگی اسلامی و نهادینه‌سازی ادبیات فارسی، این شهر را در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.