حکمتیار در هرات: نیروهای ناتو جای نیروهای شوروی را گرفته‌اند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 29 سنبله 1396 - ۲۸ سنبله ۱۳۹۶

mandegar-3رهبر حزب اسلامی می‌گوید، ما در افغانستان شاهد حکومتِ موازی هستیم؛ حکومت وحدت ملی موقتی است، تحملش می‌کنیم، اما باید به این وضع پایان داده شود.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که دیروز سه‌شنبه، ۲۸ سنبله در مسجد جامع شهر هرات سخن می‌زد، هم‌چنان گفت که نیروهای ناتو جای نیروهای شوروی را گرفته و ملت افغانستان به خاک و خون کشیده می‌شود.
گلبدین حکمتیار با اشاره به گروه طالبان گفت که اقلیتی مأمور هستند تا این جنگ را ادامه دهند. ریشه‌های نیروهای جنگ‌طلب در بین ملت خشکیده و ملت از آنان حمایت نمی‌کند.
حکمتیار اظهار داشت: صلح زمانی تأمین می‌شود که بساط جنگ جمع شود و عدالت رعایت شود. از ملت می‌خواهم تا از عناصر جنگ افروز حمایت نکنند.
رهبر حزب اسلامی با بیان این‌که ما با شعار صلح آمده‌ایم، بیان کرد: «بیاییم برای بحران از طریق تفاهم، راه‌حل افغانی ارایه کنیم. ما علیه کسی جنگ نمی‌کنیم و می‌توانیم از طریق صلح به اهداف خود برسیم. اگر با کسی رقابت می‌کنیم، می‌خواهیم این رقابت سالم باشد. با هیچ گروه سیاسی رقابت ناسالم نمی‌خواهیم و باور داریم که صلح بر جنگ غالب است».
او یکی از مشکلات افغانستان را مداخله‌های بیرونی می‌داند و درحالی که از کشور و یا کشورهای مشخصی نام نمی‌برد، بر این باور است که جنگ از بیرون بر افغانستان تحمیل شده است.
حکمتیار از تمام کشورهای همسایۀ افغانستان خواست تا به مردم افغانستان برای پایان ‌بخشیدن به جنگ‌ها در کشور کمک کند، در غیر آن، «آتش این جنگ دامن آنان را هم خواهد گرفت».
رهبر به صلح پیوستۀ حزب اسلامی عدم تسلط حکومت بر تمام کشور را یکی دیگر از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: ما در افغانستان شاهد حکومتِ موازی هستیم. حکومت وحدت ملی موقتی است، تحملش می‌کنیم، اما باید به این وضع پایان داده شود.
گلبدین حکمتیار گفت: در این شرایط که در ۶۰ درصد کشور جنگ باشد، باید در دیگر مناطق هرج‌ومرج نبوده و حکومت را تضعیف نکنیم. او گفت که «برای مشارکت در این حکومت صلح نکرده‌ایم».
رهبر حزب اسلامی در عین حالی که طالبان را به بد و خوب تقسیم کرد، بیان داشت: طالبِ خوب کسی است که از جنگ خسته است و می‌خواهد صلح کند. همه گروه‌های سیاسی را دعوت می‌کنم تا بیایند و مشکل طالبان خوب را حل کنیم. باید شرایط معقول طالبان پذیرفته شود.
او با بیان این‌که باید بالای انتخابات توافق صورت گیرد تا در زمان معینش برگزار شود، گفت: ما خواهان یک انتخابات بدون تقلب هستیم تا کسانی که ر آن شرکت می‌کنند، از نتیجۀ آن رضایتِ کامل حاصل کنند.
رهبر حزب اسلامی گفت، باید تعهد کنیم که پس از این انتقال قدرت صلح‌آمیز باشد و یک قطره خون افغانستانی به زمین نریزد. او گفت: «برای افغانستانی‌ها جای شرم است که خارجی‌های برای‌شان حکومت و زعیم تعین کند».
این اظهارات گلبدین حکمتیار در حالی مطرح می‌شود که او از زمانِ ورزودش به افغانستان تا کنون، حضور پُرتنشی را در میدان سیاست افغانستان داشته است. آقای حکمتیار ضمن انتقاد از حکومت وحدت ملی، از درِ مخالفت شدید با برخی از طرف‌های سیاسی، به ویژه حزب جمعیت اسلامی دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.