آیا غزنی دوباره سقوط خواهد کرد؟/ نماینده‌گان مردم غزنی: غنی به وعده‌های خود عمل نکرده است

گزارشگر:سه شنبه 24 میزان 1397 - ۲۳ میزان ۱۳۹۷

برخی از نماینده‌گان مردم غزنی در مجلس با اشاره به سقوط ولسوالی اندر این ولایت به دست طالبان می‌گویند که وعده‌های محمداشرف غنی برای تأمین امنیت غزنی بی اساس بوده است.
پس از حمله چندی پیش طالبان بر شهر غزنی، صبح دیروز دوشنبه، ۲۳ میزان خبر سقوط ولسوالی اندر و آتش زدن این ولسوالی به دست طالبان منتشر شد.
mandegar-3فرمانده پولیس غزنی در صحبت با رسانه‌ها گفته است که طالبان ادارات دولتی خالی این ولسوالی را آتش زده اند، زیرا این ولسوالی پیش از حمله طالبان تخلیه شده و نیروهای امنیتی عقب‌نشینی تاکتیکی کرده اند.
با این وجود، چمن شاه اعتمادی نمایندۀ مردم غزنی در مجلس به شدت از اوضاع امنیتی جاری در غزنی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که وضعیت امنیتی این ولایت قابل تحمل نیست.
آقای اعتمادی گفت که با وجود وعده رییس حکومت وحدت ملی در دو سفرش پس از سقوط اکثر بخش‌های شهر غزنی به دست طالبان، هنوز وضعیت امنیتی این ولایت بهبود نیافته است.
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سفرهایش به غزنی وعده احیای مجدد و تجهیز نیروهای امنیتی و همچنان فراهم آوری امکانات ولایت درجه یک را به غزنی داده بود. آقای غنی تأکید کرده بود که دولت مرکزی به وضعیت امنیتی غزنی توجه ویژه خواهد کرد.
آقای اعتمادی در ادامۀ سخنانش اما می‌گوید، هم‌اکنون همه ولسوالی‌های غزنی زیر تأثیر طالبان قرار دارد و به جز از سه تا چهار ولسوالی، دیگر همه ولسوالی‌های این ولایت حتا در معرض سقوط قرار دارند؛ دولت مرکزی تا هنوز هیچ توجهی نکرده است.
او هُشدار داد در صورت که دولت مرکزی بازهم به وضعیت امنیتی غزنی توجه جدی نکند، وضعیت بدتر از این شده و بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان سقوط خواهند کرد.
بااین وجود، زکریا زکریا دیگر عضو مجلس نیز در مورد سقوط ولسوالی اندر غزنی به دست طالبان می‌گوید که حکومت برای تأمین امنیت کشور و سرکوب طالبان اراده کامل ندارد و نهادهای امنیتی نیز مدیریت لازم را ندارند.
آقای زکریا می‌گوید: همین مسأله سبب شده تا طالبان مسلح به شکل گسترده بالای ولسوالی‌ها و پاسگاه‌های امنیتی حمله کرده و تلفات زیادی را به نیروهای دولتی وارد کند.
به گفتۀ او، در صورتی که دولت به وضعیت مدیریتی نهادهای امنیتی توجه نکند، ناامنی‌ها نیز در سطح کشور کنترل نخواهد شد.
چند ماه پیش غزنی به دست طالبان سقوط کرد، طالبان در فرصتی که در داخل شهر بودن تأسیسات دولتی و دوکان‌های مردم را به آتش کشیدند که در نتیجۀ آن خسارات فراوان مالی و جانی به جا ماند.
این در حالی است که با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی حملات طالبان مسلح در بیش از ۲۰ ولایت کشور افزایش یافته است. طالبان تلاش دارند تا برگزاری انتخابات را مختل کنند، اما نهادهای امنیتی از تأمین امنیت انتخابات اطمینان داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.