تیم افغانستان در المپیک ۲۰۱۶ برازیل

گزارشگر:یک شنبه 17 اسد 1395 - ۱۶ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3کاروان ورزشکاران المپیک افغانستان که غرض اشتراک در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ برازیل به «ریو دی جنیرو» رسیده‌اند، در عرصۀ دوش و جودو به میدان می‌روند.
ربانی ربانی، رییس کاروان ورزشی افغانستان در بازی‌های المپیک برازیل گفت: «کیمیا یوسفی به تاریخ ۱۲، عبدالوهاب ظاهر به تاریخ ۱۳ اگست در بخش دوش و توفیق بخشی در عرصۀ جودو به تاریخ ۱۱ اگست به میدان می‌رود.»
مراسم رسمی افتتاحیۀ ۳۱مین دور بازی‌های المپیک برازیل، شب جمعه پنجم اگست به‌وقت محلی برازیل برگزار شد که در آن از ۲۰۷ کشور جهان، ۱۱ هزار ۲۳۹ ورزشکار برای کسب ۳۰۶ مدال در ۲۸ رشتۀ ورزشی به رقابت می‌پردازند.
افغانستان در این رقابت‌ها نتوانست پس از سپری‌کردن رقابت‌های کسب سهمیه به بازی‌های المپیک راه یابد.

کشورها و مدال‌ها
آقای ربانی گفت: «زد و بند‌ها و پا در میانی‌های غیرمسلکی مقامات ریاست تربیت‌بدنی و ورزش افغانستان» را در عرصۀ فدراسیون‌های المپیکی، دلیل عدم حضور گسترده‌یی ملی‌پوشان المپیک به‌ویژه مدال‌آوران تکواندو شد.
در این رقابت‌ها، تیم‌های المپیک کشور‌های کوسوفو و سودان جنوبی برای نخستین‌بار از کشورهای‌شان نماینده‌گی خواهند کرد و برای نخستین‌بار پس سال ۱۹۶۸ این رقابت‌ها در یک کشور امریکای لاتین برگزار می‌شود.

نگرانی‌های حفظ الصحه
برازیل که یکی از کشور‌های عمدۀ امریکای لاتین به شمار می‌رود، در فاصلۀ زمانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ میزبان دو رقابت بین‌المللی عمدۀ جهانی جام فوتبال و رقابت‌های المپیک، بود.
ورزشکاران عرصه کشتی‌رانی و آب‌بازی به‌خاطر نفوذ ویروس‌ها در آب و موجودیت مواد فاضله در آب‌های سواحل گوانابارا، جایی‌که قرار است رقابت‌های کشتی‌رانی انجام شود، ابراز ن رانی کرده‌اند.
آزمایشات طبی از آب دهکده‌های ورزشی که در آن رقابت‌های کشتی‌رانی صورت می‌گیرد، نشان داده که ویروس‌های طرق تنفسی و معدی معایی در آب‌ها موجود بوده و برگزار کننده‌گان المپیک ریو، تعهدات داده شده‌یی خود را به درستی عملی نکرده‌اند.
بسیاری از ورزشکاران پیش از آغاز رقابت‌ها و حتا پیش از رفتن به ریو، دارو‌های معین انتی بیوتیک را اخذ کرده‌اند.
اما رییس کاروان ورزشی المپیک افغانستان می‌گوید: در مقایسه با تدابیر بیجنگ و لندن، برازیل جایگاه پایین‌تر دارد، اما تاکنون با مشکل جدی از لحاظ مسایل صحت در بخش دوش و جودو بر نخورده‌اند.»
آقای ربانی تأکید کرد که بسیاری از افرادی‌که در دهکده‌های ورزشی المپیک برازیل فعالیت می‌کنند، با زبان انگلیسی بلدیت ندارند و این امر «تااندازۀ برای‌شان مشکل‌آفرین شده است.»
در این رقابت‌ها ورزشکاران افغانستان را مربیان آنان همرایی می‌کنند و روح‌الله نیکپا، به عنوان دوبار مدال‌آور المپیک افغانستان، به حیث مهمان در این رقابت‌ها دعوت شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.