معاون شورای عالی صلح: موقف حزب اسلامی ثابت نیست

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 17 اسد 1395 - ۱۶ اسد ۱۳۹۵

رییس هیأت مذاکره کننده شورای عالی صلح با هیأت حزب اسلامی می‌گوید که حکومت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار پیش از این به تفاهم رسیده و هیچ‌گونه تغییری در این زمینه به میان نیامده است.
رییس هیأت مذاکره کننده می‌افزاید، تا هنوز مشخص نیست که چه کسانی به تازه‌گی از نشانی حزب اسلامی وارد مذاکره خواهد شد چون هیأت mandegar-3مذاکره کنندۀ این حزب در ترکیب هیأت و موقف ‌شان شتابان تغییر می‌آورند.
از سویی هم، غیرت بهیر مسوول امور سیاسی حزب اسلامی، گفته است که طی روزهای آینده، هیأت حزب اسلامی تحت رهبری انجنیر کریم امین، برای مذاکرات صلح به کابل خواهد آمد.
مدیر محمد رسول، حاجی عبدالمالک و حاجی عتیق‌الله صافی چهره‌هایی‌اند که به گفتۀ آقای بهیر، شامل این هیأت می‌باشند.
آقای بهیر گفته است که مذاکرات صلح، از همان جایی که قطع شده بود، از همان نقطه باردیگر از سر گرفته خواهد شد.
این عضو حزب اسلامی اظهار امیدواری کرده که این دور مذاکرات صلح آنها با دولت، به طور مثبت پایان یابد.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که پیش از این، حکمتیار در صفحه رسمی حزب اسلامی (شهادت) نوشته بود که چیزی بهنام توافق صلح بین حزب اسلامی و دولت افغانستان دیگر زنده نیست و حکومت افغانستان مسوول توقف این مذاکرات است.
مولوی عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح و رییس هیأت مذاکره کننده با هیأت حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار در گفت‌و‌گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: حکومت افغانستان با هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی به تفاهم رسیده بود و موقف ما مانند گذشته پا برجا است.
به گفتۀ آقای سلیم با اشاره به چندین نوبت مذاکره با هیأت حزب اسلامی می‌گوید: هر زمانی‌که هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی برگردد، دروازۀ گفت‌وگوی حکومت به روی‌شان باز است.
رییس هیأت مذاکره کننده با هیأت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید که تا هنوز برای‌شان معلوم نیست که به تازه‌گی چه کسانی از نشانی حزب اسلامی برای مذاکره می‌آیند.
آقای سلیم با بیان این که آنان با احتیاط با این مسأله برخورد می‌کنند، می‌گوید: «تا زمانی که دوستان (هیأت حزب اسلامی) نیایند و چاق همراه‌شان بغل کشی نکنیم، موقف صریح گرفته نمی‌توانیم.»
آقای سلیم تأکید می‌کند که شورای عالی صلح امید دارد تا هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی برگردند و روند گفت‌وگو را ادامه دهند.
در این حال، غیرت بهیر مسوول امور سیاسی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گفته است که دو جانب (حکومت و حزب اسلامی) بر سر موارد بسیار کم اختلاف دارند.
آقای بهیر اظهار امیدواری کرده که در این مرحله، این مشکل نیز حل خواهد شد.
اما، رییس هیأت مذاکره کننده با هیأت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار با رد این گفته‌ها می‌گوید: «برای آخرین‌بار وقتی آقای بهیر بر می‌گشت، هیچ‌گونه اختلافی باقی نمانده بود و ما روی تمامی موارد به تفاهم رسیده بودیم و این که دوباره ادعا دارند که موارد اختلافی باقی مانده بعد از آمدن شان روشن خواهد شد.»
به گفتۀ آقای سلیم: دیده شود که عقب‌گرد می‌داشته باشند و یا علاوه از تفاهم‌نامۀ پیشین موارد دیگری را نیز مطرح خواهند می‌کنند.
معاون شورای عالی صلح در جواب به پرسشی که چه کسانی از نشانی حزب اسلامی حکمتیار دوباره وارد گفت‌وگو خواهد شد، می‌گوید: «نام‌های فراوانی گرفته می‌شود و اما فکر می‌کنم که چندین‌بار تغییراتی در نام‌ها وارد شده و تا زمانی که حاضر نشوند، موضع‌ پیش از وقت گرفته نمی‌توانیم.»
آقای سلیم با اشاره به موقف‌گیری‌ها متعدد هیأت حزب اسلامی می‌گوید: اعضای هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی متأسفانه در ترکیب هیأت و موقف ‌شان شتابان تغییر می‌آورند.
حدود چهار ماه پیش حکومت افغانستان از طریق شورای عالی صلح، گفت‌وگوهای صلح را با نمایندهگان حزب اسلامی آغاز کرد که در نتیجه دو طرف یک مسودۀ ۲۵ ماده‌یی را ترتیب دادند تا پس از مطالعه رییس‌جمهور و گلبدین حکمتیار امضا شود.
چندی پیش طرح مورد توافق به دلیل بروز اختلافاتی برسر برخی گزینه‌هایی که از طرف هیأت حزب اسلامی مطرح شد، در نیمه راه ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.