والی بغلان: تهاجم گسترده طالبان به شهر بغلان کهنه دفع شد

گزارشگر:شنبه 30 اسد 1395 - ۲۹ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3مقام‌های دولتی در شمال کشور گفته‌اند که حملات شدید گروه طالبان به شهر کهنۀ بغلان دفع شده و در جریان آن، دست‌کم ۳۰ عضو گروه کشته شده‌اند.
عبدالستار بارز، والی بغلان گفت که تروریستان طالب دیروز و دیشب (۲۸ اسد/مرداد) به چند پاسگاه پولیس در این شهر حمله کردند و نیروهای دولتی آن‌ها را عقب زدند.
به‌گفته آقای بارز، در این درگیری دست‌کم ۳۰ عضو این گروه کشته و ۳۶ عضو دیگر آن زخمی شدند و چهار نفر از نیروهای پولیس و ارتش هم کشته شدند.
والی بغلان افزود که شماری از فرماندهان طالبان، از جمله فرمانده واحد ذخیره این گروه در این نبرد کشته شده‌اند، اما گروه طالبان خبر کشته‌شدن این فرمانده خود را تکذیب کرده است.
این گروه مدعی شده که ۱۲ پاسگاه را در شهر کهنۀ بغلان و شاهراه بغلان-قندوز را به تصرف خود درآورده و تلفات سنگینی به نیروهای دولتی وارد کرده است.
براساس گزارش‌های منابع محلی، در جریان نبرد بین نیروهای دولتی و گروه طالبان در شهر کهنۀ بغلان، شاهراه بغلان-قندوز بسته شد، ولی والی بغلان تأکید کرد که با عقب‌نشینی طالبان، این شاهراه به روی رفت‌وآمد باز شده است.
در عین‌حال، محفوظ‌الله اکبری، سخنگوی پولیس منطقۀ شمال شرق افغانستان تایید کرد که طالبان هنوز هم کنترل سه پاسگاه در شهر کهنۀ بغلان و بخشی از این شاهراه را به دست دارند.
به‌گفته آقای اکبری، طالبان جریان ترافیک عابران عادی را مسدود نکرده‌اند، اما به کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی اجازۀ رفت‌وآمد نمی‌دهند.
این دومین منطقۀ عمدۀ ولایت شمالی بغلان است که در ظرف سه روز هدف تهاجم گستردۀ گروه طالبان قرار می‌گیرد.
روز ۲۵ اسد (مرداد) منابع خبری گفتند که منطقۀ دهنۀ غوری در جنوب غرب شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان؛ بدون درگیری عمده به دست گروه طالبان افتاد و به دنبال آن، شک و تردیدهایی در مورد دلایل سقوط آن به دست طالبان مطرح شد.
والی بغلان گفت که “جنایت‌کارانی” در میان نیروهای دولتی در هنگام سقوط این منطقه “با دشمن ارتباط داشته و عمال دشمن” بوده‌اند که زیر نظر دادستان امنیت داخلی و خارجی بغلان تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.
آقای بارز شمار این افراد را مشخص نکرد و گفت که در حال‌حاضر “یک گروه” از این افراد به اتهام همکاری با دشمن بازداشت شده و “بازداشت سایر جنایت‌کاران ادامه دارد”.
رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که تنها یک ساعت پیش از سقوط منطقۀ دهنۀ‌غوری به فرمانده محلی پولیس در این منطقه دستور داده شده بود که به شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان بازگردد و این امر باعث شد که نیروهای دولتی دچار هرج‌ومرج شوند و مواضع خود را به نفع گروه طالبان ترک کنند.
منابع محلی گزارش داده‌اند که طالبان با ورود به منطقۀ دهنۀ‌غوری، در برخی محلات کشتزارهای مردم و هم‌چنین بازار این منطقه را به آتش کشیده، اما این گروه تا حال در این مورد اظهار نظر نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.