فصل جدید پروژۀ ساخت سامانۀ آبیاری افتتاح شد

گزارشگر:◄◄◄روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 31 اسد 1395 - ۳۰ اسد ۱۳۹۵

وزیر انرژی و آب می‌گوید، آب گنجینۀ مشترکِ نسل امروز و آینده است و برخورد این وزارت با آب، به‌عنوان یک گنج باشد.
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب که دیروز شنبه (۳۰مرداد/اسد) در کنفرانس افتتاح فصل جدید از پروژۀ ساخت و انکشاف سامانه‌های آبیاری در ریاست اجرایی سخن‌ می‌زد، گفت: برای محافظت از آب‌های کشور وزارت انرژی و آب برنامه‌های متعددی را روی‌دست دارد و برخی از این برنامه‌ها عملاٌ mandegar-3به اجرا گذاشته شده است.
همزمان با این، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این کنفرانس گفت که آب منشاء حیات و همکاری است. به‌گفتۀ آقای عبدالله، مدیریت منابع آبی در گذشته جزء اولویت‌های حکومت نبوده و داشته‌های طبیعی ما هدر می‌رفته است.
به باور آقای عبدالله، بربنیاد پروژۀ ساخت و انکشاف سیستم‌های آبیاری یا (IRDP) می‌توان از منابع طبیعی در جهت ایجاد فرصت استفاده کرد.
داکتر عبدالله عبدالله گفت: هر قدمی که در راستای توسعۀ افغانستان برداشته می‌شود، یک قدم در راستای ثبات کشور نیز است.
او گفت: پروژۀ HRDP افغانستان را در قسمت زدودن فقر، ایجاد اشتغال، بلندبردن سطح حاصلات کشاورزی، توسعۀ متوازن و آماده‌گی برای تغییرات اقلیمی کمک کرده و در موقعیت بهتری قرار خواهد داد.
رییس اجرایی، ضمن اعلام حمایت از این پروژه اظهار داشت: بربنیاد این پروژه می‌توان از منابع طبیعی برای ایجاد فرصت استفاده کرد.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در این کنفرانس گفت: برای محافظت از آب‌های کشور وزارت انرژی و آب برنامه‌های متعددی را در روی‌دست دارد و عده‌یی از این برنامه‌ها عملاٌ به اجرا گذاشته شده است.
به گفتۀ وزیر انرژی و آب: “در قسمت ایجاد بندها، سه برنامۀ اساسی برای مهار و مدیریت آب داریم: نخست، بازسازی بندهای گذشته، دوم، تکمیل برنامه‌هایی که در زمان محمد داوود خان –رییس‌جمهور وقت افغانستان- در رابطه با بندها صورت گرفته بود و سوم، برنامه‌های انکشافی وزارت انرژی و آب در بخش بندها می‌باشد.”
آقای عثمانی بیان داشت: یکی از برنامه‌های ما ساخت و انکشاف سیستم‌های آبیاری در کشور است که از یک دهۀ گذشته آغاز گردیده و تا به‌حال ده‌ها پروژۀ کوچک و بزرگ مورد بازسازی قرار گرفته است.
او اظهار داشت: پروژۀ احیا و انکشاف سامانۀ آبیاری از سوی بانک جهانی و از طریق صندوق کمک وجهی برای افغانستان یا (IRDF) تمویل شده که در سراسر کشور به اجرا گذاشته شده است.
آقای عثمانی تصریح کرد: این پروژه شامل ساخت کانال‌ها و سربندها، مطالعات امکان سنجی بندها در حوزۀ شمال، نصب استیشن‌های هایدرو مترولوژی در مسیر رودخانه‌ها در سراسر کشور می‌باشد.
او اذعان داشت: یکی از ویژه‌گی‌های این برنامه در نظر گرفتن انکشاف متوازن در سراسر کشور است که شامل بخش‌های مختلف آبیاری شوده و هم‌چنان زمینۀ کار را برای صدها تن فراهم می‌آورد.
به‌گفتۀ آقای عثمانی: این برنامه تأثیر فراوانی برای جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهرها داشته است.
آقای عثمانی باور دارد که در گذشته و در مناطقی که این پروژه به اجرا گذاشته شده است، صنعت کشاورزی را متحول ساخته است و گام بزرکی در بخش خودکفایی غله‌جات و سبزی‌جات برداشته شده است.
وزیر انرژی و آب افغانستان ضمن سپاس‌گزاری از حمایت‌های مالی بانک جهانی و حکومت از این وزارت در قسمت تطبیق برنامه‌ها، خاطرنشان ساخت: یکی از مزیت‌های برنامۀ ساخت و انکشاف سامانۀ آبیاری، استفادۀ زنان از این پروژه است و بندهای ساخته شده الی ۵۰ سال عمر خواهند داشت.
در سوی دیگر، انجنیر محمد گل حمیدی مدیر پروژۀ «IRDP» وزارت انرژی و آب گفت: پروژۀ ساخت و انکشاف سامانه‌های آبیاری از پروژه‌های بزرگ در بخش مدیریت منابع آب است که از سوی ریاست انسجام پروژه‌ها با همکاری تخنیکی سازمان زراعت و خوراکی ملل متحد در ۳۴ ولایت افغانستان اجرا می‌شود.
آقای حمیدی در ادامۀ سخنانش بیان داشت: هزینۀ ابتدایی این پروژه ۱۴۸٫۷ میلیون دالر بوده که نظر به موفقیت این پروژه، مسوولین بانک جهانی و کشورهای کمک‌کنندۀ صندوق بازسازی افغانستان تصمیم گرفته‌اند تا ۷۰ میلیون دالر کمک بلاعوضِ دیگر برای این پروژه در نظر گیرند.
بهبود دست‌رسی به آب کافی، تقویت ظرفیت‌ها برای برنامه‌ریزی و تقویت مدیریت منابع آب در سطح کشور از اهداف توسعه‌یی این پروژه است که به‌گفتۀ آقای حمیدی، دارای چهار بخشِ احیای و بازسازی کانال‌های آبیاری، پوشش خدمات آبیاری برای ۲۱۴هزار هکتار اراضی قابل کشت، بهره‌مندشدن ۳۸۵هزار خانواده از این آب‌ها و تدوین رهنمود تحکیم سواحل رودخانه‌ها می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.