افتتاح خطِ قطار چین- افغانستان

گزارشگر:شنبه 6 سنبله 1395 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۵

اولین خط آهن ترانسپورتی به هدف انتقال اقلام تجارتی در مسیر افغانستان و چین افتتاح شد. این خط قطار از مسیر قزاقستان و ازبکستان گذشته و به ریل بندر حیرتان در ولایت بلخ وصل شده است.
راه آهن “سینو-افغان” که یک ریل ترانسپورتی ویژه میان دو کشور افغانستان و چین خوانده شده، ۲۵ آگست ۲۰۱۶ در شهر هایمن در ایالت جیانگسون mandegar-3چین افتتاح شد.
جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در چین که در مراسم افتتاحیه این خط آهن ویژه حضور داشت، در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که قطارهایی‌که در این مسیر حرکت می‌کنند، قادر هستند در هر حرکت بیش از ۵۰ تن اقلام تجارتی را انتقال دهند: «فعلا که این پروژه آغاز شده، این قطار ماهی دو بار در مسیر شهر هایمن و بندر مرزی حیرتان افغانستان حرکت می‌کند. هر سفر این قطار دو هفته در بر می‌گیرد و قرار است ظرفیتش در آینده نظر به تقاضای وقت بیشتر شود».
به گفته آقای موسی‌زی ظرفیت انتقال این خط آهن در حال حاضر برای حجم صادرات و واردات میان افغانستان و چین کافیست، اما دو شرکت چینی و افغانی که این خط آهن را ساخته اند، تعهد داده اند که در آینده با افزایش حجم تجارت میان دو کشور، ظرفیت خط آهن را بالا ببرند.
خط آهن باربری
این خط آهن که اولین ریل مستقیم میان افغانستان و چین است، در حال حاضر فقط به مقصد انتقال بار استفاده می شود و مسافران نمی توانند از آن برای سفر استفاده کنند.
سفیر افغانستان در چین به دویچه وله گفت که در حال حاضر شرکت هوایی آریانای افغانستان هفته دو بار میان افغانستان و چین پرواز دارد و نیازی به مسیر زمینی برای مسافران وجود ندارد: «طبعاً در صورتی که در صدور ویزا میان افغانستان و چین افزایش به میان آید و نیازی باشد، ما نه تنها به این مورد فکر می کنیم، بلکه عملاً کارمان را آغاز می کنیم. اما در حال حاضر این یک خط آهن باربری است و اقلام تجاری دو کشور را انتقال می دهد».
چین یکی از کشورهای منطقه در همسایگی افغانستان است که از اقتصادی قوی و رو به رشد برخوردار است و در قاره های مختلف سطح تجارتی بالایی با کشورهای زیادی دارد.
از آنجایی که چین یک کشور صنعتی و عضو مهم اتحادیه های صنعتی جهان است، به شدت به مواد اولیه نیاز دارد و به مواد معدنی افغانستان چشم دوخته است. این کشور قبل از این نیز برای استخراج معادن افغانستان با سرمایه گذاری های هنگفت اعلام آمادگی کرده است.
جانان موسی زی سفیر افغانستان در چین گفت که افتتاح این خط آهن می تواند سطح تجارت را میان دو کشور به صورت چشمگیری افزایش دهد و بر رشد اقتصادی افغانستان تاثیر بسزایی بگذارد.
وی اضافه کرد که علاوه بر افزایش حجم انتقال کالاهای صادراتی افغانستان از قبیل میوه خشک، میوه تازه و زعفران به چین، در دیگر بخش های صادراتی نیز تاثیراتی خواهد داشت: «حالا می توانیم مرمر، روخام، لاجورد و دیگر منابع طبیعی افغانستان را در پی امضای توافقنامه های دقیق به چین صادر کنیم. همچنان دیگر اقلام تولیدی و زراعتی افغانستان را می توانیم به چین بفرستیم؛ چون آنجا بازار خوبی دارند. این می تواند به دهقانان و تاجران افغان کمک بزرگی باشد».
از سویی هم مقامات چین این خط آهن را در رشد روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور همسایه بسیار موثر خوانده اند. افغانستان و چین از گذشته های دور از طریق “راه ابریشم” روابط تجاری و اقتصادی داشته اند. افغانستان زمانی شاهراه تجارتی منطقه بود و مقامات این کشور در تلاش احیای این نقش مهم کشورشان می باشد.
به گفته وزارت فواد عامه افغانستان، قرار است در آینده خطوط آهنی که از ایران و ترکمنستان به بندرهای تجارتی در مرز افغانستان وصل شده اند، از غرب در داخل خاک این کشور به بندر حیرتان در شمال وصل شده و همچنان به بنادر تجارتی در جنوب و شرق با پاکستان وصل شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.