یک نماینده مجلس: وزیر دفاع از محاصرۀ ولسوالی جانی‌خیل باخبر نبود/ وزارت دفاع: عملیات واپس‌گیری در راه است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 9 سنبله 1395 - ۰۸ سنبله ۱۳۹۵

۵۵ تن از منسوبان پولیس در جنگ با ملیشه‌های پاکستانی در ولسوالی جانی‌خیل شهید شده‌اند.
یک نماینده مردم پکتیکا در مجلس نماینده‌گان با بیان این مطلب به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وقتی از وزیر دفاع خواهان کمک به ولسوالی جانی‌خیل شده‌اند، دریافته‌اند که وزیر دفاع از محاصره این ولسوالی بی‌خبر بوده است.
mandegar-3این منبع می‌گوید که در جنگ با ملیشه‌های پاکستانی در ولسوالی جانی‌خیل ۵۵ تن از منسوبان پولیش کشته‌شد‌ه‌اند و دولت مرکزی هیچ توجهی به این ولسوالی نکرده‌است.
اما، مسوولان در وزارت دفاع می‌گویند که عملیات پس‌گیری ولسوالی جانی‌خیل آغاز شده است.
این دردر حالی است که بانو راضیه سعادت منگل نماینده مردم پکتیا در مجلس می‌گوید که هیچ عملیات تا هنوز در این ولسوالی از طرف دولت راه‌اندازی نشده است.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در ولسوالی جانی‌خیل که در حال حاضر زیر کنترل طالبان قرار دارد، گروه حقانی در تلاش ایجاد یک پایگاه است. اما نیروهای امنیتی کشور به هیچ گروهی مهلت ایجاد مراکز تروریستی را در این خاک نمی‌دهند.
آقای وزیری گفت که فرمانده قول اردوی ۲۰۳ تندر با قطعات ویژه نیروهای امنیتی در ولسوالی جانی‌خیل حضور دارند و عملیات پس‌گیری این ولسوالی از چنگ دشمن آغاز شده‌است؛ اما به علت این‌که‌ طالبان در تمام راه‌های ورودی به این ولسوالی ماین فرش کرده‌اند، این عملیات به کندی پیش می‌رود.
به گفتۀ آقای وزیری، قطعات خاص پولیس، پولیس سرحدی، ارتش ملی، قطعه کماندو‌ و قطعه هوایی ارتش در اطراف مرکز ولسوالی جانی‌خیل عملیات را آغاز کرده‌اند که به زودی این ولسوالی را از وجود طالبان پاکسازی خواهند کرد.
سخنگوی وزارت دفاع در رابطه سقوط ولسوالی جانی‌خیل به دست طالبان می‌گوید که فشار دشمن بیشتر از این‌ بود که نیروهای مستقر در آن ولسوالی بتوانند از آن دفاع بکنند. او گفت: جنگ در ولایت متعدد کشور جریان دارد و علت نرسیدن نیروهای حمایه‌یی به این ولسوالی نیز همین مسأله است.
هم‌چنان، آقای وزیر تصریح کرد که در ولایات کندز، بدخشان، نورستان، هلمند، ننگرهار و…، عملیات طرح شده پاکسازی از دشمن راه‌اندازی می‌شود.
اما، راضیه سعادت منگل نماینده مردم پکتیکا در مجلس می‌گوید: در طول یک ماه که ولسوالی جانی‌خیل تحت محاصره قرار داشت، چندین مرتبه به نهادهای امنتیتی، وزارت داخله، دفاع و شورای امنیت مراجعه کرده خواهان کمک شده است؛ اما توجهی صورت نگرفته و روز پنج شنبه گذشته ولسوالی به دست ملیشه‌های پاکستانی سقوط کرده است.
بانو منگل افزود: در حملۀ تهاجمی ملیشه‌های پاکستانی به ولسوالی جانی‌خیل ۵۵ تن منسوبان پولیس که در محاصره قرار داشتند، شهید شده‌اند.
به گفتۀ بانو منگل، ولایت پکتیکا را آقای اشرف غنی به دین محمد تحفه داده است و فرزند بیست و چند ساله‌ دین محمد را والی تعین کرده که در حال حاضر در ولایت حضور ندارد”.
بانو منگل دولت مرکزی را به بی‌توجهی متهم کرده، می‌گوید که “وقتی از وزیر خواهان کمک به ولسوالی جانی‌خیل شده، وزیر دفاع از محاصره این ولسوالی به دست دشمن آگاه نبود.
او هم‌چنان، ادعا می‌کند که رهبری حکومت محلی پکتیا بسیار ضعیف است.
این نماینده مردم می‌گوید که نیروهای امنیتی به ولسوالی‌ سمکنی رسیده‌اند؛ اما داخل ولسوالی جانی‌خیل نشده‌اند وعملیاتی که وزارت دفاع ادعامی‌کند که آغاز کرده‌هنوز آغاز نشده است.
بانو منگل تأکید می‌کند که به اثر سقوط ولسوالی جانی‌خیل شمار زیاد باشنده‌گان آن مجروح و کشته‌شده‌اند و جسد مرده‌ها در میدان باقی مانده که هیچ رسیده‌گی برای‌شان صورت نگرفته است.
بانو منگل تصریح کرد سه تن از ملیشه‌های پاکستانی در این جنگ توسط مردم محل بازداشت شده بودند، ریش و بروت مصنوعی داشتند. او گفت در این جنگ برخی از منازل مسکونی را ملیشه‌های پاکستانی به آتش کشیده‌اند.
با نو منگل، رهبران دولت را به زد و بند‌های داخلی متهم کرده گفت: اگر توجه صورت نگیرد، پس از سقوط ولسوالی جانی‌خیل هفت ولسوالی دیگر پکتیکا در خطر سقوط قرار دارد.
ولسوالی جانی‌خیل ولایت جنوب شرقی پکتیکا روز پنج‌شنبه گذشته به دست طالبان سقوط کرد که گفت می‌شود رهبری این حمله را گروه تروریستی حقانی به دست داشته است.
عبدالرحمان زرمتی، ولسوال جانی‌خیل به رسانه‌ها گفته است که او و افرادش ۹ روز تحت محاصره قرار داشته‌اند؛ اما هیچ نیروی کمکی برای‌شان نرسید و ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده است.
آقای زرمتی گفته که او با ۹۰ تن از افرادش در برابر ۱۲۰۰ طالب می‌جنگیدند و ۲۳ تن از افراد‌ش کشته‌شده و شمار مجروح شد‌ه‌اند و در این جنگ ۱۳۰ طالب کشته شده است.
هم‌چنان، جنت‌خان سمکنی معاون شورای ولایتی پکتیا گفته است که برخی از منسوبان نیروهای‌ امنیتی در تلاش واپس‌گیری ولسوالی بوده‌اند؛ اما این نیروها به حمایت هوایی نیاز داشتند که در دست رس نبود.
گروه حقانی که رهبری این حمله را به دست داشته است، پس از ولسوالی جانی‌خیل درتلاش سقوط ولسوالی سمکنی است و می‌خواهد یک پایگاه تروریستی را در این ولایت ایجاد کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.