نگرانی نماینده‌گان مجلس از وضعیت بد امنیتی

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 28 سنبله 1395 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۵

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که نیروهای امنیتی در کشور حالت دفاعی دارند، می‌گویند که تروریستان باید تا سرحد نابودی تعقیب و پایگاهایشان از بین برده شود.
آنان در نشست دیروز مجلس هم‌چنان تأکید کردند که حکومت افغانستان باید در برابر کشورهای شرانداز ایستاده‌گی کند و کشورهایی را که دست mandegar-3دوستی برای مردم افغانستان داراز می‌کنند به گرمی بفشارد.
نماینده‌گان در مجلس گفتند که در شماری از ولایت‌ها به‌ویژه ارزگان و پکتیا، پولیس ملی بدون کدام دلیل روشن و واضع سلاح‌های‌شان را به زمین می‌گذازند و از مقابله با دشمن ابا می‌ورزند.
گل پادشاه مجیدی، نمایندۀ مردم پکتیا در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: در سرحدات ولایت پکتیا یک تعداد افراد تحت نام طالبان پاکستانی آمده‌اند که بسیار مشکوک هستند و سبب نگرانی مردم این ولایت شده است.
آقای مجیدی افزود: چندین‌بار با نهادهای امنیتی و دفاعی برای شناسایی این افراد صحبت کردیم، اما به حرف‌های ما توجه نشده است، نهادهای امنیتی باید در این زمینه تحقیقات جدی‌شان را آغاز کنند.
آقای مجیدی بیان داشت: خطر این‌که این افراد در آینده به‌عنوان اعضای طالب و داعش امنیت این ولایت و ولایت‌های همجوارش را تهدید کند، به شدت بلند است.
آقای مجیدی با ابراز نگرانی از حالتِ نابسامان و فاسد اداره‌های حکومتی، به‌ویژه اداره‌های امنیتی این ولایت اظهار داشت که نگرانی‌شان در این زمینه را یک‌جا با نماینده‌گان ولایت پکتیا با رییس‌جمهور شریک ساخته‌اند و با آن‌که رییس‌جمهور نیز وعدۀ همکاری داده بود، اما تا به‌حال در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
این نمایندۀ مجلس خاطرنشان ساخت: روزبه‌روز امنیت ولایت پکتیا رو به خرابی است و ما برای شنیدن و رساندن مشکلات و خواست‌های مردم این ولایت نمی‌توانیم به آن‌جا سفر کنیم.
در سویی دیگر، یکی دیگر از نماینده‌گان مجلس می‌گوید: جاسوس‌های کشورهای خارجی به‌نامِ کارشناسان سیاسی در رسانه‌های کشور تبلیغ می‌کنند که گویا کمک‌های هندوستان به افغانستان پاکستان را تحریک می‌کند و این‌کار سبب ناامنی‌های بیشتر می‌شود.
او در ادامه افزود: افغانستان یک کشور مستقل است و نباید کسی در امور داخلی و سیاست خارجی‌اش دخالت کند، هر کشوری که با افغانستان همکاری می‌کند باید به آغوش باز آن را پذیرفت.
پشتیبانی مجلس از گفت‌وگو با حکمتیار
از سویی هم، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان در نشست دیروز با بیان این‌که مجلس نماینده‌گان از توافق صلح با حزب اسلامی حمایت می‌کند، افزود: مسوولان حکومت وحدت ملی بر حسب وعده‌هایی که به جامعۀ جهانی و مردم افغانستان مبنی‌بر آوردن صلح داده بودند، باید از هرگونه برنامه برای آمدن صلح در کشور حمایت و آن را به زودی عملی سازد.
رییس مجلس نماینده‌گان اظهار داشت که صلح از ضرورت عاجل مردم افغانستان است و با هر گروهی از مخالفان دولت که برای صلح آماده‌گی نشان دهد، باید صلح انجام شود.
به‌گفتۀ او، پیوستن حزب اسلامی به روند صلح افغانستان تأثیرات مثبت بالای دیگر مخالفان دولت برجا خواهد گذاشت و خشونت در کشور کمتر خواهد شد.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌گردد که روند صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به نتیجه نرسیده است.
مسوولان در شورای عالی صلح گفته‌اند که یک سری مسایل میان دو طرف تا هنوز حل نشده باقی مانده و به‌زودی اعلام می‌شود که این اختلاف‌ها بر سر چه است.
به‌گفتۀ این مسوولان، روند اجرا توافق‌نامه، نظارت بر روند اجرا و رسیده‌گی به تخلف احتمالی از مفاد توافق‌نامۀ از مواردی جنجالی است و قرار است تا دو هفتۀ آینده این توافق‌نامه نهایی شود.
گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی از آغاز سال‌جاری خورشیدی به‌طور رسمی آغاز شد و پیش از این نیز یک‌بار اعلام شده بود که توافق‌نامۀ ۲۵ ماده‌یی صلح با نماینده‌گان این حزب نهایی شده است؛ اما این توافق‌نامه تاهنوز رسماً امضا نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.