جـنبش روشنـایی کـوتاه آمـد/ ریاست‌جمهوری خطاب به اعضای جنبش روشنایی: گفت‌و‌گو کم‌هزینه‌ترین گزینه است

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 6 میزان 1395 - ۰۵ میزان ۱۳۹۵

ارگ ریاست‌جمهوری گفته است که آمادۀ گفت‌وگو برای توافق با جنبش روشنایی است.
ارگ گفته است که حکومت ضمن احترام به حق شهروندی تمام شهروندان کشور برای طرح مطالبات‌شان از راه فعالیت‌های مدنی و اعتراض‌های قانونی، با در نظر داشت شرایط امنیتی کشور بحث و گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق مشترک را مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه می‌داند.
mandegar-3همزمان با این، سران جنبش روشنایی با پخش خبرنامه‌یی از تعویق تظاهرات خبر دادند.
اما، گارنیزیون کابل ضمن ممنوع اعلام کردن تظاهرات هُشدار داد بود کسانی که تظاهرات را سازمان‌دهی کنند، هرگاه خسارات و تلفاتی به بار آورد به دوش آن افراد است و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار خواهند گرفت.
قرار بود امروز ششم میزان، جنبش روشنایی تظاهراتی را به هدف تغییر تصمیم حکومت دربارۀ انتقال برق ترکمنستان از مسیر سالنگ در کابل راه‌اندازی کند.
جنبش روشنایی از نزدیک به دو ماه بدین‌سو با راه‌اندازی کارزارهایی خواستار برپایی راهپیمایی گستردۀ مردمی در برابر دفاتر سازمان ملل در سراسر جهان شده است.
در خبرنامه‌یی که از نشانی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، بحث و گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق مشترک مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه دانسته شده است.
بر بنیاد این خبرنامه، ریاست‌جمهوری آمادهگی خود را برای گفت‌وگو روی مسایل مطرح شده از سوی جنبش روشنایی اعلام کرده است.
در خبرنامۀ ارگ آمده است که حکومت وحدت ملی از آغاز اعتراض‌های مدنی در مورد برق بامیان، ضمن احترام به فعالیت‌های مدنی همواره آمادۀ بحث و گفت‌وگو روی مطالبات مطرح شده از سوی مردم بوده است.
ریاست‌جمهوری گفته است که در چند دوره تظاهرات گذشته، حکومت وحدت ملی در سطوح مختلف هیأت‌هایی را به نشانی معترضان فرستاده و یک‌بار دیگر آمادهگی خود را برای گفت‌وگو روی مسایل مطرح شده از سوی آنان اعلام کرده است.
در خبرنامۀ ارک تصریح شده است: “حکومت ضمن احترام به حق شهروندی تمام شهروندان کشور برای طرح مطالبات شان از راه فعالیت‌های مدنی و اعتراض‌های قانونی، با در نظر داشت شرایط امنیتی کشور بحث و گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق مشترک را مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه می‌داند.”
از سویی هم، یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نشستی را با سران جنبش روشنایی در کابل برگزار کرد.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که حکومت و جنبش روشنایی را تشویق می‌کند تا باهم وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.
مسوولان در یوناما گفته اند: “آمادهگی حکومت برای مذاکره با جنبش روشنایی موجب تشویق یوناما شده است. یوناما از تمایل به گفت‌وگوی تمام طرف‌ها استقبال می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا از این فرصت استفاده کرده و آمادۀ حمایت از چنین روندی باشند.”
یوناما با بیان این که برگزاری گردهم‌آیی‌های مسالمت‌آمیز حق تمامی شهروندان افغانستان می‌باشد، خواهان به تعویق افتادن تظاهرات برنامه‌ریزی شده است.
در حین حال، جنرال گل‌نبی احمدزی فرمانده گارنیزیون کابل می‌گوید، با آن‌که تأمین امنیت تظاهرات نظر به قانون وظیفۀ پولیس است، اما اکنون شرایط طوری نیست که راه‌اندازی تظاهرات، منفعتی را در پی داشته باشد.
آقای احمدزی که دیروز (دوشنبه، ۵مهر/میزان) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت: “به خاطر تهدیدات امنیتی در کابل، تظاهرات، اجتماعات و اعتصاباتی که قرار است از طرف جنبش روشنایی برگزار گردد، بر مبنای مسوولیت وظیفه‌یی و بر اساس مواد مندرج قانون اجتماعات، اعتصابات، تظاهرات و فیصله شورای امنیت کشور روی ملحوظات امنیتی، ممنوع اعلام می‌گردد”.
فرمانده گارنیزیون کابل هُشدار داد که هر نوع تحرکاتی در این زمینه خلاف قانون است و کسانی که تظاهرات را سازمان‌دهی کنند، هرگاه خسارات و تلفاتی به بار آورد به دوش آن افراد است و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار خواهند گرفت.
بر بنیاد اعلامیه‌یی گارنیزیون کابل، جعفر مهدوی، محمدعلی اخلاقی، احمد بهزاد، ریحانه آزاد، عارف رحمانی، غلام‌حسین ناصری، عبدالرحمن شیدانی، ذوالفقار امید و داود ناجی در صورت برگزاری این تظاهرات، مسوول شناخته شده اند.
اما نا وقت دیروز دوشنبه، سران جنبش روشنایی با پخش خبرنامه‌یی از تعویق تظاهرات خبر دادند.
بر بنیاد این خبرنامه، در روزهای گذشته شماری از نهادهای مدنی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و هیأت نماینده‌گی ملل متحد در افغانستان، طی اعلامیه‌های جداگانه رسماً از حکومت افغانستان خواستند تا باب مذاکره با جنبش روشنایی را باز کند و نیز از جنبش روشنایی خواستند تظاهرات ششم میزان را به تعویق اندازد.
سران جنبش روشنایی گفته اند که افزون بر این کمیته تماس شورای عالی مردمی روز یک‌شنبه ۲میزان، در جلسه‌یی که به دعوت یوناما در دفتر این سازمان برگزار شده بود، شرکت کرده و با مسوولان یوناما در مورد آغاز مذاکرات میان حکومت و جنبش روشنایی بحث و گفت‌وگو کردند.
به گفتۀ اعضای جنبش روشنایی، شورای عالی مردمی جنبش روشنایی معطوف به درخواست شماری از نهادهای مدنی، سازمان ملل، کمسیون حقوق بشر و اعلام آمادهگی حکومت و امیدواری از حُسن نیت حکومت تصمیم گرفتند که تظاهرات ششم میزان در کابل را تا روشن شدن نتیجه مذاکرات به تعویق انداخته و با حکومت تحت نظارت نمایندۀ سازمان ملل متحد وارد گفت‌و‌‌گو شود.
خواست اصلی این جنبش، انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت، ترکمنستان از مسیر بامیان می‌باشد.
گفتنی است پس از آن‌که به تاریخ دوم اسد سال جاری، در محل گردهم‌آیی هواداران جنبش روشنایی در دهمزنگ، در نتیجه وقوع سه انفجار بیش از ۸۰ تن شهید و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند، این جنبش از سازمان ملل خواست تا چگونگی وقوع این رویداد خونین را حقیقت‌یابی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.